جهاددانشگاهی متناسب با نیاز جامعه فعالیت می‌کند
کد خبر: 3832636
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴

جهاددانشگاهی متناسب با نیاز جامعه فعالیت می‌کند

گروه اجتماعی ــ رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی‌ با تأکید بر این‌که رسالت‌های جهاددانشگاهی بسته به نیاز روز تغییر می‌کند، اظهار کرد: زمانی که مدیریت جهادی در کشور مطرح بود، جهاد‌دانشگاهی نیز به همراه جهادسازندگی عازم روستاها شد و حتی در دوران جنگ نیز در عرصه تولید مهمات فعالیت کرد، امروزه نیز بر حسب نیاز جامعه در حوزه‌های مختلفی وارد عمل شده است.

جهاد دانشگاهی متناسب با نیاز جامعه فعالیت می‌کند

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، جعفر محسنی، رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان امروز دوشنبه، 14 مردادماه اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، شرایط جامعه به گونه‌ای بود که نیاز به مدیریت و سازماندهی دانشگاه‌ها متناسب با اهداف انقلاب احساس می‌شد، از این رو امام راحل دستور تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی را صادر کرده و در ادامه نیز جهاددانشگاهی در راستای مدیریت و سازماندهی محیط‌های دانشگاهی با اهداف انقلاب از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تأسیس شد.

وی با تأکید بر این‌که بعد از تأسیس جهاددانشگاهی، این نهاد انقلابی فعالیت‌های خود را در راستای تحقق رسالت‌ها و هدف‌ها به طور متناوب در سایر استان‌ها نیز شروع کرده و توفیقات خوبی نیز به دست آورد، افزود: این نهاد انقلابی در برهه‌های مختلف، وظایف مختلفی را برعهده گرفته و به صورت جهادی در دانشگاه فعالیت کرده است؛ چنانچه در دوران دفاع مقدس نیز در راستای تأمین نیازهای روز اقدامات مؤثری انجام داده و در ساماندهی و اعزام نیروهای دانشگاهی به جبهه‌های جنگ نقش بسزایی ایفا کرد.

محسنی، با بیان این‌که در دوران دفاع مقدس، آذربایجان‌شرقی هدف بمبارن‌های مختلفی قرار می‌گرفت، اضافه کرد: در برهه‌ای از جنگ نیز در تأمین خمپاره با کمبود مواجه شدیم، از این‌رو جهادانشگاهی، دانشگاه و سایر نهادها را با خود همراه کرده و در کارگاه دانشکده فنی دانشگاه تبریز اقدام به تولید خمپاره کرد و دانشجویان رشته‌های مختلف از شهرهای مختلف در این دانشکده گردهم آمده و برای تأمین قطعات جنگی و خمپاره به صورت شبانه‌روزی مجاهدت کردند.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی افزود: به سبب فعالیت‌های مؤثر این کارگاه در راستای تأمین نیازهای جنگی، منافقان کوردل اطلاعات کارگاه را به رژیم بعثی ارائه کرده و در نتیجه این دانشکده در 27 دی سال 56 هدف بمباران شدید قرار گرفت و 22 نفر از دانشجویان فعال در کارگاه به مقام رفیع شهادت نایل آمدند.

وی با بیان این‌که همه ساله، مراسم بزرگداشتی با حضور خانواده‌های شهدا برای این واقعه در دانشگاه تبریز برگزار می‌کنیم، افزود: در 27 دی سال‌ جاری نیز در نظر داریم، در کنار برگزاری مراسم گرامیداشت، همایشی علمی نیز برگزار کرده و این واقعه را در ابعاد علمی ماندگار کنیم.

محسنی با تأکید بر این‌که با تولید خمپاره و قطعات جنگی در دانشکده فنی دانشگاه تبریز در حقیقت صنعت در داخل دانشگاه مستقر شده بود، افزود: این موضوع همان چیزی است که در اقتصاد مقاومتی به دنبال آن هستیم و تأمین نیاز روز جامعه در دوران دفاع مقدس در بستر دانشگاه می‌نمایاند که می‌توان نیازهای روز جامعه را در بستر دانشگاه مرتفع کرد؛ اقدامات بسیاری در این رابطه می‌توان انجام داد و جهاددانشگاهی استان آمادگی خود را جهت همکاری با سایر نهادها در این خصوص اعلام می‌کند.

وی درباره علت نامگذاری این نهاد انقلابی به عنوان «جهاددانشگاهی» نیز گفت: در عنوان این نهاد، دو کلمه «جهاد» و همچنین «دانشگاه» قرار گرفته که هر دو عناوینی مقدس هستند، این عنوان می‌نمایاند که جهاددانشگاهی باید متناسب با مسائل روز، در مسیر تولید و تأمین نیازهای علمی جامعه با تلاش و جدیت مضاعف فعالیت کرده و به اهداف عالیه خود در دانشگاه‌ها و جامعه دست یابد.

محسنی با بیان این‌که فعالیت‌های جهاددانشگاهی در استان خوب بوده اما به نسبت شهرهایی چون مشهد، تهران، خوزستان و... اندکی از وضعیت مطلوب فاصله داریم، افزود: البته این موضوع علت‌های متعددی داشته و از تغییرات مدیریتی مکرر در استان گرفته تا نبود همراهی مطلوب نشئت می‌گیرد.

وی راه‌اندازی آزمایشگاه مستضعفان را از اولین اقدامات جهاددانشگاهی استان در راستای رفع نیازهای جامعه عنوان کرد و گفت: اکنون این آزمایشگاه به چند مرکز درمانی تبدیل شده و فعالیت‌های آن نشان می‌دهد که در راه‌اندازی آن به خوبی نیازسنجی شده است.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان در بخش دیگری از سخنانش به فعالیت‌های مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی تبریز اشاره کرد و گفت: در محدوده سال 80 وقتی به پژوهشگاه رویان می‌رفتیم، مراجعان بسیاری از استان ما بدانجا رفت و آمد می‌کردند، که در این رابطه بر خود وظیفه دیده و بر اساس نیازسنجی‌ها، مرکز درمان ناباروری را در تبریز راه‌اندازی کردیم. امروز این مرکز همپای مراکز سطح یک فعالیت کرده و از حیث تشخیصی، امکانات و تیم تخصصی، قوی‌ترین مرکز در شمالغرب کشور است.

وی با بیان این‌که از سایر استان‌ها و کشورهای همجوار نیز به مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان مراجعه می‌کنند، افزود: هزینه درمان در این مرکز بسیار پایین‌تر از بخش خصوصی بوده و تا جایی که امکان داشته باشد، هزینه‌ها را افزایش نمی‌دهیم تا مردم بتوانند از خدمات آن بطور مستمر بهره‌مند شوند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به فعالیت‌های کلینیک طب پیشگیری و ارتقای سلامت جهاددانشگاهی تبریز اشاره کرد و افزود: سالانه 40 هزار نفر در استان از خدمات این مرکز بهره‌مند می‌شوند؛ بخشی از این مراجعه‌‌کنندگان از کارخانجات و سازمان‌ها جهت پایش سلامت مراجعه کرده و بخش دیگر نیز از خدمات آزمایشگاهی آن استفاده می‌کنند، چراکه آزمایشگاه مستقر در این مرکز بسیار تخصصی بوده و مراجعانی ازسایر استان‌ها و کشورهای همجوار با قیمت مناسب خدمات آزمایشگاهی خود را انجام می‌دهند.

محسنی با تشریح ساختار کلی جهاددانشگاهی استان گفت: جهاددانشگاهی استان دارای معاونت پژوهشی، آموزشی، فرهنگی و همچنین پشتیبانی است که معاونت پشتیبانی به امور داخلی مجموعه رسیدگی کرده اما سایر معاونت‌ها در راستای تأمین اهداف جهاددانشگاهی فعالیت می‌کنند.

وی به فعالیت‌های جهاددانشگاهی استان در حوزه آموزشی اشاره کرد و افزود: این معاونت در گذشته بر حسب نیازهای جامعه آموزش‌های ساده‌ای در حوزه کامپیوتر، زبان و... ارائه می‌داد در حالی که اکنون نیاز جامعه گسترده‌تر شده و این مجموعه نیز خدمات آموزشی خود را متناسب با نیاز جامعه توسعه داده و بسیار تخصصی در این خصوص فعالیت می‌کند که آموزش انواع زبان‌های خارجی جزوی از آن است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به منویات مقام معظم رهبری درباره مقابله با نفوذ فرهنگی اشاره کرد و گفت: جهاددانشگاهی استان نیز بر مبنای همین فرمایشات اقدام به تهیه بسته‌های آموزش انگلیسی با فرهنگ اسلامی کرده و محتوای این کتب آموزشی با تمسک به ثامن‌الحجج(ع) تحت عنوان «EIGHT» و در سطح جهانی طراحی شده است.

محسنی در این خصوص تشریح کرد: این کتب آموزشی متناسب با زبان محلی کشورهای اروپایی اما مطابق با فرهنگ اسلامی بوده و هدف ما نه تنها در ایران، بلکه استفاده تمامی کشورهای اسلامی از این محتوای ارزشمند است.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی با تأکید بر این‌که معاونت آموزشی جهاددانشگاهی در برخی رشته‌های فیزیک، کشاورزی، صنعت و... نیز در راستای توانمندسازی فارغ‌التحصیلان دوره‌های آموزشی برگزار می‌کند، اظهار کرد: این دوره‌ها برگزار می‌‌شود تا فارغ‌التحصیلان دانشگاهی آمادگی لازم برای ورود به بازار کار را به صورت تخصصی فراگیرند؛ این مراکز آموزشی در تبریز، میانه، مرند و عجب‌شیر فعالیت دارند.
وی در ادامه با تأکید بر این‌که رسالت‌های جهاددانشگاهی بسته به نیاز روز تغییر می‌کند، افزود: زمانی که مدیریت جهادی در کشور مطرح بود، جهاددانشگاهی نیز به همراه جهادسازندگی عازم روستاها شد و حتی در دوران جنگ نیز در عرصه تولید مهمات فعالیت کرد، امروزه نیز حسب نیاز جامعه در حوزه‌های مختلفی وارد عمل شده است؛ جهاددانشگاهی استان نیز در حوزه صنایع، در بحث استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر فعالیت‌های بسزایی داشته و در سطح کشور نیز در این رابطه به عنوان قطب مطرح است.

محسنی با تأکید بر اهمیت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و تمرکز جهاددانشگاهی استان در این خصوص، بیان کرد: ایران در معاهده پاریس عضویت داشته و به تبع آن باید میزان تولید CO2 را کاهش دهد، در این رابطه استفاده از انرژی‌های پاک بسیار مهم بوده و جهاددانشگاهی استان در مرکز فناوری‌های نو بر این موضوع تمرکز کرده و پروژه‌های مختلفی را در استان‌ها اجرا کرده است.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی با تأکید بر این‌که جهاددانشگاهی استان در حوزه علوم انسانی نیز در پژوهشکده توسعه و برنامه‌ریزی فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام می‌دهد، اضافه کرد: این پژوهشکده، پروژه‌های مختلفی را با دستگاه‌های استان پیش برده و همچنین رصد مسائل اجتماعی را نیز انجام می‌دهد.

انتهای پیام

captcha