نقش فضای مجازی در تقویت دین و تقوا در جامعه
کد خبر: 3828368
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴

نقش فضای مجازی در تقویت دین و تقوا در جامعه

گروه معارف ــ مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام‎‌نور چهارمحال و بختیاری گفت: سعی کنیم جواب حربه دشمن را با حربه خودش دهیم یعنی از فضای مجازی که عاملی برای تخریب دین اسلام شده به عنوان عاملی برای تقویت دین و تقوای مردم استفاده کنیم.

‌مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیر خود در جمع ائمه‌جمعه کشور به آسیب‌های فضای مجازی و پر کردن این فضا از تقوا تأکید کردند. لذا برآن شدیم تا در رابطه با وضعیت فضای مجازی و اثرگذاری و نقش آن بر تقوا گفت‌و‌گویی با مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام‎‌نور چهارمحال‌و‌بختیاری‌ تهیه کنیم که در ادامه با هم می‌خوانیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اسماعیل رئیسی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام‎‌نور چهارمحال‌و‌بختیاری‌ در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌و‌بختیاری، بیان کرد: فضای مجازی بر‌حسب طبیعت و ذائقه برخی مردم که غالباً به سمت راحتی‌، دنیا‌طلبی‌ و شیرینی‌های دنیا سوق پیدا کرده، به محیط مناسبی برای هواها و امیال نفسانی تبدیل شده است.

وی ادامه داد: ارتباطات دنیای امروز امکان فرار از فضای مجازی را به کسی نمی‌دهد و بستن و محدود کردن این فضا نیز برای مردم و یا حتی مسئولان امکان‌پذیر نخواهد بود، بلکه می‌توان این فضا را به عنوان یک راه ارتباطی قوی برای گشایش مشکلات امروز معرفی و از این موقعیت برای پیشرفت در زمینه‌های دینداری و تقوا، آگاهی‌بخشی در تمامی امور و ... استفاده کرد.

وی افزود: اما مشکل اصلی این است که متأسفانه مسیر حرکت اکثریت مردم در حال حاضر اصلأ به سمت دانش، بینش، تعقل و هدایت الهی نیست لذا این فضا به یک چالش بزرگ و قتلگاه جوانان تبدیل شده است که بسیاری از معضلات اجتماعی را پوشش می‌دهد و یا حتی سرمنشأ بسیاری از پرونده‌های دادگاه به همین فضای مجازی برمی‌گردد.

ضرورت استفاده از فضای مجازی در مسیر تقوا
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام‎‌نور چهارمحال‌وبختیاری افزود: حال زمانی که امکان جداشدن از این فضا را نداریم و چالش‌های بسیاری به واسطه آن ایجاد شده لازم است به همان میزان که در مسیر روابط نامربوط از این فضا استفاده می‌شود به همان میزان نیز می‌توان از این فضا در مسیر تقوا استفاده شود تا حدودی بتوانیم جامعه را نجات دهیم.

وی اظهار کرد: این شرایط می‌طلبد تا فرهیختگان، علما و همه کسانی که در این فضا فعال هستند خود را به این محیط نزدیک‌تر و به فضای مجازی مسلح و از این فضا برای مقابله با چالش‌ها استفاده کنند.

نابود کردن کانون خانواده‌
‌رئیسی ادامه داد: یکی از حربه‌های دشمن در این فضا نابود کردن کانون خانواده است لذا خواص جامعه، مسئولان و مدیرانی که هدایت جامعه در دست آن‌ها است از جمله ائمه‌جمعه، دانشجویان و کسانی که برای دین دل می‌سوزانند وظیفه دارند از این فضا برای ارتقا‌ دین و تقوای مردم استفاده کنند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام‎‌نور چهارمحال‌وبختیاری افزود: این افراد وظیفه دارند آنچه که در کتاب‌ها و کتابخانه‌ها گردآوری می‌شود را به صورت لقمه‌ای آماده و زیبا به‌گونه‌ای که جاذبه داشته باشد به ملت و مخصوصاً جوانان آموزش دهند.

‌رئیسی با اشاره به برگزاری جلسات و محافل معنوی در فضای مجازی، بیان کرد: این اقدامات سبب می‌شود تا جبهه باطل بخشی از فعالیت‌های جبهه حق را ببیند و پی به قدرت این جبهه ببرد، در واقع باید سعی کنیم جواب حربه دشمن را با حربه خودش دهیم یعنی از فضای مجازی که عاملی برای تخریب دین اسلام شده به عنوان عاملی برای تقویت دین و تقوای مردم استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه فضای مجازی هم می‌تواند در بی‌تقوا شدن مردم و هم در باتقوا شدن آن‌ها تأثیر‌گذار باشد، گفت: از آنجایی که بسیاری از مردم جامعه به‌خاطر مشکلات کاری و فکری در محیط‌های مذهبی مانند مسجد و نمازجمعه حاضر نمی‌شوند تا کلام حق را بشنوند لذا می‌توانیم با استفاده از این فضا که اکثریت مردم در هر قشر و سلیقه‌ای بهترین و بیشترین ساعات خود را در آن می‌گذرانند مباحث دینی را به بهترین شکل آموزش دهیم.
انتهای پیام

captcha