پیام کنگره «مشاهیر کُرد» اتحاد و انسجام همه‌جانبه است
کد خبر: 3823974
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۳

پیام کنگره «مشاهیر کُرد» اتحاد و انسجام همه‌جانبه است

گروه فرهنگی ــ استاندار کردستان گفت: ممکن است در سنوات گذشته نتوانسته باشیم کُرد را به شیوه مطلوب و مناسب به جهانیان معرفی کنیم، اما یکی از اهداف عالیه این کنگره، معرفی و شناساندن کردهاست و پیام کنگره مشاهیر کُرد، اتحاد و انسجام همه‌جانبه است.

به گزارش ایکنا از کردستان، بهمن مرادنیا، استاندار کردستان امروز، ۱۱ تیرماه در مراسم افتتاحیه کنگره مشاهیر کُرد که در دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار کرد: کنگره مشاهیر کُرد با همه عوامل و دست‌اندرکاران، می‌کوشد تا هنر، فرهنگ و تاریخ گرانسنگ این دیار، به منصه ظهور گذاشته شود تا کردستان عزیز این قطعه بهشت ایران زمین به سراسر جهان معرفی شود.
استاندار کردستان بیان کرد: اگر امروز در این مراسم وزین، فارسی صحبت می‌کنم، می‌دانم که در بسیاری از شبکه‌های ملی و فراملی به صورت زنده پخش می‌شود، اما همه باید بدانند که در این جمع میهمانان بزرگواری هستند که زبان مادریشان کردی است اما با لهجه‌های بادینی، کرمانجی، سورانی، زازا، کلهری، اردلانی، سلیمانیه‌ای، مکری، کرمانشاهی، گروسی و سنندجی صحبت می کنند و این نشان از غنای فرهنگ و زبان کردی است که با افتخار کامل در کنگره مشاهیر کُرد، در خدمت هنرمندان و نام‌آورانی هستیم که بزرگترین هدف زندگیشان خدمت به ایران و ایرانیان است.
وی ادامه داد: ممکن است در سنوات گذشته نتوانسته باشیم به شیوه مطلوب و مناسب کُرد را به جهانیان معرفی کنیم، اما یکی از اهداف عالیه این کنگره، معرفی و شناساندن کردهاست و پیام کنگره مشاهیر کُرد اتحاد و انسجام همه جانبه است.
مرادنیا افزود: کردها به راحتی می‌توانند احساسات و درک واقعی خود را از دنیای پیرامون و حقیقت‌های هستی، اظهار کنند، در این میان هنرمندان این احساسات لطیف و درک ظریف را با خلق آثاری بی‌نظیر ماندگار کرده‌اند.
استاندار کردستان بیان کرد: در کنگره مشاهیر کرد، مفاخر علوم انسانی، زبان و ادبیات علوم پایه و مهندسی، علوم کشاورزی، هنر و علوم پزشکی مورد تجلیل قرار می‌گیرند و این یادآور این نکته است که کردستان سرزمینی است کهن و به درازای تاریخ مشاهیر و مفاخر فراوانی را به جامعه بشری معرفی کرده است و در برهه‌هایی از زمان این مشاهیر مغفول و مظلوم واقع شده‌اند.
وی گفت: این کنگره به منظور بها دادن بیشتر به مشاهیری بوده که در قید حیات هستند و می‌کوشد تا نامشان پرآوازه‌تر بماند، از آنجا که کردستان استانی فرهنگی و هنری معرفی شده است، انجام کارهای بزرگ در این زمینه می‌تواند در توسعه همه‌جانبه این استان مؤثر واقع شود.
وی یادآور شد: هنگامی که از زبان کردی سخن به میان می‌آید، منظور زبانی است که کُردها هم اینک با آن سخن می‌گویند. زبان‌شناسان و مستشرقین می‌گویند که زبان کُردی از زبان های هند و اروپایی و در زمر‌ه زبان‌های ایرانی است که با زبان فارسی قرابت دارد.
انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha