محتوای سند راهبردی کانون‌های مساجد چیست
کد خبر: 3828370
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲
ارزانی پاسخ داد؛

محتوای سند راهبردی کانون‌های مساجد چیست

گروه جامعه ــ دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد اظهار کرد: سند تحول راهبردی کانون‌های مساجد، چشم‌انداز کانون‌ها را برای سال 1414 نشان می‌دهد و می‌کوشد آن‌ها را به یک سازمان خانواده‌محور و مسجدپایه تبدیل کند.

محتوای سند راهبردی کانون‌های مساجد چیستحجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، در گفت‌وگو با ایکنا در پاسخ به این سؤال که سند تحول راهبردی کانون‌های مساجد چه محتوایی دارد، اظهار کرد: این سند حاوی مأموریت، چشم‌انداز و بسته‌های برنامه‌های ستاد است که از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای شورای سیاستگذاری کانون‌های مساجد در ششمین جلسه این شورا رونمایی شد.

وی افزود: سند مذکور چشم‌انداز کانون‌ها را برای سال 1414 نشان می‌دهد و می‌کوشد آن‌ها را تا آن سال به یک سازمان خانواده‌محورِ مسجدپایه تبدیل کند. این سند تلاش می‌کند شبکه گسترده‌ای را برای پیوند خانواده‌ها، اهالی محله و مجاوران مسجد با «مسجد» ایجاد کند.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد ادامه داد: در حوزه بیانیه مأموریت هم ما خودمان را یک نهاد انقلابی معرفی کردیم که تلاش می‌کند در راستای جذب مسجدی‌ها و تقویت ارتباط اهالی مسجد با مسجد، یکسری برنامه‌ها را در عرصه‌هایی مطابق با سیاست‌های کلی نظام و بیانیه گام دوم انقلاب اجرا کند.

برخی از مهم‌ترین برنامه‌های سند

حجت‌الاسلام والمسلمین ارزانی گفت: تولید محصولات دین‌محور در فضای مجازی به منظور نشان‌ دادن اهمیت مسجد و تقویت ارتباط مسجد با اقشار مختلف جامعه، برنامه‌های آموزشی به منظور غنی‌سازی اوقات فراغت و توانمندسازی مهارتی کودکان و نوجوانان در مساجد، برنامه‌های آموزشی برای خانواده‌ها به طور خاص مادران و توجه به عرصه بین‌الملل و ارتباط با مساجد کشورهای اسلامی از مهم‌ترین برنامه‌های سند تحول است.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد تأکید کرد: محتوای این سند از تمام مقدورات محله استفاده می‌کند و بر توانمندی‌ها و ظرفیت‌هایی که اهالی مسجد دارند، تکیه می‌کند تا محله‌ای امن، بانشاط و سالم بر محور مسجد داشته باشیم. همچنین یکی از ظرفیت‌های سند این است که فضای رقابتی سالم بین افراد مسجدی و نیز بین مسجدها با هم ایجاد شود.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اجرای این سند از همین امسال در قالب یک برنامه سه ساله و سه برنامه پنج ساله آغاز شد، هفت بسته برنامه‌ای با 32 اقدام در این برنامه سه ساله پیش‌بینی کرده‌ایم، برخی از این اقدامات مثل آموزش‌ها به کودکان و نوجوانان آغاز شده است و بقیه نیز به تدریج آغاز می‌شود.

آخرین وضعیت ثبت‌نام کانون‌ها در سامانه «سجا»

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد به طرح ثبت‌نام کانون‌ها در سامانه سجا نیز اشاره کرد و گفت: قرار بود به واسطه این طرح، تعداد دقیق کانون‌های کشور را احصا کنیم که به توفیق الهی انجام شد. ثبت تعداد کانون‌ها در سامانه به اتمام رسیده اما ثبت فعالیت‌ها و برنامه‌های آنان هنوز ادامه دارد تا شب گذشته، 28 تیرماه، حدود 65 هزار فعالیت و برنامه از سوی کانون‌های کشور در سامانه ثبت شده است، همان طور که از قبل هم اعلام شد، بودجه سال آینده کانون‌ها براساس ارزیابی این فعالیت‌ها و برنامه‌های کانون‌ها تخصیص می‌یابد.

وی افزود: برای هر مسجدی که محله‌اش بالای هزار نفر جمعیت داشته باشد، اگر خودشان علاقه‌مند باشند و ابراز تمایل کنند، آمادگی داریم کانون فرهنگی و هنری ایجاد کنیم. در حال حاضر، حداقل 50 هزار مسجد در کشور این شرایط را دارند، اساساً ایجاد کانون در مناطقی که کانون ندارند، جزو برنامه‌های سند تحول راهبردی است.

ارزانی در پایان به فرایند تدوین سند تحول راهبردی کانون‌های مساجد نیز اشاره کرد و گفت: فرایند تدوین این سند یک سال و نیم طول کشید که در پنج ماه اخیر به طور ویژه روی آن کار شد، تعدادی از ائمه جماعت مساجد و برخی از افرادی که دکترای سیاست‌گذاری فرهنگی دارند، در تهیه سند به ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کمک کردند، این سند هشت بار ویراست و بازنگری شد و سرانجام به امضای اعضای شورای سیاستگذاری کانون‌های مساجد، که سه وزیر هیئت دولت در آن حضور دارند، رسید.

یادآوری می‌شود، سند تحول راهبردی کانون‌های مساجد هفته گذشته در ششمین جلسه شورای سیاستگذاری کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با حضور شخصیت‌هایی همچون سیدعباس صالحی، وزیر ارشاد، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین نوری‌زاده، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، پیروز حناچی، شهردار تهران و ... رونمایی شد اما رسانه‌ها غایبان و محذوفان این رویداد مسجدی بودند.

انتهای پیام

captcha