کنگره مشاهیر کُرد حرکتی انسانی، فرهنگی و پیشرفته است
کد خبر: 3824378
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۱

کنگره مشاهیر کُرد حرکتی انسانی، فرهنگی و پیشرفته است

گروه فرهنگی- هنرمند نام آشنای کُرد گفت: کنگره مشاهیر کُرد حرکتی انسانی، فرهنگی و پیشرفته است که می‌تواند تغیر و تحول همه آدم‌های کُرد را به دنبال داشته باشد. چرا که سرچشمه آن علم و معرفت و آدم‌هایی هستند که جایگاه مهمی دارند.

به گزارش ایکنا از کردستان، استاد مظهر خالقی، هنرمند نام آشنای کُرد در مراسم اختتامیه کنگره بین‌المللی مشاهیر کرُد که شامگاه گذشته، 12 تیرماه در دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار کرد: همبستگی و همزیستی را پرودگار ما بنا نهاده است و این را باید محفوظ کنیم تا خداوند از ما نرنجد.
وی افزود: اینجا شهر من و زادگاه من است و هر کسی به زادگاهش فخر دارد و افتخار می‌کند. من شهرم را با «مستوره اردلان» می‌شناسم مورخ نویسنده و شاعر؛ با آیت الله محمد مردوخ می‌شناسم و دیگر بزرگانی که این فرهنگ را به ما دادند تا اهل فرهنگ و هنر و علم باشیم.
خالقی ادامه داد: امروز افتخار می‌کنم که در میان افرادی که سال‌ها جستجویشان می‌کردم قرار دارم. سال‌هاست صدایشان را در بیرون از شهر و دیارم می‌شنیدم. آوازه هنر کردها در بیرون از ایران هم شنیده می‌شود.
وی در ادامه گفت: فرهنگ قوانینی است که انسان‌ها خودشان درست کرده‌اند تا با هم زندگی کنند.
خالقی در ادامه سخنان خود ذکر کرد: پیام این حرکت فرهنگی را از طریق دانشگاه کردستان دریافت کردم و به زودی آشکار شد که یک حرکت فرهنگی انسانی بود که اولین پشتیبان آن استاندار کردستان است.
وی افزود: در طول زندگیم آدم‌های زیادی دیده‌ام و به دلیل سن و تجربه‌ای که از بچگی به خاطر صدایم دارم و درس گرفته‌ام می‌توانم تشخیص دهم که روح آدم‌ها چقدر به من نزدیک است و بر همین اساس طی این دو روز متوجه شدم که این کنگره حرکتی انسانی، فرهنگی و پیشرفته است که می‌تواند تغیر و تحول همه آدم‌های کُرد را به دنبال داشته باشد. چرا که سرچشمه آن علم و معرفت و آدم‌هایی هستند که جایگاه مهمی دارند.
وی گفت: افتخار می‌کنم اولین باری که قدم به وطنم گذاشتم و برگشتم با این حرکت فرهنگی عظیم که وعده داده‌اند، توام شده است. از خدا می‌خواهم که شما را برای ادامه و اتمام این حرکت بزرگ و انسانی توفیق دهد.
استاد خالقی عنوان کرد: تابع فرهنگ و هنر انسانی هستم و چیز دیگری جز این در من تاثیرگذار و لذت بخش نیست. به جز حرمت انسان که از ناله درون از کلام، شعر، موسیقی، هنر، نقاشی و صداهای داوودی الهام گرفته‌ام.
استاد خالقی ادامه داد: متاسفانه به علت مشکلاتی که وجود داشته نتوانسته‌ام یک خواننده همیشگی باشم. من در کنار اینکه زندگیم را اداره می‌کنم کارهای دیگری هم داشته‌ام و آرزو می‌کردم که خواننده باشم چرا که موزیک حداقل سه بعد انسانی دارد.
وی یادآور شد: کلام، تاریخ و سرگذشت، آوایی که از درون یک انسان بر اساس واقعیت درونش اعم از جنگ و شادی و خنده دلبر و زیبایی طبیعت و شکرگزاری احدیت است همه در لابه لای یک ملودی و یک صدا از حنجره بیرون می‌آید، غیر از این هم اگر یک خواننده صدایی داوودی داشته باشد این عظمت را به همگان نشان می‌دهد.
انتهای پیام

captcha