همبستگی و تنوع ملی دو بال پرواز ایران‌زمین است
کد خبر: 3824376
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۹

همبستگی و تنوع ملی دو بال پرواز ایران‌زمین است

گروه فرهنگی- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه همبستگی ملی و تنوع ملی دو بال پرواز ایران‌زمین است، تأکید کرد: در این برهه از تاریخ بیش از هر زمان دیگری نیاز به حرکت با دو بال همبستگی و تنوع ملی در کشور داریم.

به گزارش ایکنا از کردستان، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در آئین اختتامیه کنگره بین‌المللی مشاهیر کُرد، که شامگاه 12 تیرماه در تالار مولوی دانشگاه کُردستان برگزار شد، اظهار کرد: کنگره مشاهیر کُرد نشان داد که نباید فقط به گذشتگان پرافتخار توجه داشت، بلکه باید به مشاهیر و مفاخر زنده توجه فراوانی کرد.


وی افزود: ایران با مردم کُرد زاده شده است و از دوره اساطیری مردم کُرد و دیگر اقوام ایرانی در کنار هم در صلح و امنیت و تعامل بوده‌اند و این همبستگی همچنان ادامه دارد.


فرهنگ و هنر ایران‌زمین از ذخایر ارزشمند دنیاست

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فرهنگ و هنر این سرزمین را بخشی از دخایر ارزشمند دنیا در طول هزاران سال دانست و بیان کرد: زبان کُردی به عنوان زبان زنده و مستمر گنجینه‌ای از لطافت و اشارات است و ادبیات و شعر کُردی نمایه‌ای از هزاران سال فراز و نشیب این مردم است.

صالحی با بیان اینکه هنرهای آوایی و موسیقی این دیار ما را به عمق تاریخ انسان می‌برد، گفت: کنگره مشاهیر کُرد فرصتی است که داشته‌های پربار و وسیع نام‌آوران این قوم دیده و به نسل جوان منتقل شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: همبستگی و تنوع ملی دو بال پرواز ایران‌زمین است. در این برهه از تاریخ بیش از هر زمان دیگری نیاز به حرکت با دو بال همبستگی و تنوع ملی در کشور داریم.

وی با بیان اینکه دشمنان ایران‌زمین هموار کوشیده‌اند تا در حرکت این دو بال پرواز خللی ایجاد کنند، گفت: چندین هزار سال حرکت و ماندگاری ایران به واسطه وجود این دو بال است و زمانی سرافراز و مقتدر بوده که این بال‌ها با هم به پرواز درآمده‌اند.


همبستگی و تنوع ملی حافظ ایران است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: پهنه جغرافیایی، چهار اقلیم و تنوع قومیتی ایران در دنیا بی‌نظیر است و وجود همبستگی ملی و تنوع فرهنگی حافظ ایران هست و خواهد بود.

صالحی با بیان اینکه باورها و ارزش‌های و نمادهای مشترک بین اقوام ایرانی وجود دارد، افزود: دشمنان خیلی تلاش کردند در این فضا اختلال ایجاد کنند ولی هرگز موفق نشده و نتوانستند به خواسته‌هایشان دست یابند. ایران رنگین‌کمان اقوام است و هر نخی از تار و پود آن کشیده شود، ایران را دگرگون می‌کند. تنوع فرهنگی از یک سو و احترام و حرمت اقوام و مذاهب و تقویت توانمندی‌های خرده‌فرهنگی از سوی دیگر به توانمندی ایران کمک می‌کنند و این هر چقدر افزایش یابد تار و پود همبستگی محکم‌تر می‌شود.

صالحی گفت: جامعه کُرد جایگاه مهمی در نوع نگاه تنوع‌پذیری داشته و دارد. نگاه حاکمیت و دولت تدبیر و امید همبستگی ملی در کنار تنوع پذیری ملی است، چرا که معتقدیم این مهم ایران را به سمت توسعه و شکوفایی به پیش می‌برد.

وی با بیان اینکه در این دولت اتفاقات خوبی در دانشگاه کردستان رخ داده است، افزود: ایجاد رشته زبان و ادبیات کُردی و فعالیت پژوهشکده کردستان‌شناسی از جمله اقدامات ارزشمند است. البته مسیر پیش رو هم در حوزه زیرساختی و هم رویدادی می‌تواند امیدآفرین باشد.

صالحی اعلام کرد: علاوه بر تسریع در اجرای پروژه نیمه‌تمام تالار مرکزی سنندج، ساخت هشت پلاتو در شهرهای مختلف این استان نیز آغاز شده و امسال افتتاح می‌شود. همچنین، ایده‌ای در کشور در حال اجراست که هر شهری خیابانی به نام «فرهنگ و هنر» داشته باشد تا در فضای آن مردم زیست فرهنگی و هنری کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: در حوزه رویدادهای فرهنگی و هنری اتفاقات خوبی در جریان است، به گونه‌ای که در یکسال اخیر شاهد برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی فیلم کُردی، رسانه‌های کُردی، مد و لباس کُردی و موسیقی کُردی بوده‌ایم.
انتهای پیام

captcha