کنگره مشاهیر کُرد به نام کردستان ثبت می‌شود
کد خبر: 3823643
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۷

کنگره مشاهیر کُرد به نام کردستان ثبت می‌شود

گروه فرهنگی- استاندار کردستان گفت: رسانه‌ها باید بدانند که کنگره مشاهیر کُرد به نام شخص خاصی ثبت نخواهد شد بلکه به نام کردستان و برای مردم کردستان ثبت می‌شود.

به گزارش ایکنا از کردستان، بهمن مرادنیا، استاندار کردستان در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان که به مناسبت کنگره مشاهیر کُرد امروز، 10 تیرماه در تالار فردوسی دانشگاه کردستان برگزار شد، با ابراز خرسندی از برگزاری اولین کنگره مشاهیر کُرد در استان کردستان از تلاش مجموعه های دولتی، دانشگاه کردستان، شهرداری و سایر ارگان های فرهنگی و افراد دلسوز استان در راستای برگزاری هر چه بهتر این کنگره قدردانی کرد.


وی با اشاره به اینکه هدف اولیه این کنگره تجلیل از چهره‌های نامدار و فاخر کُرد در سطح دنیا است، افزود: هدف اصلی کنگره معرفی و تجلیل از نامداران ناشناخته کُرد در سراسر جهان است. اما به دلیل برگزاری آن برای اولین بار دارای کاستی‌هایی بوده و بر همین اساس دسترسی به تمامی مفاخر برای معرفی میسر نبوده است و هم اینکه برخی افراد هنوز ناشناخته مانده‌اند.


استاندار کردستان بیان کرد: امید است این کنگره در آینده تداوم داشته باشد و بتوانیم طی سال‌های آینده و در فرصت‌های بهتر، مفاخر گمنام و ناشناخته کُرد را معرفی و تجلیل کنیم.


وی با اشاره به اینکه در تعداد افراد برگزیده به دلیل محدودیت، باید 100 نفر را انتخاب می‌کردیم، ادامه داد: علی رغم پیگیری‌های زیاد دانشگاه کردستان، برخی از افراد به دلایلی از جمله کهولت سن، محدودیت‌های موجود و عدم موفقیت در برقراری ارتباط با آن‌ها به دلیل شرایط خاص شان نتوانستند در کنگره حضور داشته باشند، که امیدواریم در سال‌های آینده این محدویت‌ها را نداشته باشیم.


سنندج، میزبان استاد «مظهر خالقی» می‌شود
مرادنیا در خصوص حضور استاد مظهر خالقی در این کنگره عنوان کرد: وی در اوایل دعوت، تمایلی به حضور در این کنگره نداشت، اما بعد از آشنایی با موضوع کنگره، برای حضور اعلام آمادگی کرد.


وی با اعلام اینکه ورود استاد مظهر خالقی به استان کردستان هیچ گونه بحث قانونی ندارد و بلامانع است، عنوان کرد: مشکل ویزای ایشان در حال پیگیری و اصلاح است و استاد خالقی می تواند بعد از 38 سال دوری وارد استان کردستان شود که این امری خوشحال کننده برای همگان است.


بخش خصوصی تامین‌کننده اعتبارات کنگره مشاهیر کُرد

استاندار کردستان در خصوص اعتبارات کنگره مشاهیر کُرد اعلام کرد: با توجه به شرایط بد اقتصادی، اعتبارات و هزینه‌های این کنگره از بخش خصوصی و قسمتی هم به صورت تنخواه از استانداری تامین شده است و رقم آن هنوز مشخص نیست. اما سعی بر آن شده تا رسم مهمان‌نوازی مردم کردستان را به گرمی به نمایش بگذاریم.
وی با اشاره به اینکه تلاش برای نشان دادن چهره فرهنگی مردم کردستان از جمله دستاوردهای این کنگره است، بیان کرد: کنگره مشاهیر کُرد، به آن دسته از افرادی که به دنبال ارائه تعریف دیگری از مردم کردستان بودند، نشان خواهد داد که ما چه سرمایه‌های علمی، هنری و فرهنگی در سطح دنیا داریم.


استاندار کردستان افزود: رسانه ها باید بدانند که کنگره مشاهیر کُرد به نام شخص خاصی ثبت نخواهد شد بلکه به نام کردستان و برای مردم کردستان ثبت می‌شود.


وی عنوان کرد: برخی می‌خواهند کنگره را به حاشیه برده و موضوع را سیاسی و موانعی ایجاد کنند اما همه به ویژه رسانه‌ها باید اجازه تحقق چنین اهدافی را ندهند.


مرادنیا بیان کرد: در انتخاب افراد برگزیده هیچ دستگاه دولتی و شخص خاصی دخالت نداشته است، بلکه فقط کارگروه‌های مذکور بنا به شاخص‌های تعریف شده این افراد را انتخاب کرده‌اند، به طور قطع در اولین کنگره کاستی‌هایی وجود دارد و ما به دلایلی نتوانستیم همه مفاخر را تجلیل و تکریم کنیم که امید است طی سال‌های آینده بتوانیم این مهم را تحقق بخشیم.


وی در خصوص چگونگی انتخاب مکان برگزاری کنگره مشاهیر کُرد یادآور شد: مبنای برگزاری این کنگره در دانشگاه کردستان بوده و چون کمیته علمی نیز بر عهده همین دانشگاه بوده است، لذا فرصت برگزاری مراسم نیز به دانشگاه کردستان داده شده است.
انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha