یادگاری از انقلاب مشروطه در محله‌های قدیم بهبهان
کد خبر: 3826087
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۰

یادگاری از انقلاب مشروطه در محله‌های قدیم بهبهان

گروه معارف ــ ۲۴ تیر سالروز ترور سیدعبدالله بهبهانی از علمای نهضت مشروطیت در ایران است. ۱۱۲ سال از درگذشت این عالم دینی می‌گذرد و امروز یکی از نقاط تاریخی و دیدنی شهرستان بهبهان، به نام وی در محله «ملامحسنی‌ها» قرار دارد.  

یادگاری از انقلاب مشروطه در محله‌های قدیم بهبهان

24 تیر سال 1328 هجری قمری، سالروز ترور «سیدعبدالله بهبهانی» از علمای نهضت مشروطیت در ایران است. 112 سال از درگذشت این عالم دینی خوزستانی می‌گذرد و امروز یکی از نقاط تاریخی و دیدنی شهرستان بهبهان، به نام وی در محله «ملامحسنی‌ها» قرار دارد.  

سیدعبدالله بهبهانی؛ فرزند سیداسماعیل بهبهانی در سال‌های بین 1256 تا 1262 در نجف متولد شد. پدر او از مراجع تقلید دوران خود بود و خانه‌ای که امروز در بهبهان به نام «خانه سیدعبدالله» شناخته می‌شود، در حقیقت خانه پدری اوست که سیدعبدالله دوران کودکی خود را در این خانه گذرانده است.

او در جوار عتبات عالیات به تحصیل علوم اسلامی پرداخت و سیدحسین کوه کمری، شیخ راضی نجفی و میرزامحمدحسن شیرازی از جمله استادان وی در نجف بودند. وی پس از تکمیل تحصیلات خود به ایران بازگشت و در تهران اقامت گزید و دیری نگذشت که به دنیای سیاست وارد شد.

معروفیت «سیدعبدالله بهبهانی» به زمینه‌سازی او برای انقلاب مشروطه است و از همین رو، میراث باقی‌مانده از وی در بهبهان قرار است با نام «خانه مشروطه» روایت‌گر بخشی از تاریخ کشور در آن دوران باشد.

خیرالله محمدیان، پژوهشگر فرهنگ و تاریخ بهبهان در گفت‌وگو با ایکنا خوزستان، درباره خانه سیدعبدالله بهبهانی گفت: خانه «سیدعبدالله بهبهانی» قرار است به موزه تاریخ بهبهان تبدیل شود و به نام خانه مشروطه نامگذاری خواهد شد.

وی گفت: تمام آثار تاریخی بهبهان در این خانه جانمایی خواهد شد. به منظور ساخت موزه تاریخ بهبهان، خانه سید عبدالله و خانه‌های همجوار آن خریداری شده و در حال آماده‌سازی برای تبدیل شدن به موزه است.

یادگاری از انقلاب مشروطه در محله‌های قدیم بهبهان

بخشی از این موزه، محل زندگی سیداسماعیل بهبهانی از مراجع تقلید دوران خود و پسرش سیدعبدالله بهبهانی رهبر مشروطه است. این نقطه به مکان تاریخی فوق‌العاده‌ای در آینده تبدیل خواهد شد.

یکی دیگر از نقاط تاریخی ارزشمند در این محله، منزل شاه شمس‌الدین پسر آقاشاه بابای ولی است که مثل پدرش، منبر روضه‌خوانی ثابت داشت و منبر ثابت ایشان تا الان در حیاط قدیمی خانه باقی مانده است.

یادگاری از انقلاب مشروطه در محله‌های قدیم بهبهان

محمدیان افزود: تمام این منطقه بافت قدیمی است؛ این بافت قدیم از محله ملامحسنی‌های قدیم شروع می‌شود و تا پشت مسجد جامع ادامه دارد. این راه راسته بوده، چهارطاقی و سرپوشیده بود. قرار است این خانه‌ها به عنوان یک موزه تاریخی در معرض دید علاقه‌مندان قرار بگیرد و قسمت مربوط به خانه سید عبدالله به عنوان خانه مشروطه، ثبت میراث خواهد شد.

این پژوهشگر تاریخ بهبهان بیان کرد: بهبهان؛ علمای تراز اول زیادی داشته است؛ سعی داریم در خانه سیدعبدالله خلاصه‌ای از زندگی این علما را در معرض دید قرار دهیم. در واقع این موزه، معرفی مفاخر و علمای قطب گردشگری برای بهبهان خواهد بود.

انتهای پیام

captcha