حج، رجعت به‌سوی ابدیت مطلق است
کد خبر: 3828662
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵

حج، رجعت به‌سوی ابدیت مطلق است

گروه معارف ــ امام جمعه نیکشهر گفت: حج نوعی رجعت به‌سوی ابدیت مطلق است؛ در حج، انسان با خدا و بندگان خاص او همچون ابراهیم و رسول‌‌الله(ص) پیوند می‌خورد؛ نفس خود را قربانی می‌کند و تمام ذرات وجودش به‌سوی مرکز هستی، جهت‌گیری می‌شود.

حجت‌الاسلام احمد لطفیان‌سرگزی، امام جمعه نیکشهر در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، گفت: حج نوعی عبادت جمعی است که از منظرهای مختلف عبادی، اجتماعی و سیاسی قابل بررسی است.

وی ادامه داد: حج دارای آثار اخلاقی و تربیتی فراوانی است و علاوه بر آن، نمایش وحدت و اتحاد امت مسلمان است، به همین دلیل این‌قدر در روایات روی آن تأکید شده و بر هر مسلمان مستطیع، واجب است.

امام جمعه نیکشهر بیان کرد: اعمال و مناسک حج، از جمله طواف، سعی صفا و مروه، رمی جمرات و قربانی کردن گوسفند، هر یک دارای فلسفه خاصی است که باعث شده این عمل عبادی به ظاهر ساده، دارای حکمت عمیق و آثار تربیتی شگفتی باشد.

وی افزود: حج نوعی رجعت به‌سوی ابدیت مطلق است؛ در حج، انسان با خدا و بندگان خاص او همچون ابراهیم و رسول‌الله(ص) پیوند می‌خورد؛ نفس خود را قربانی می‌کند و تمام ذرات وجودش به‌سوی مرکز هستی، جهت‌گیری می‌شود.

لطفیان‌سرگزی اظهار کرد: یکی از مناسک حج، ادای نماز طواف پشت مقام ابراهیم است؛ این به آن معنی است که قدمی از ولایت پیش نگذاریم و در هر امر پشت سر ولی خدا در حرکت باشیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اعمال حج، رمی جمرات و سنگ زدن بر ستون‌هایی است که نماد شیطان هستند؛ در این عمل، انسان ظاهراً به شیطان سنگ می‌زند، اما در حقیقت هر کس نفس اماره خودش را سنگ‌باران می‌کند؛ همانند قربانی کردن گوسفند که در حقیقت کشتن و سرکوب کردن نفس است.

امام جمعه نیکشهر بیان کرد: در کنار همه این آثار اخلاقی و تربیتی، حج نمایش وحدت است؛ زن و مرد، شیعه و سنی، عرب و عجم، همه بر گرد یک خانه و یک هدف، طواف می‌کنند. در این عمل عبادی، رنگ‌ها و قومیت‌ها از میان می‌رود و همه یکرنگ می‌شوند.

لطفیان‌سرگزی عنوان کرد: زوار بیت‌الله الحرام که توفیق حج نصیبشان شده، سعی کنند در این ایام وقت خود را صرف تفکر در حج کنند و مسائل دنیایی، مانند خرید سوغاتی برای خانواده و اقوام را کنار بگذارند.

انتهای پیام

captcha