بازتاب درگذشت آیت‌الله حسینی شاهرودی در صفحات معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3825519
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۵

بازتاب درگذشت آیت‌الله حسینی شاهرودی در صفحات معارفی رسانه‌ها

گروه فعالیت‌‌های قرآنی ــ‌ صفحات معارفی رسانه‌ها امروز 17 تیرماه بیش از هر خبر دیگری به انعکاس خبر درگذشت آیت‌الله حسینی شاهرودی، از مراجع عظام تقلید پرداخته و تلاش کرده‌اند تا در خبرهایی متنوع بیش از گذشته به معرفی گوشه‌هایی از زندگی این مرجع تقلید بپردازند.

بازتاب درگذشت آیت‌الله حسینی شاهرودی در صفحات معارفی رسانه‌ها

به گزارش ایکنا؛‌ انتشار خبر درگذشت آیت‌الله حسینی شاهرودی، برگزاری نشست خبری معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه و نشست خبری طرح «سلام بر امام» از جمله مهم‌ترین رویدادهای امروز صفحاتی معارفی رسانه‌های بوده است. در ادامه به بررسی اخبار صفحات معارفی رسانه‌ها در روز 17 تیرماه پرداخته‌ایم.
فارس
خبرگزاری فارس خبرهای امروز خود در صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی را با بارگذاری تلاوت ترتیل صفحه ۸۱ قرآن کریم شامل آیات ۲۰ تا ۲۳ سوره مبارکه «نساء» با صدای «حامد ولیزاده» به روزرسانی کرده و در ادامه از برگزاری سیصد و هفتاد و چهارمین کرسی تلاوت نفحات القرآن خبر داده است. این خبرگزاری همچنین گفت‌وگویی با «یوناتن بت‌کلیا» نماینده مسیحیان آشوری در مجلس شورای اسلامی انجام داده است.
فارس در ادامه خبرهای امروز خود به معرفی «محمدعلی بریری» کارآفرینی که موفق به حفظ کل قرآن کریم نیز شده، پرداخته است. در بخشی از این گزارش آمده است:‌ «محمدعلی کارآفرینی است که با پس‌انداز شخصی‌اش بدون دریافت هرگونه تسهیلاتی، برخلاف خیلی‌ها که به خرید خانه، ماشین یا مهاجرت به شهرها روی می‌آورند، زندگی در روستا و کارآفرینی را انتخاب کرد و توانست چند نفری را مشغول کار کند. این کارآفرین موفق در ابتدای کار خود با 15 رأس گوسفند کار خود را آغاز کرده بود، اکنون با توسعه و راه‌اندازی یک واحد تولیدی دام سبک به‌صورت سنتی، این تعداد دام را به عدد 250 تا 300 رأس گوسفند رسانده است. اما این تمام ماجرا نیست؛ وی در کنار رسیدن به این موفقیت یعنی رونق تولید در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری به هدف بزرگتری می‌اندیشید و آن ایجاد اشتغال برای جوانان روستایی بود».
انتشار گزارشی از نشست خبری پویش طرح سلام بر امام که صبح امروز با حضور حجت‌الاسلام «مجید باباخانی» مدیر تشکل‌ها و آیین‌های اسلامی سازمان تبلیغات اسلامی و «مهدی رجب‌پور» دبیر اجرایی طرح در محل سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شده، منتشر کرده است. حجت‌الاسلام والمسلمین باباخانی در بخشی از صحبت‌های خود در این نشست خبری گفته است:‌ «هرکدام از روزهای هفته منسوب به یکی از ائمه(ع) است. روز چهارشنبه منسوب به امام رضا(ع) است حال برنامه‌ریزی به این صورت است که در روز چهارشنبه هر هفته در نهادها و مساجد و دیگر اماکن مقدس سراسر کشور زیارت امین‌الله قرائت شود».
فارس همچنین از برگزاری نشست خبری معاون فرهنگی و امور اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه خبر داده است. معاون فرهنگی سازمان اوقاف با اشاره به اینکه بیش از ۴۰۰۰ امامزاده فاقد درآمد هستند، گفته است: «عدم درآمد در امامزاده‌ها که به معنای عدم وجود نذورات در آنها است، دلایل مختلفی شامل صعب‌العبور بودن امامزاده و یا فاقد هیئت امنا بودن آن دارد».
تسنیم
خبرگزاری تسنیم در صفحه دین، قرآن و اندیشه به مناسبت درگذشت آیت‌الله سیدمحمد حسینی شاهرودی به انتشار روایتی از دیدار آن مرحوم با مقام معظم رهبری پرداخته است و در ادامه از انتشار جدیدترین اثر «امیر عباسی» با موضوع عفاف و حجاب خبر داده و فایل دانلود آن را برای مخاطبان خود بارگذاری کرده است.
شکل‌گیری فضای حمایت از مستأجران در رسانه‌ها و توصیه به صاحبخانه‌ها برای گران نکردن اجاره بها، باعث شده تا خبرگزاری تسنیم نیز در بین خبرهای امروز خود به نقل روایتی از امام صادق(ع) و توصیه ایشان به صاحبخانه‌ها بپردازد. «مفضل بن عمر می‌گوید امام صادق(ع) فرمود: «هر کس داراى خانه‏‌اى زائد باشد و مؤمنى براى سکونت به آن محتاج باشد و وى از او دریغ دارد، خداوند عزّ و جلّ فرشتگان را خطاب فرماید که اى ملائکه من، بنده من به مسکنی به بنده دیگرم در دنیا بخل ورزید به عزتم سوگند او را هرگز در بهشت جاى نخواهم داد؛ مَنْ کَانَ لَهُ دَارٌ وَ احْتَاجَ مُؤْمِنٌ إِلَى أَنْ یَسْکُنَهَا فَمَنَعَهُ إِیَّاهَا قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَلَائِکَتِی عَبْدِی بَخِلَ عَلَى عَبْدِی بِسُکْنَى الدُّنْیَا وَ عِزَّتِی لَا یَسْکُنُ جِنَانِی أَبَداً. (ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، النص، ص 241)».
تسنیم همچنین با حجت‌الاسلام «محمدرضا درانی»، کارشناس مسائل تربیتی گفت‌وگویی با موضوع حجاب و عفاف انجام داده است. این مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگوی خود پوشش زن در نگاه اسلام را دارای سه ویژگی معرفی کرده و گفته است: «در مسئله پوشش واجب زن، لباس و رنگ معینی شرط نیست، اما حد واجب پوشش زن سه گزاره است: 1ـ پوشش تمام بدن جز گردی صورت و پوشش دست تا مچ، 2ـ پوشاندن حجم بدن 3ـ عدم جلب توجه برای نامحرم یا تبرُّج. این گزاره‌ها همان مواردی است که خداوند برای یک زن تعریف کرده است؛ یعنی همان محدوده‌هایی است که اگر آشکار شود ارزش معنوی زن را کاهش می‌دهد و از دیگر سو مهم‌ترین مواضعی است که اگر پوشانده شود به شدت در تکامل معنوی او اثربخش خواهد بود و او را به رستگاری می‌رساند».
«زیارت امام رضا(ع) از راه دور با اجرای طرح «سلام بر امام» در سراسر کشور»، «درمان خودمحوری نوجوانان در فرآیند اندیشه»، «نتایج داوری هشتمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان اعلام شد»، «اجتماع عظیم دختران انقلاب در حمایت از حجاب»، «نشست نقد و بررسی تاریخ فلسفه آنتونی کِنی برگزار شد» و «رفیعی در گفتگو با تسنیم: انسان کریم خدمت به دیگران را وظیفه خود می‌داند» از دیگر عناوین خبری منتشر شده درصفحه، دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم در روز 17 تیرماه است.
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان ایران در صفحه دین و اندیشه در گفت‌وگو با یک عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به بررسی مصداق‌های مهربانی در جامعه پرداخته است. حجت‌الاسلام والمسلمین «محسن ادیب بهروزی» در بخشی از صحبت‌های خود در این گفت‌وگو بیان کرده است:‌ «مصداق واقعی کرامت یعنی آن رفتاری که از منبع ارزشی و خیر مطلق صادر می‌شود. اولین حقیقت کرامت نسبت به انسان از سوی خداوند رخ داده است. در روایات دینی دستور داریم که نسبت به مؤمنین اکرام کنیم. وقتی می‌خواهیم فردی را اکرام کنیم، باید جایگاه حقیقی او را بشناسیم و به حریم او جسارت نکنیم. بعضاً در مواردی می‌بینیم قصد یاری رساندن داریم، اما حرمت افراد حفظ نمی‌شود. این رفتار از کرامت نشأت نمی‌گیرد و در مواردی حتی بوی توهین به خود می‌گیرد».
ایسنا همچنین از برگزاری نشست خبری معاون فرهنگی و امور اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه همزمان با روز تکریم و بزرگداشت امامزادگان خبر داده و آن را با تیتر «راه‌اندازی ۱۱۰ مرکز افق جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی از سوی سازمان اوقاف» بر روی خروجی قرار داده است.
پایان مرحله شهرستانی چهل و دومین دوره مسابقات قرآن شهرستان مشهد یکی دیگر از خبرهای خبرگزاری دانشجویان ایران در صفحه دین و اندیشه است که در آن صحبت‌های حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدمهدی ماندگاری» منتشر شده است. سخنرانی حجت‌الاسلام «محمد صفرپور» رئیس اوقاف و امور خیریه ناحیه یک مشهد و تجلیل از برگزیدگان این مسابقات از دیگر بخش‌های مراسم اختتامیه بوده است.
انتشار پیام تسلیت آیت‌الله مکارم شیرازی به مناسبت درگذشت آیت‌الله شاهرودی از دیگر مطالب خبری امروز خبرگزاری دانشجویان ایران بوده و در ادامه ویدئویی از اعزام نخستین کاروان حج تمتع امسال بارگذاری شده است. نخستین کاروان حج تمتع امسال (۱۴۴۰ هجری قمری) صبح دوشنبه - ۱۷ تیر - از ترمینال «سلام» فرودگاه امام خمینی(ره) به سرزمین وحی اعزام شد. امسال ۸۶ هزار و ۵۰۰ زائر ایرانی جهت انجام فریضه حج تمتع به به عربستان اعزام می‌شوند که از این تعداد، ۳۰ هزار زائر ایرانی از فرودگاه امام(ره) اعزام خواهند شد.
«مرزبانان گلستان، زیر سایه خورشید پای سفره عقد نشستند»،‌ «فراخوان مقالات مجله مطالعات امت اسلامی به زبان انگلیسی منتشر شد»، «وقتی مادر بودن باعث نویسندگی شد»،‌ «به دنبال جذب منابع پایدار برای حوزه علمیه برادران استان هرمزگان هستیم» و «پیکر آیت‌الله حسینی شاهرودی در قم تشییع می‌شود» از دیگر مطالب خبری منتشر شده در صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران است.
ایرنا
خبرگزاری جمهوری اسلامی در صفحه قرآن و معارف از دیدار مسئولان طرح حافظان حریم حرم آستان مقدس حضرت معصومه(س)، با آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی، از مراجع عظام تقلید خبر داده است. این مرجع تقلید در صحبت‌های خود در این دیدار بر لزوم احیای دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر تأکید کرده و افزوده است: «امربه‌معروف و نهی از منکر واجب کفایی است و هرکسی که این دو فریضه الهی را نادیده بگیرد، در پیشگاه پروردگار مسئول است».
گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین «حبیب‌رضا ارزانی»، راهیابی 268 نفر به مرحله استانی مسابقات قرآن استان هرمزگان، تشییع پیکر آیت‌الله حسینی شاهرودی در قم، دیدار اعضای هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با آیت‌الله محمد یزدی، فلسفه نامگذاری سومین حرم اهل بیت(ع) به شاهچراغ، کلید خوردن طرح ملی «سلام بر امام» و انتشار گزارشی در مورد قرآن زعفرانی از دیگر مطالب خبری منتشر شده در خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران است.
‌مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر امروز 17 تیرماه گزارشی مفصل در مورد ادغام دو اتحادیه قرآنی و سرنوشت آن منتشر کرده است، در بخشی از این گزارش که با تیتر «اتحادیه یا اتحادیه‌ها؟ چالش نفس‌گیر یک دهه جامعه قرآنی» می‌خوانیم:‌ «اگر بر همین روال پیش برود، شاهد تنش هرچه بیشتر در جامعه قرآنی خواهیم بود. چرا که طبق شواهد هر دو اتحادیه روال حقوقی و قضائی را در پیش خواهند گرفت که در این صورت جز از دست رفتن پتانسیل و ظرفیت‌های گسترش فرهنگ قرآنی عایدی‌ای نخواهد داشت. اینکه افرادی وجود دو اتحادیه را منعی برای فعالیت‌ها نمی‌بینند و بعضی دیگر در این میان با فرآیند ادغام خواهان تنها وجود یک اتحادیه واحد قرآنی در کشور هستند. حال باید دید با بیانیه‌ای که از سوی حجت الاسلام عاملی صادر خواهد شد روند به چه سمت و سویی کشیده می‌شود».
مهر همچنین از برگزاری سی و دومین دوره مسابقات قرآن نیروهای مسلح به میزبانی ناجا خبر داده است. از جمله اهداف برگزاری این مسابقات توسعه و ترویج فرهنگ ناب قرآنی در بین کارکنان نیروهای مسلّح و ایجاد تعامل هم افزا در میان نیروهای مسلّح از اهداف برگزاری این مسابقات است که به منظور ایجاد رقابت سالم بین نفرات برتر کارکنان نیروهای مسلّح (کارکنان پایور و وظیفه)، ایجاد انگیزه بین نخبه های قرآنی و شناسایی نفرات برتر نیروهای مسلّح و حضور نفرات برتر قرآنی نیروهای مسلّح در مسابقات قرآن کریم کشورهای اسلامی برگزار می‌شود.
ایبنا
خبرگزاری کتاب ایران در خبری از درگذشت آیت‌الله حسینی شاهرودی،‌ از مراجع عظام تقلید خبر داده و در ادامه در خبر دیگری به معرفی آثار وی پرداخته است. سیدمحمد حسینی شاهرودی درس‌های مقدمات حوزه را نزد پدرش، شیخ علی شهربابکی و شیخ شمس نجفی فرا گرفت. او رسائل و مکاسب را نزد پدرش و کفایه الاصول را نزد میرزا‌هاشم آملی و شیخ عبدالحسین رشتی شاگردی کرد. از سال 1360 هجری قمری در درس خارج پدرش حاضر شد و تقریرات درس او را یادداشت می‌کرد. همچنین از اعضای مجلس استفتاء پدرش به شمار می‌رفت.
تطبیق آموزه‌های قرآن با نظام اخلاقی غایت‌گرا»، «چرا تقلید در اصول عقاید جایز نیست؟» و «ابن خلدون درباره کتاب‌سوزی در دوران فتح ایران تردید می‌کند» از دیگر عناوین خبری خبرگزاری کتاب ایران در روز 17 تیرماه و تا زمان انتشار این گزارش است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان تا زمان انتشار این گزارش با انتشار دو مطلب خبری به روز رسانی شده که یکی از آنها نقل حدیثی از امام حسن عسکری(ع) در مورد بهترین دوست است.
این خبرگزاری همچنین در خبر دیگری از برگزاری نشست دبیران مراکز قرآن و عترت رسانه ملی خبر داده است. این نشست با حضور مدیران و دبیران قرآن و عترت شبکه‌های مختلف صدا و سیما، حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدرمضان موسوی‌مقدم» قائم مقام رسانه ملی و «محمدحسین رنجبران» مدیر کل روابط عمومی این سازمان در تالار ملاصدرا برگزار شد. «مهدی یوسف» مدیر امور فرهنگی جشنواره علمی، فرهنگی و هنری قرآن و عترت رسانه ملی در صحبت‌هایی در این نشسته گفته است:‌ «زمان ثبت نام این بخش از جشنواره از بیستم تا سی‌و‌یکم امسال است و والدین می‌توانند فرزندان خود را ثبت نام کنند. زمان برگزاری این جشنواره بنا به آغاز سال تحصیلی از اول مهرماه شروع می‌شود؛ مرحله اول مسابقات کودکان و نوجوانان از اوایل مرداد ماه به صورت حضوری در تهران و مراکز استان‌ها، مرحله نیمه نهایی اواخر مرداد‌ماه به صورت غیر حضوری در تهران و مرحله نهایی و اختتامیه بیست و یکم و بیست و نهم همین ماه همزمان با اعیاد قربان تا غدیر در تهران برگزار می‌شود».
میزان
خبرگزاری میزان نیز در صفحه دین و اندیشه از برگزاری نشست خبری دست اندرکاران طرح «سلام بر امام» خبر داده است. در این نشست حجت‌الاسلام «مجید باباخانی»، مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی گفته است: «کانون معنویت و حرکت پویای کشور، امام رضا(ع) است و باید سعی کنیم این پیوند معنوی میان مردم و وجود مقدس امام رضا علیه‌السلام مستحکم‌تر شود».
خبر دیگر این خبرگزاری اعلام برنامه‌های حرم مطهر رضوی در روز دوشنبه 17 تیرماه بوده است.

انتهای پیام 

captcha