مساجد محور فعالیت‌های قرآنی شود/ لزوم ساده‌نویسی المیزان
کد خبر: 3829949
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۰
نجفی قدسی:

مساجد محور فعالیت‌های قرآنی شود/ لزوم ساده‌نویسی المیزان

گروه اجتماعی ــ مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) با بیان اینکه مساجد باید محور فعالیت‌های قرآنی و عزاداری باشد به تفسیر المیزان اشاره و تاکید کرد: این تفسیر باید ساده‌نویسی شود تا همه اقشار مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

مساجد محور فعالیت‌های قرآنی شود/ لزوم ساده‌نویسی المیزانبه گزارش ایکنا، مرتضی نجفی قدسی، مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) امروز سوم مردادماه در چهارمین همایش سیدالعابدین(ع) با عنوان فرزندان و امامزادگان منسوب به امام سجاد(ع) که در این دارالقرآن برگزار شد به اهدای پرچمی از سوی بارگاه مطهر امام حسین(ع) به این دارالقران اشاره کرد و گفت: علامه طباطبایی عشق و ارادت خاصی به حضرت اباعبدالله الحسین(ع) داشتند.

وی به ذکر خاطره‌ای در این زمینه پرداخت و افزود: آیت‌الله علوی بروجردی که نوه مرحوم آیت الله العظمی بروجردی هستند، می‌فرمودند ما یکروز به اتفاق پدرم و مرحوم علامه مداح خدمت علامه طباطبایی رسیدیم؛ ایشان به علامه مداح که از تهران به قم آمده بود و میهمان منزل ما بود فرمودند حالا که تشریف آوردید برای ما روضه بخوانید و ایشان هم ضمن روضه اشعار ایرج میرزا را  در وصف حضرت علی اکبر(ع) خواند و علامه خیلی متاثر شدند و می گریستند و گاهی هم می فرمودند: «اعد» یعنی تکرار کن و بالاخره بعد از اتمام روضه در حالی که بیتی از شعر ایرج میرزا که گفته است: بعد از «پسر دل پدر آماج تیر شد/ آتش زدند لانه مرغ پریده را» مرتب تکرار می‌کردند با زبان حالی فرمودند: من حاضر بودم تمام تفسیر المیزان را به ایراج میرزا بدهم و او همین یک بیت شعر را به من بدهد! حضرت آقای علوی بروجردی از این سخن علامه طباطبایی تعجب می کنند و به علامه عرض می کنند: شما ایرج میرزا را می شناسید؟! او یک شاعر هزل سرایی است!  سپس علامه می فرمایند: بله می شناسم و دیوان او را هم دارم مع ذالک حاضرم همه المیزان را با این یک بیت شعر عوض کنم! سپس فرمودند: من گمان ندارم کسی که چنین بیتی را راجع به حضرت علی اکبر امام حسین(ع) سروده است، در روز قیامت حضرت سید الشهداء نسبت به این فرد بی تفاوت باشد.

علامه طباطبایی؛ احیاگر روش تفسیر قرآن به قرآن

نجفی قدسی با بیان اینکه چقدر ظلم است که برخی درک روشن از علامه ندارند و می‌گویند چون روش تفسیری علامه قرآن به قرآن بوده پس بنابراین نمی‌خواسته تفسیر را از اهل بیت بگیرد! افزود: این سخنان ناروا در صورتی است که ایشان به مقدار زیادی از روایات متقن اهل بیت در تفسیر المیزان استفاده کرده است و اساسا شیوه تفسیر قرآن به قرآن، روش خود اهل بیت(ع) بوده است نه ابداع علامه، زیرا در روایات مکرر دیده شده است که اهل بیت برای تبیین یک آیه از آیات دیگر استفاده کرده‌اند و علمای قبل از علامه نیز این روش را داشتند ولی حضرت علامه طباطبایی این روش را آن را مجددا احیا کردند.

این فعال قرآنی بیان کرد: امروزه تفسیر المیزان در جهان اسلام می‌درخشد، حضرت آیت الله جوادی آملی ‌فرمودند تفسیر المیزان تا قیامت باقی است و حضرت آیت الله نوری همدانی هم ‌فرمودند که چنین تفسیری از صدر اسلام تاکنون بر قرآن نوشته نشده است.

وی تاکید کرد: یکی از مهمترین اثرات وجودی علامه نوشتن این تفسیر بوده که در مدت 23 سال و روزانه 16 ساعت تلاش علمی منجر به تالیف این تفسیر شده و باید برای استفاده اقشار مختلف جامعه این تفسیر توسط اساتید فن، ساده‌نویسی شود تا همه بتوانند از آن استفاده کنند.

وضع مساجد خوب نیست

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی با بیان اینکه متاسفانه وضعیت مساجد کشور خوب نیست، بیان کرد: از 75 هزار مسجد کشورحدود 35 هزار مسجد امام جماعت دارد و همان ها هم یک یا دو وعده نماز جماعت دارند و اغلب مساجد کارکرد قدیم خود را از دست داده اند .

وی با اشاره به اینکه در ابتدای انقلاب که جمعیت کشور نصف جمعیت امروزی هم نبود، مساجد همیشه مملو از جمعیت بود ولی متاسفانه امروز ترغیب به نماز جماعت و حضور مساجد خیلی کم شده است و اصلا این وضع شایسته نظام اسلامی نیست.

وی یادآور شد: حضرت امام خمینی(ره) در هشداری فرمودند ما از فانتوم های دشمنان هراسی نداریم ولیکن از روزی باید بترسیم و احساس خطر کنیم که مسجدهای ما از جمعیت خالی شده باشد.

نجفی قدسی تاکیدکرد: مسجد باید 24 ساعته باز باشد و یکی از طرح‌های قابل اجراء در این زمینه، بکارگیری خادم افتخاری و شیفتی برای مساجد است.

نجفی قدسی با بیان اینکه هیئات را از بسیاری مساجد بیرون کردند و دارالقرآن ها را هم به منازل برده‌اند، تاکید کرد: محوریت فعالیت‌های قرآنی و هیئت‌ها باید در مساجد باشد نه اینکه مجالس عزاداری و قرائت را به خانه‌ها ببریم؛ امروز کانون‌های مساجد رسالت سنگینی دارند و ما باید مساجد را با حضور پررنگ جوانان و نوجوانان احیاءکنیم.

وی افزود: البته برخی استدلال می‌کنند که عملکرد برخی مسئولان سبب دور شدن مردم از دین شده است در  صورتی که همه باید بدانیم مسجد محل رابطه انسان با خداست و ربطی به عملکرد مسئولان ندارد.

مدیر دارالقران علامه طباطبایی بیان کرد: اینکه مساجد خالی باشند فاجعه است! لذا همه باید تلاش کنیم تا مساجد مملو از جمعیت شود و از هر راهی که هست باید مردم را به مساجد بیاوریم زیرا انقلاب از مساجد آغاز شده و استمرار آن هم در پرتو فعالیت همین مساجد است.

همه احساس وظیفه کنند

وی افزود: اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد هر کدام می‌توانند در جهت رونق بخشیدن به مساجد تلاش کنند که از اعظم فرائض است؛ احیای مساجد آنقدر ارزش و ثواب دارد که قابل توصیف نیست؛ همه باید در این رابطه احساس وظیفه کنند و مساجد باید پر شوند و حتی المقدور سه وعده نماز در آن اقامه شود زیرا در پرتو اقامه نماز است که اخلاق و اعتقادات تقویت خواهد شد.

نجفی قدسی ادامه داد: شما اعضاء کانونهای فرهنگی هنری مساجد و همه فعالان دلسوز فرهنگی مخاطب فرمان آتش به اختیاری که مقام معظم رهبری فرمودند، هستید و باید ببینیدکجا خلاء هست، آن را پر کنید و یکی از خلاءهای مهم که نیازمند فعالیت آتش به اختیاری است همین وضع کنونی مساجد است زیرا غالب مساجد، متاسفانه رونق ندارند و ما باید از این جهت احساس خطر کنیم.

انتهای پیام

captcha