محمدعزیز حسامی، یکی از اساتید دانشگاههای استان کردستان در گفتوگو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: بی گمان دوری از منهیات و التزام به اوامر شریعت بزرگترین وسیله دفع مفاسد و جلب مصالح است و قرآن کریم در آیه 28 سوره حج میفرماید:«لِيَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ وَيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِي أَيَّامٍ مَعْلُومَاتٍ عَلَى مَا رَزَقَهُمْ مِنْ بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِيرَ؛ تا شاهد منافع خويش باشند و نام خدا را در روزهاى معلومى بر دامهاى زبانبستهاى كه روزى آنان كرده است، ببرند پس از آنها بخوريد و به درمانده مستمند بخورانيد».
وی افزود: براساس این آیه منافع حج اعم از منافع دنیوی و اخروی است، منافع دنیوی آن که آشکار است، وقتی اقوام و ملیتهای مختلف از مناطق گوناگون زمین با همه تفاوتها در کنارخانه خدا جمع شده و یکدیگر را شناختند و آشکار شد که کلمه واحده همه آنها کلمه حق است و معبود همه یکی است و قبله همه کعبه است، این اتحاد روحی آنها به اتحاد جسمی و وحدت کلمه و تشابه در عمل منجر میشود.
حسامی بیان کرد: در آیات و احادیث به تصریح و تعریض بیان شده، مقصود خالق جهان از آفرینش اشرف مخلوقات، شناخت و وصول به مرتبه محبت و انس با آفریدگار هستی و عبادت و پرستش ذات بیمثال اوست.
وی عنوان کرد: این امور بر صفای نفس و تجرّد آن از عالم ماده موقوف است، پس هر چه نفس آدمی پاکتر و تجرّد آن بیشتر باشد، انس و محبت او نسبت به آفریدگار و بالطبع عبادت و طاعتش بیشتر میشود.
تجرد و صفای دل؛ با توجه مداوم به ذکر خداوند حاصل میشود
این استاد دانشگاه اعلام کرد: این تجرد و صفا جز با دوری از شهوات طبیعیه تن و ترک متاع دنیوی و صرف جوارح و جوانح در جهت رضای پروردگار و توجه مداوم دل به ذکر خداوند حاصل نمیشود.
وی ادامه داد: در میان عبادات برخی چون زکات و صدقه موجب دل کندن از متاع دنیوی و برخی چون روزه و ترک محرمات متضمن دوری از شهوات هستند؛ نماز نیز مشتمل بر ذکر و یاد خداوند بوده و عبادت بدنی محسوب میشود. اما حج مشتمل برهمه این امور است و به همین سبب بسیاری از علما آن را افضل عبادات دانستهاند.
حج با تحمل رنج سفر جسم خود را به سختی و آزار میاندازد
حسامی در ادامه گفت: مجاهد فی سبیلالله جان خود را در راه خدا از دست میدهد، حاجی نیز با تحمل مشقت و رنج سفر جسم خود را به سختی و آزار میاندازد و چه بسیار حجاجی که در راه این عبادت و در غربت جان خود را از دست دادهاند.
وی اعلام کرد: حج اوج قله توحید و یکتا پرستی، کمال بندگی، غایت ذلت ارزشهای مادی، عظیمترین مظهر مساوات انسانها، برترین یادآور عرصه محشر، بزرگترین برنامه نظم و هماهنگی و اخوت و برادری میان مسلمانان است که ثمره مجاهدتها و تلاشهای جانفرسای بزرگ معلمان توحید، پیامبران الهی را به منصه ظهور میرساند.
این استاد دانشگاههای استان کردستان افزود: حج تمرینی برای دوری از شهوات و آرزوهای مشروع و نامشروع، صبر و استقامت در مقابل سختیها، تحمل و قبول عقاید و آرای سایر هم نوعان، گذشت و عفو است و برادری و برابری را به کسانی میآموزد که تولد و مرگ یکسان آدمیان را به فراموشی سپرده و با غرق شدن در دریای خودپرستی قائل به امتیازات کاذب مادی در میان آدمیان شدهاند.
حج؛ نمایش عظمت و قدرت
وی بیان کرد: حج نمایش عظمت و قدرت، اتحاد و یکدلی و پیوند دهنده مسلمانان، احیاکننده حقیقت برادری و عالیترین زمینه برای همفکری و همکاری میان مسلمانان برای حل مشکلات جهان اسلام است.
حسامی حج را کانون هدایت، دعوت، معنویت، رحمت، مغفرت، برکت، محبت و هویت و قدرت جامعه اسلامی دانست و عنوان کرد: کعبه یادآور تلاشهای ابراهیم و اسماعیل در پایهگذاری دیانت حنیف و زحمات رسول الله و یاران باوفایش در اصلاح ساختار توحیدی جامعه انسانی و پیریزی آخرین شریعت الهی است.
وی یادآور شد: زائر باید محبت غیرخدا را همچون خلیل ذبیح در سرزمین منا قربانی کرده و محشر را به یاد آورد که نه مال را سودی است و نه فرزندان را« يَوْمَ لَايَنْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ، روزى كه هيچ مال و فرزندى سود نمىدهد».
انتهای پیام