برخی رسانه‌ها دستاوردهای حوزه را نادیده می‌گیرند/ پیاده‌روی کربلا؛ سنت بیت آیت‌الله شاهرودی
کد خبر: 3825932
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳
آیت‌الله اراکی:

برخی رسانه‌ها دستاوردهای حوزه را نادیده می‌گیرند/ پیاده‌روی کربلا؛ سنت بیت آیت‌الله شاهرودی

گروه حوزه‌های علمیه ــ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه از اقدامات ماندگار این بیت بنا نهادن مراسم پیاده‌روی به کربلاست، گفت: رسانه‌ها باید دستاوردهای علمی و پژوهشی حوزه به ویژه در زمینه فقه را بیشتر به اطلاع مردم برسانند. سنجش صحت قوانین با شرع در شورای نگهبان و تدوین برخی قوانین مجلس شورای اسلامی با مشورت حوزه علمیه مؤید پاسخگویی حوزه به نیازهای کشور است.

توام‌کردن علم با عمل از امتیازات مرجعیت شیعه است/ راه‌اندازی پیاده‌روی کربلا؛ اثر ماندگار بیت آیت‌الله شاهرودیبه گزارش ایکنا، آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، شامگاه سه‌شنبه، ۱۸ تیر، در مراسم ختم آیت‌الله سیدمحمد حسینی شاهرودی، که از سوی دفتر رهبر انقلاب در مسجد اعظم برگزار شد، به تجلیل از خاندان آیت‌الله شاهرودی پرداخت و گفت: بیت آیت‌الله حسینی شاهرودی از پیشتازان علم و تقوا در تاریخ معاصر تشیع و منشأ برکات زیادی در ابعاد مختلف علمی و اجتهاد است.
 
وی با بیان اینکه عالمان شیعه علم و عمل را با هم توأم کرده‌اند و رمز موفقیت آنان در این است، بیان کرد: این مسئله از امتیازات حوزه‌های علمیه و دستگاه مرجعیت شیعه است، همان طور که به اجتهاد و فقاهت می‌پردازند خود بیش از دیگران به آن عامل هستند.
 
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به پویایی فقه شیعه در پاسخگویی به نیاز‌های مردم در طول تاریخ اظهار کرد: امروز هم فقهای ما پاسخگوی نیاز‌های مختلف مردم هستند، گرچه ممکن است برخی از روی بی‌اطلاعی سخنانی بر زبان بیاورند.
 
دستاورد‌های حوزه معرفی شود

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با انتقاد از برخی رسانه‌ها در نادیده گرفتن دستاورد‌های حوزه افزود: رسانه‌ها باید دستاورد‌های علمی و پژوهشی حوزه به ویژه در زمینه فقه را بیشتر به اطلاع مردم برسانند.

وی ادامه داد: برخی قوانین مجلس شورای اسلامی با مشورت حوزه تدوین می‌شود. ضمن اینکه اعضای شورای نگهبان صحت قوانین با شرع را تطبیق می‌دهند و آن را تأیید می‌کنند و همین مسئله مؤید پاسخگویی حوزه به نیاز‌های کشور است.

آیت‌الله اراکی با بیان اینکه سعادت جامعه در گرو عمل به فقه است، تصریح کرد: اینکه انقلاب ما براساس فقه توانسته جامعه را در طول ۴ دهه گذشته اداره و دستاورد‌های مختلف خود را به جهان عرضه کند دستاورد کمی نیست.
 
ایستادگی علمای شیعه در برابر زورگویان

وی با اشاره به رویکرد تقریبی بیت آیت‌الله حسینی شاهرودی گفت: آیت‌الله سیدمحمود شاهرودی یکی از پیشگامان در دفاع از امام(ره) و انقلاب بود و با وجود فراز و نشیب در روابط میان ایران و عراق به همراه علمای دیگر تلاش کردند تا حوزه‌های علمیه پایدار و مستقل بمانند.

وی تأکید کرد: طی یک قرن اخیر کسانی مانند رضاخان و صدام در پی ریشه‌کن کردن حوزه‌های علمیه و فقه شیعی بودند، ولی علمای ایران و عراق در برابر این دشمنی‌ها ایستادند و حوزه را به وضعیت امروز رسانده‌اند.

آیت‌الله اراکی با اشاره به همراهی بدنه حوزه نجف با انقلاب امام تصریح کرد: برخی بیان می‌کنند که حوزه نجف با امام خمینی(ره) همراه نبود که این حرف صحیح نیست، زیرا بدنه حوزه با امام(ره) همراه بودند، گرچه طبیعتاً مخالفت هم وجود داشت.

وی با اشاره به حمایت آیات عظام شاهرودی، حکیم و خویی از امام(ره) بیان کرد: پس از ورود امام به نجف، آنان به حمایت از امام پرداختند و همین حمایت‌ها سبب همراهی بدنه حوزه نجف با تفکر امام(ره) شد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به خدمات بیت آیت‌الله شاهرودی به حوزه نجف و قم اظهار کرد: این بیت شریف تلاش زیادی در تربیت شاگردان فاضل و متخلق به اخلاق اسلامی داشتند که جا دارد اهل قلم به این مسئله بپردازند.

آیت‌الله اراکی ادامه داد: از اقدامات ماندگار این بیت بنا نهادن سنت پیاده‌روی به سمت کربلاست که امروز در قالب پیاده‌روی اربعین همراه با جوش و خروش در میان شیعیان وجود دارد و میلیون‌ها عاشق امام حسین(ع) در این مسیر گام برمی‌دارند.

اراکی تأکید کرد: چنین عالمانی برای حوزه افتخار و الگو هستند و طلاب حوزه باید در مسیر آنان گام بردارند و خلأ چنین افرادی را پر کنند.

حضور مراجع تقلید در مراسم ختم

در مراسم ختم این فقیه وارسته آیت‌الله سبحانی، علوی گرگانی و نمایندگان بیوت مراجع معظم تقلید و همچنین حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، حضور داشتند.

آیت‌الله اعرافی، آیت‌الله امینی، آیت‌الله خرازی، حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی، آیت‌الله حسینی بوشهری، آیت‌الله کعبی، آیت‌الله هادوی تهرانی، حجت‌الاسلام شهرستانی، رئیس دفتر آیت‌الله سیستانی در ایران، آیت‌الله بطحائی گلپایگانی، سیداحمد خاتمی، آیت‌الله میلانی و مرتضی جوادی آملی به نمایندگی از بیت آیت‌الله جوادی آملی از دیگر حاضران در این مراسم بودند. حاضران با قرائت فاتحه و قرآن کریم برای آن مرحوم علو درجات را از خداوند متعال خواستار شدند.

علاوه بر این، مراسم ویژه بانوان چهارشنبه، ۱۹ تیرماه، پس از اقامه نماز مغرب و عشا در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان دورشهر برگزار می‌شود. همچنین مراسم سومین روز ارتحال آیت‌الله حسینی‌شاهرودی نیز روز پنجشنبه، ۲۰ تیرماه، پس از اقامه نماز مغرب و عشا از طرف بیت ایشان در مسجد اعظم برگزار خواهد شد.

یادآور می‌شود، آیت‌الله سیدمحمد حسینی‌شاهرودی، از علمای حوزه علمیه قم، عصر یکشنبه، ۱۶ تیر، به علت ایست قلبی در ۹۴ سالگی دعوت حق را لبیک گفت. این عالم وارسته فرزند مرحوم آیت‌الله شاهرودی (از مراجع طراز نجف اشرف) بود. از جمله اقدامات این بیت شریف تربیت شاگردان عالم و فاضل و متخلق به اخلاق اسلامی و همچنین بنا نهادن سنت پیاده‌روی به سمت کربلای معلی است.

انتهای پیام
captcha