شایسته‌ترین گروه برای تحقق «گام دوم» جامعه قرآنی است
کد خبر: 3832197
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۲
احمد ابوالقاسمی در گفت‌‌وگو با ایکنا:

شایسته‌ترین گروه برای تحقق «گام دوم» جامعه قرآنی است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ قاری بین‌المللی قرآن درباره تحقق گام دوم انقلاب و میزان تأثیرگذاری جامعه قرآنی گفت: تمام فرمایش مقام معظم رهبری بر پایه مبانی قرآنی استوار و برگرفته از آیات الهی و احادیث نبوی است؛ از این‌ رو جامعه قرآنی شایسته‌ترین گروه برای تحقق گام دوم انقلاب محسوب می‌شود.

احمد ابوالقاسمی، مشاور قرآنی معاون صدای سازمان صدا و سیما و قاری بین‌المللی کشورمان، در حاشیه برگزاری مرحله استانی چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن اوقاف در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، سطح برگزاری مسابقات قرآن اوقاف برای استان مرکزی را بهتر از وضعیت موجود توصیف کرد و گفت: به دلیل کمی بُعد مسافت این استان به پایتخت و در دسترس بودن اساتید بنام در مرکز کشور وضعیت چهره‌های قرآنی استان مرکزی می‌توانست بهتر از این باشد.

وی با اشاره به اینکه عدم استفاده از اساتید مرکز کشور به استعدادهای شهر بازنمی‌گردد، بیان کرد: استعدادهای‌ شهر بسیار خوب است اما کمرنگ بودن بروز توانایی به عدم استفاده مفید و شایسته از نیروهای قرآنی حاضر در اراک برمی‌گردد. شاید این امر انگیزه برای تلاش بیشتر را گرفته و اجازه نمی‌دهد تا استعدادها خود را عرضه کنند.

مشاور قرآنی معاون صدای سازمان صدا و سیما در خصوص برگزاری مسابقات قرآن استان مرکزی هم گفت: مکان برگزاری مسابقات، سیستم صوتی سالن و طراحی دکور خوب است. در برخی استان‌ها که حاضر می‌شویم از نظر چیدمان و محل استقرار متسابق خوب نیست. نظم برگزاری خوب است، اما ‌متسابقان ضعیف‌ ظاهر می‌شوند.

علت غیبت متسابقان ‌بررسی شود
وی به آمار بالای غایبان نیز اشاره کرد و افزود: علت غیبت متسابقان باید بررسی شود. باید دید چرا انگیزه حضور در مسابقات از بین رفته است. شاید یکی از دلایل این است که شرکت‌کنندگان انتهای مسابقات قرآن را شرکت در مرحله کشوری می‌دانند. لذا بهتر است برای افرادی که در مرحله استانی شرکت می‌کنند جوایزی برای تشویق در نظر گرفته شود.

قاری بین‌المللی قرآن کریم اضافه کرد: نفرات چهارم به بعد می‌دانند با وجود افرادی خاص در مسابقات توفیقی برای کسب رتبه‌های اول ندارند و به این نتیجه می‌رسند که در مسابقات شرکت نکنند، اگر به طور مثال برای نفرات چهارم تا ششم نیز جوایزی در نظر گرفته می‌شد، متسابقان انگیزه بیشتری برای حضور داشتند یا برای متسابقان شهرستانی که به مرکز استان می‌آیند جوایزی ویژه در نظر گرفته شود.

ابوالقاسمی اظهار کرد: هر رشدی در جامعه متناسب با عرضه و تقاضا انجام می‌شود. اگر در جامعه‌ای عرضه‌ای مبنی بر تلاوت قرآن وجود داشته باشد اما تقاضایی نباشد، قطعاً انگیزه‌ها نیز از بین می‌رود.

وی اضافه کرد: فکر می‌کنم مسئولان استان اگر قصد دارند در حوزه تلاوت فعالیت کنند و نتیجه آن را در اشاعه فرهنگ قرآنی جامعه ببینند، باید از قاریان در برنامه‌های مختلف استفاده کنند. اجرای تلاوت‌ قبل از اذان در مساجد و آستان امامزادگان در شهرها یکی از بهترین عرصه‌ها برای ارائه ظرفیت قاریان است.

مشاور قرآنی معاون صدای سازمان صدا و سیما گفت: قاریان اگر بدانند در شهر و استان خود کارآمد هستند، قطعاً تمرین‌های خود را بیشتر و تخصصی‌تر دنبال می‌کنند و از نظرات اساتید بیشتری استفاده خواهند کرد.

تحقق گام دوم انقلاب
ابوالقاسمی در خصوص تحقق گام دوم انقلاب و میزان تأثیرگذاری جامعه قرآنی هم اظهار کرد: تمام فرمایش مقام معظم رهبری بر پایه مبانی قرآنی استوار  و برگرفته از آیات الهی و احادیث نبوی است؛ از این‌ رو شایسته‌ترین گروه برای تحقق گام دوم انقلاب خود جامعه قرآنی هستند. علاوه بر اینکه فعالیت‌های قرآنی مانند قبل عمل می‌شود، باید در هر مکان دیگری همه فعالیت‌ها با دید قرآنی برنامه‌ریزی شود.

وی درباره تعریف نخبه قرآنی هم ابراز کرد: نخبه قرآنی به کسی گفته می‌شود که در چند محور فعال باشد. اولین گام برای نخبه قرآنی شدن تأثیرگذاری او در جامعه است. قاریِ صرف‌ بودن حد و مرز دارد، اما افرادی که در رشته‌های حفظ و قرائت فعال‌اند و فعالیت‌های اجتماعی خوبی هم دارند، می‌توانند در راستای فعالیت‌های قرآنی افراد بیشتری را جذب رفتار قرآنی کنند. لذا فرد قاری از نظر قرائت و رفتار اجتماعی اسلامی می‌تواند جامعه و افراد را تحت تأثیر قرار دهد.

انتهای پیام

captcha