رویان و ابن سینا پیشگامان زیست‌فناوری/ معرفی حوزه‌های جدید پژوهشی و درمانی
کد خبر: 3831763
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸
ایکنا گزارش می دهد؛

رویان و ابن سینا پیشگامان زیست‌فناوری/ معرفی حوزه‌های جدید پژوهشی و درمانی

گروه سلامت ــ رویان و ابن سینا دو مجموعه جهاددانشگاهی هستند که این سال‌ها توانسته‌اند ضمن درنوردیدن مرزهای دانش، علومی را برای کشور بومی سازند که هنوز آرزو و رویای بسیاری از کشورهای جهان است.

رویان و ابن سینا پیشگامان زیست‌فن‌آوری/ حوزه‌های جدید پژوهشی و درمانیبه گزارش ایکنا؛ سی و نهمین سالگرد تأسیس جهاددانشگاهی در حالی فرا می‌رسد که این نهاد برخواسته از انقلاب توانسته است در عرصه‌هایی که همواره مورد نیاز کشور و مردم بوده است ورود پیدا کند و بتواند با نوآوری‌هایی که با تلاش جهادگران به وجود آمده، عرصه‌های مختلف را که هنوز آرزوی بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان است؛ به روی ایران بگشاید.

جهاد دانشگاهی در حوزه سلامت فعالیت‌های بسیاری دارد، از واحدهای علوم پزشکی در دانشگاه‌های مختلف و انجام بسیاری از پروژه‌های درمانی و پزشکی تا پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌هایی مانند پژوهشکده سرطان معتمد و پژوهشکده گیاهان دارویی؛ اما تلاقی نام سلامت با جهاددانشگاهی بیش از هر چیزی با نام دو پژوهشگاه رویان و ابن سینا پیوند خورده است، پژوهشگاه‌هایی که علم درمان ناباروری، سلول‌های بنیادی و بیوتکنولوژی را در کشور بومی کرده و ضمن بی نیاز کردن کشور در این حوزه، خدمات بسیار شایانی را به علم درمان ناباروی در جهان و ایران و کم کردن رنج بی فرزندی به مردم ایران ارائه داده‌اند. جهادگران این دو پژوهشگاه بر این اعتقادند که ویژگی‌های جهاددانشگاهی موجب شده است این علوم و تکنولوژی در کشور روز به روز توسعه پیدا کرده و بتواند ایران را از کشورهای خارجی بی‌نیاز کند.

در این رابطه عبدالحسین شاهوردی، رئیس رویان با بیان اینکه جهاددانشگاهی، مجموعه ای الگوساز است که به نیازهای جامعه پاسخ می‌دهد، در گفت و گو با ایکنا، گفت: پشتوانه جهاددانشگاهی نیروی عظیمی است که پایبند و معتقد به یکسری از اصولی بوده اند که از ابتدای تشکیل آن در سال‌های اولیه انقلاب در آن وجود داشته است.

وی افزود: این اصول موجب شده است تا جهاددانشگاهی در زمینه سلامت و پزشکی قدم‌های بسیار خوبی بردارد و به دستاوردهای درخشانی برسد. پژوهشگاه رویان یکی این دستاوردها است که هم به امر پژوهش و هم به آموزش می‌پردازد و در زمینه‌های علمی، خط شکنی‌هایی برای پاسخ به نیازهای مردم انجام داده است.

شاهوردی بیان کرد: در این ایام که از نظر سیاسی و اقتصادی با تحریم‌های ظالمانه روبرو هستیم، فرصتی دیگر برای جهاددانشگاهی پیش آمده است تا بتواند بار دیگر امتحان خود را پس دهد و در بسیاری از زمینه‌ها به کمک کشور آمده و نیازهای موجود را پاسخ گو باشد.

محمدرضا صادقی، رئیس پژوهشگاه فناوری‌های نوین زیستی ابن سینا نیز در رابطه با پیشرو بودن جهاددانشگاهی در حوزه سلامت به ایکنا می‌گوید: جهاددانشگاهی همیشه در حوزه‌هایی ورود پیدا کرده که مورد نیاز و به خارج از کشور وابسته بوده است؛ اما جهاد همیشه نگاه به جوانان کشور و ظرفیت‌های آنان داشته و به همین دلیل توانسته است در حوزه‌های گوناگون پیشرو بوده و تجربیات خود را در اختیار سایر نهادهای بیرون از جهاد بسپارد.

وی افزود: زمانی به دلیل اختصاص دادن یارانه‌های دولتی، ورود برخی فناوری‌ها نسبت به تولید آنها در داخل کشور توجیه اقتصادی بیشتری داشت، اما ادر حال حاضر که تحریم‌ها بر کشور تحمیل و قیمت ارز چندین برابر شده است، فرصت بسیار مناسبی برای جهاددانشگاهی است که نیازهای کشور را پاسخ دهد.

آموزش و پژوهش در حوزه سلامت و پیشگیری از ناباروی
رویان و ابن‌سینا دو پژوهشگاه پیشروی جهاددانشگاهی همانند سایر سازمان‌ها و واحدهای دیگر علاوه بر انجام مأموریت‌های محوله همواره بخشی از کارهای خود را به امر آموزش و تربیت نیروی انسانی و همچنین آموزش پیشگیری از ابتلا به برخی بیماری‌هایی که ناباروری افراد را تهدید می‌کند، اختصاص داده اند.

شاهوردی

شاهوردی در رابطه با توجه به امر آموزش در رویان می‌گوید: پس از جابه‌جایی مکانی از منطقه زعفرانیه به بنی‌هاشم، یک خلأ در رویان احساس می‌شد و آن این بود که نیاز به یک‌سری دوره‌های آموزش حرفه‌ای برای افراد وجود داشت، لذا معاونت آموزش فعالیت خود را گسترده‌تر و به طو رسمی دانشکده علوم پایه رویان کار خود را آغاز کرد.

وی افزود: بسیاری از افراد در دانشگاه‌ها در رشته‌های مختلف فارغ التحصیل می‌شوند اما به شکل حرفه‌ای تکنیک‌های ظریف را نمی‌توانند اجرا کنند، در مجموعه رویان انتقال این تکنیک‌ها آغاز شده و همکاری بسیار مناسبی را با دانشگاه‌های کشور ایجاد کرده است.

رئیس رویان بیان کرد: در امر درمان ناباروری نیز رویان وارد حیطه‌های اجتماعی شده و با همکاری انجمن‌های مختلف به آموزش پیشگیری از بیماری‌هایی که موجب اختلال در باروری افراد می‌شود، می‌پردازد.

صادقی، رئیس پژوهشگاه ابن سینا نیز با بیان اینکه بسیاری از بیماری‌های مرتبط با ناباروری قابل پیشگیری است، گفت: در این زمینه پژوهشگاه ابن سینا با همکاری شبکه چهار سیما، عوامل ناباروری را به منظور پیشگیری از آنها برای مردم اطلاع رسانی می‌کند.

درمان دیابت، پارکینسون و آلزایمر در رویان
شاهوردی با اشاره به آغاز پژوهش‌های رویان در درمان برخی از بیماری‌ها مانند دیابت اظهار کرد: از سال گذشته در زمینه پیشگیری و درمان دیابت تحقیقات مناسبی را در در مدل‌های حیوانی انجام داده و پاسخ‌های مناسبی نیز گرفته‌ایم. در این تحقیقات توانستیم سلول‌های مؤثری که در بروز دیابت نقش دارند را شناسایی کنیم.

وی افزود: دیابت یکی از موضوعات روز و مشکلات اصلی جامعه است که مرکز سوم مجموعه رویان را بدان آن اختصاص داده و مجوزهای لازم از وزارت بهداشت نیز برای آن کسب شده است، در این مرکز قرار است به آموزش، پژوهش و کارآزمایی بالینی در زمینه دیابت پرداخته شود.

شاهوردی با بیان اینکه توسعه دانش‌ سلول‌های بنیادی همچنان در رویان پیگیری می‌شود، گفت: درحوزه سلول بنیادی پروژه‌های رویان وارد بعد تجاری شده و فاز تحقیقاتی آنها به اتمام رسیده است؛ امیدواریم با حمایت نهادهای مختلف تجاری شدن این پروژه‌ها به سرانجام برسد.

وی یادآور شد: در حوزه سلول‌های بنیادی برای درمان بیماری‌هایی مانند پارکینسون و آلزایمر، پژوهش‌ها به سرانجام رسیده و اکنون در مرحله کارآزمایی بالینی هستیم.

پزشکی فرد محور و پیشگیری از سرطان در ابن سینا
صادقی، رئیس پژوهشگاه فناوری‌های نوین زیستی ابن سینا با بیان اینکه هر انسانی با سلول‌های سرطانی متولد می‌شود، گفت: سیستم بدن به گونه‌ای است که رشد این سلول‌ها با تأخیر اتفاق می‌افتد یا عمدتا متوقف می‌شود. هدف اصلی ما در تشخیص و پیشگیری از سرطان این است که مارکر‌ها و شاخص‌هایی که از کودکی به همراه انسان بوده‌اند و در شرایط خاصی ممکن است تبدیل به بیماری سرطان شود را به صورت زودهنگام و به وسیله آزمایش‌های ساده پزشکی تشخیص دهیم و سپس بتوانیم یک درمان هدفمند را به وسیله آنتی بادی‌هایی که برای از بین بردن این سلول‌های سرطانی است در نظر بگیریم. این کار در حال حاضر در پژوهشگاه ابن سینا پیگیری شده و نتایج آن پس از تکمیل تحقیقات، اطلاع رسانی می‌شود.

صادقی

وی در رابطه با پروژه پزشکی فرد محور که چند سالی است توسط پژوهشگاه ابن سینا در حوزه پزشکی کشور مطرح شده است، گفت: معنی پزشکی فردمحور این است که فرد را بشناسیم و برای هر فرد متناسب با نوع بیماری، علت آن، ویژگی‌های فردی و نژادی بیمار و خلق و خوی او پروسه درمانی طراحی و اجرا کنیم، این کار هم از هزینه‌های درمانی می‌کاهد و هم عوارض جانبی را برای بیمار کم می‌کند؛ این فعالیت در امر درمان ناباروری در ابن سینا آغاز شده است.


توسعه دانش بیوتکنولوژیک در رویان و ابن سینا
اگر جهاددانشگاهی را نخستین نهاد کشور در زمینه علم بیوتکنولوژی بخوانیم، بیراه نگفته‌ایم؛ چرا که اولین بار همسان سازی‌های حیوانی یا آنچه شبیه‌سازی خوانده می‌شود در رویان آغاز شد و هنوز هم این مجموعه پیشروترین مجموعه کشور در زمینه زیست فناوری است.

شاهوردی در زمینه آخرین دستاوردهای این حوزه به ایکنا می‌گوید: در حال حاضر نتایج تحقیقات خود و تجربیاتی را که طی سال‌های گذشته در زمینه همسان سازی به دست آورده‌ایم در اختیار صنعت دامپزشکی کشور قرار داده ایم تا به رشد این صنعت در کشور کمک کند.

صادقی، رئیس پژوهشگاه فناوری‌های نوین زیستی ابن سینا نیز در مورد آخرین وضعیت پروژه‌های بیوتکنولوژی در ابن سینا اظهار می‌کند: طی یک سال گذشته تولید جنین نژادهای اصلاح شده گاو را در ابن سینا پیش بردیم، این پروژه‌ها بسیار موفق بود و توانستیم قراردادی با آستان قدس رضوی و بنیاد برکت منعقد کنیم. همچنین در حال انعقاد قراردادی با بنیاد مستضعفان برای اصلاح نژاد دام‌های کشور هستیم.

وی افزود: امروز به مرحله فروش تکنولوژی‌های تولید این جنین‌ که در اختیار جهاددانشگاهی است، قرار داریم و می‌خواهیم این تکنولوژی را به بخش خصوصی واگذار کنیم، بسیاری از دامداری‌های بزرگ وارد مشارکت با ابن سینا شده‌اند. پیشتر تمرکز ابن سینا بر نژاد شیری دام‌ها بود اما اکنون بر روی نژاد گوشتی و دومنظوره تمرکز کرده است؛ امیدواریم تنوع نژادهای گوناگون دامی در کشور براساس نیاز وجود داشته باشد.

وی افزود: در زمینه زیست‌فناوری همچنین به احیای نژادهای بومی و سنتی مانند اصلاح نژاد گاومیش در خوزستان، سیستان و بلوچستان و بوفالو در آذربایجان غربی و .. اصلاح نژاد اسب ترکمن نیز ورود پیدا کرده‌ایم.

به گزارش ایکنا؛ رویان و ابن سینا علاوه بر این حیطه‌ها همچنان مأموریت‌های خود را در زمینه درمان ناباروری ادامه داده و ضمن گسترش کمی خدمات بر توسعه کیفی آنها نیز افزوده‌اند.

انتهای پیام

captcha