چرایی عدم برگزاری جلسات شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی در چهارمحال و بختیاری
کد خبر: 3826887
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۲

چرایی عدم برگزاری جلسات شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی در چهارمحال و بختیاری

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس اداره امور قرآنی چهارمحال و بختیاری گفت: جلسات شورای توسعه قرآنی در چهارمحال و بختیاری برگزار نمی‌شود و دبیر این شورا علت امر را ادغام جلسات شورای مذکور با جلسات فرهنگ عمومی استان اعلام کرده است.

سابقه شکل‌گیری و آغاز فعالیت شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی در چهارمحال و بختیاری به سال 1393 بر می‌گردد و این شورا در مدت مذکور با تشکیل جلسات منظم بر اساس ضوابط و شرح وظایف، نقش مطلوبی در راستای ترویج و توسعه فعالیت‌های قرآنی در استان داشته است. اما این جلسات از بهمن‌ماه سال گذشته تاکنون در استان برپا نشده است و همین امر ما را بر آن داشت تا علت را جویا شویم.

محسن تقی‌پور، رئیس اداره امور قرآنی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: جلسات شورای توسعه قرآنی در چهارمحال و بختیاری برگزار نمی‌شود و دبیر این شورا علت امر را ادغام جلسات شورای مذکور با جلسات شورای فرهنگ عمومی استان اعلام کرده است.

وی با تأکید بر اینکه در اکثر استان‌ها با توجه به ادغام اتحادیه‌های مؤسسات و تشکلات قرآنی و تشکیل اتحادیه مدغم، جلسات قرآنی در قالب کارگروه‌های خاص برگزار می‌شود، افزود: در استان ما علی‌رغم عملیاتی شدن ادغام اتحادیه‌ها، متأسفانه حتی یک جلسه نیز با محوریت موضوعات قرآنی تشکیل نشده است.

چرایی عدم اطلاع‌رسانی درباره اعتبارات تخصیص‌یافته

تقی‌پور با طرح این پرسش که چرا در خصوص اعتباراتی که به این شورا تخصیص می‌یابد یا نمی‌یابد، اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی کشوری صورت نمی‌گیرد، ادامه داد: انتظار می‌رود که دبیرخانه شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی استان با نامه‌نگاری و مطالبه‌گری در قالب یک گروه قرآنی در تشکیل جلسات و رایزنی‌های متعدد و پی‌گیرانه با رئیس شورای توسعه قرآنی کشور، تلاش بیشتری داشته باشد.

رئیس اداره امور قرآنی استان با اشاره به ادغام اتحادیه‌های قرآنی و با انتقاد از رویکرد متولیان مرتبط با این شورا در عدم همکاری و حمایت از برنامه‌های قرآنی، بیان کرد: برای اجرای طرح‌ها و برنامه‌های قرآنی ایجاد اتحادیه واحد برای هم‌افزایی و حمایت از اجرای بهتر این فعالیت‌ها لازم و ضروری است حال آنکه این حمایت و همدلی در فضای قرآنی، کمتر به چشم می‌خورد.

وی بیان کرد: همگرایی و همکاری بیشتر ادارات امور قرآنی و مراکز فرهنگی قرآنی استان جهت پیشرفت و توسعه فعالیت‌های قرآنی استان خواسته همه قرآنیان و فعالان عرصه قرآن است.

ادغام جلسات شورای توسعه در نشست‌های فرهنگ عمومی

در ادامه جواد کارگران‌دهکردی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری و دبیر شورای توسعه قرآنی استان، در خصوص عدم تشکیل جلسات شورای توسعه قرآنی در استان اظهار کرد: بر اساس دستورالعمل جدید که از اواخر سال گذشته اعلام و ابلاغ شده، جلسات شورای توسعه قرآنی در نشست‌های شورای فرهنگ عمومی استان ادغام می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه این موضوع یک ابلاغیه کشوری و لازم‌الاجراست، تصریح کرد: حدود یک ماه پیش در ویدئو کنفرانسی بر این موضوع تأکید شد که جلسات شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی نباید به‌صورت مستقل و مجزا از شورای فرهنگ عمومی استان‌ها برگزار شود.

کارگران در خصوص دلایل این تصمیم بیان کرد: متولیان و کارشناسان تصمیم‌گیرنده قطعاً دلایل خودشان را دارند که البته این تصمیم هیچ خللی در پیشبرد امور قرآنی ایجاد نمی‌کند و باید توجه داشت که ادغام شورای توسعه قرآنی و شورای فرهنگ عمومی گستره اعضای شورای قرآنی را وسیع‌تر می‌کند؛ چرا که ورود مقامات دولتی از جمله استاندار و متولیان سازمان‌ها و نهادهای حکومتی دیگر، باعث رونق فعالیت‌های قرآنی است؛ چرا که جلسات این شورا در سطح بالاتری برگزار می‌شود.

وی با تأکید بر نقش سازنده اداره ارشاد به‌عنوان دبیر شورای توسعه قرآنی، یادآور شد: با این حال اداره ارشاد راغب بود که شورای توسعه قرآنی مانند گذشته به شکل مستقل از شورای فرهنگ عمومی به کار خود ادامه بدهد؛ چراکه عملکرد مثبتی از خود بر جای گذاشته است.

دبیر شورای توسعه قرآن استان با اشاره به توفیقات اداره ارشاد در زمان استقلال کاری شورای توسعه قرآنی، بیان کرد: اداره ارشاد چهارمحال و بختیاری به‌عنوان اولین استان، سند توسعه فعالیت‌های قرآنی را به‌صورت بومی و خودکفا تهیه و تنظیم کرد، ضمن اینکه شورای توسعه استان دو سال متوالی حائز رتبه برتر در کشور شد.

وی گفت: با این حال باید تابع قانون بود؛ چراکه قرارگرفتن شورای توسعه قرآنی در زیر مجموعه شورای فرهنگ عمومی تصمیمی است که در سطح کلان اتخاذ و ابلاغ شده و لازم‌الاجراست.

سهم استان از اعتبارت قرآنی کشور

کارگران در خصوص نحوه تخصیص اعتبارات قرآنی به شورای توسعه پس از این ادغام، تأکید کرد: شورای توسعه قرآنی استان از دو سال پیش تاکنون هیچ مبلغی را به عنوان بودجه و اعتبار دریافت نکرده است.

دبیر شورای توسعه قرآنی استان در ادامه یادآوری کرد: معمولاً سهم استان از اعتبارت قرآنی کشور هر ساله مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان بود که اگرچه اندک اما بخشی از بار مشکلات مؤسسات و مراکز قرآنی استان را کم می‌کرد اما متأسفانه از دو سال پیش، این اعتبارت متوقف شده و به صفر رسیده است.

وی مطالبه‌گری اداره ارشاد استان برای جذب اعتبارات قرآنی برای استان را یادآور شد و افزود: در راستای این موضوع، نماینده اداره به‌صورت مرتب با متولیان امر در تهران در حال رایزنی و رفت و آمد است و بر اساس آخرین قولی که داده‌اند، بناست ۲۸ میلیون تومان به فعالیت‌های قرآنی استان اختصاص یابد.

کارگران با انتقاد از وضعیت تخصیص اعتبارت به فعالیت‌های قرآنی، بیان کرد: به نظر می‌رسد که در مملکت اسلامی و قرآنی، قرآن کریم باید اصل و رأس و اساس امور باشد و از سوی متولیان امر حمایت و توجه بیشتری صورت بگیرد.

وی در خصوص جلسات شورای فرهنگ عمومی استان با موضوع قرآنی، تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی اداره ارشاد به‌ عنوان دبیر و متولی اداری و اجرایی شورای توسعه قرآنی، در جلسه ماهانه پیش رو که به‌زودی برگزار خواه‍د شد، پرداختن به موضوعات قرآنی در دستور کار جلسه قرار دارد.

حال جای این پرسش همچنان باقی است که در کش و قوس مباحث مرتبط با نهایی شدن یا نشدن اتحادیه مدغم و نیز دستورالعمل جاری مبنی بر قرار گرفتن جلسات شورای توسعه قرآنی در زیر مجموعه جلسات شورای فرهنگی استان‌ها، صدها مؤسسه و مرکز قرآنی که سهم مهمی در آموزش، تبلیغ و ترویج قرآن و آموزه‌های این کتاب الهی در جامعه دارند، چه سرانجامی خواهند داشت؟ مؤسسات و مراکزی که به گفته مرضیه خسروی، عضو هیئت مدیره تشکل‌ها و مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت استان (اتحادیه مدغم)، به دلیل عدم حمایت و مشکلات فراوان مالی غالباً غیر فعال شده‌اند و یا در آستانه تعطیلی قرار دارند.

گزارش از خدیجه نادری‌بِنی

انتهای پیام

 

captcha