اعتلا و حفظ اسلام همواره مورد توجه قوم کُرد بوده است
کد خبر: 3823989
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۰

اعتلا و حفظ اسلام همواره مورد توجه قوم کُرد بوده است

گروه فرهنگی ــ نماینده رئیس جمهور عراق با اشاره به اینکه ملت‌های غیرعرب بیش از اعراب برای حفظ اسلام تلاش کرده‌اند، گفت: هزاران شخصیت و چهره کُرد برای حفظ اسلام تلاش کرده‌اند، اما نام آنها ثبت و ضبط نشده است.

به گزارش ایکنا از کردستان، سیداحمد برزنجی، نماینده رئیس جمهور عراق، امروز 11 تیرماه در آیین افتتاحیه کنگره بین‌المللی مشاهیر کُرد، اظهار کرد: در حالی که جهان در بحران‌های عمیق ایدئولوژی استعمارگری به سر می‌برد، کنگره‌ای در پایتخت تاریخی امیران اردلان در شهر مقاومت و فرهنگ برگزار می‌شود.

وی افزود: این ایدئولوژی‌ها عامل شکل‌گیری جنگ‌های خونین تروریستی در منطقه شده است و این حمله وحشی‌گرانه به منطقه به دلیل طمع استعمار و غارت منطقه است و حل این بحران نیازمند همبستگی و اتحاد همه مسلمانان است.

نماینده رئیس جمهور عراق عنوان کرد: در این دوره با این ایدئولوژی‌های استعمارگرانه، هجمه و حمله به ایران نیز شکل گرفته و این در شرایطی است که ایران کنگره مشاهیر کُرد را برگزار می‌کند که اقدامی بی‌همتا در تاریخ است.

وی عنوان کرد: کُردها در طول تاریخ نشان داده‌اند که همه تلاش آنها برای ارتقای فرهنگ بشری بوده و وجود صدها نفر مشاهیر کُرد شاهدی بر این مدعاست، اما چون دولت‌های منطقه بر اساس مسائل قومی و نژادی شکل گرفته‌اند، هرگز به نام مشاهیر کُرد اشاره نکرده‌اند.
برزنجی همچنین با اشاره به اینکه ملت‌های غیرعرب بیش از اعراب برای حفظ اسلام تلاش کرده‌اند، گفت: هزاران شخصیت و چهره کُرد برای حفظ اسلام تلاش کرده‌اند، اما نام آنها ثبت و ضبط نشده است.
وی تأکید کرد: عرب‌ها و کشورهای منطقه اسلام ناب محمدی را مورد توجه قرار نداده‌اند و این موجب جنگ و خونریزی و اختلاف شده است.
کردها همواره اصالت را بر انسانیت بنا نهاده‌اند
همچنین هوال ابوبکر، استاندار سلیمانیه عراق در آیین افتتاح کنگره مشاهیر کُرد اظهار کرد: روح هماهنگی و اشتراکات تاریخی موجب شده تا در کنگره‌ای با عنوان کنگره مشاهیر کُرد گرد هم آییم.
وی افزود: این کنگره اثبات می‌کند که آنچه برای کُردها مهم است، انسانیت و اصالت زبان و ملت بوده است و کُردها همواره از ملت‌هایی بوده‌اند که اصالت را بر انسانیت بنا نهاده‌اند.
استاندار سلیمانیه عنوان کرد: در هیچ جای جهان دولتی نیست که در آن کُرد نباشد، اما متأسفانه تا‌کنون دولتی برای خود نداشته‌اند.
وی در پایان نیز ضمن اعلام این نکته که کردها همواره زنده خواهند بود و زنده خواهند ماند، عنوان کرد: تا زنده بودن کُردها تاریخ زنده است.
ابوبکر در پایان نیز از برگزاری این کنگره تشکر کرد و حضور مشاهیر کرد جهان در این کنگره را نشانه‌ای از اتحاد کردها دانست.
انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha