طرح «مائده ولایت خانوادگی» در عید غدیر برگزار می‌شود
کد خبر: 3832810
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۸

طرح «مائده ولایت خانوادگی» در عید غدیر برگزار می‌شود

گروه سیاست و اقتصاد - مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان سنت اطعام را یکی از سنت‌های اهل بیت(ع) در روز عید غدیر دانست و گفت: در سال جاری طرح «مائده ولایت خانوادگی» را در عید غدیر پیش‌بینی کرده‌ایم.

به گزارش ایکنا از گیلان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعید مهدوی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گیلان امروز، 14 مردادماه در جمع خبرنگاران، بزرگداشت شعائر الهی را نشانه تقوای قلب دانست و اظهار کرد: جامعه‌ای که برای شعائر الهی ارزش قائل است، زمینه ایجاد تقوای عمومی را فراهم می‌کند.

وی غدیر خم را عیدالله اکبر دانست و افزود: غدیر یکی از بزرگترین شعائر الهی است که اگر پیام این روز منتقل شود، بزرگترین مصیبت و ظلم و لکه ننگ تاریخ اسلام یعنی عاشورا در حیات بشری تکرار نخواهد شد لذا عید غدیر به عنوان مهمترین و بزرگترین عید بشریت باید گرامی داشته شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان با اشاره به تاکید احادیث اهل بیت(ع) بر ضرورت بزرگداشت غدیر، تصریح کرد: ائمه اطهار(ع) آداب و ادعیه فراوانی را برای ارادتمندان به خاندان نبوی و علوی در عید غدیر مطرح فرموده‌اند تا اهمیت این روز گرامی در لایه‌لایه‌های زندگی مسلمانان جریان پیدا کند.

این کارشناس دینی نماز جماعت و صدقه دادن را جزو مستحبات دارای ارزش دانست و اضافه کرد: اقامه نماز جماعت و پرداخت صدقه در روز عید غدیر از ارزش و ثواب مضاعفی برخوردار است، زیرا غدیر یادآور ابلاغ ولایت انسان کامل بر بشریت است.

وی با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی براساس وظیفه دینی و تشکیلاتی خود جهت‌دهی فرهنگ عمومی را بر عهده دارد، گفت: به عنوان یکی از زیرساخت‌های تمدن‌سازی اسلامی پیگیری احیای سنت‌های فراموش شده و در عین حال مورد تاکید اهل بیت(ع) در جامعه را در دستور کار داریم.

مهدوی سنت اطعام را یکی از سنت‌های اهل بیت(ع) در روز عید غدیر دانست و یادآور شد: روایت امام رضا(ع) مبنی بر اینکه اطعام یک مومن در عید غدیر مانند اطعام همه انبیا و رسولان الهی است نشان می‌دهد که باید توجه ویژه‌ای به این مهم داشته باشیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان یکی از اسامی عید غدیر را «یوم‌الاطعام» دانست و اضافه کرد: می‌خواهیم با احیای سنت اطعام تجربه شورآفرینی مومنانه را بر جامعه حاکم کنیم. همچنین مقابله عملی با افکار پلید وهابیت که تبرک و توسل جستن به اهل بیت(ع) را زیر سوال می‌برند، مد نظر است.

برپایی 313 ایستگاه اطعام «مائده ولایت» در سطح گیلان

وی احیای سنت اطعام را به مثابه احیای نهضت نذر در فضای عمومی دانست و متذکر شد: بی‌تردید جامعه از آثار وضعی نورانی نذر بهره‌مند خواهد شد لذا در سال جاری طرح «مائده ولایت خانوادگی» را پیش‌بینی کرده‌ایم. در راستای این طرح به مناسبت یک‌هزار و چهارصدوسی‌امین سالگرد غدیر خم حداقل یک هزار و 430 خانواده در سطح استان سفره غذای خانه خودشان را در یک مکان عمومی یا تفرجگاه می‌گسترانند و با یک پرس از آن غذا از مردم پذیرایی می‌کنند.

مهدوی از سازماندهی، مدیریت و تمهید مقدمات لازم برای اجرای طرح «مائده ولایت خانوادگی» خبر داد و خاطرنشان کرد: بزرگداشت غدیر خم با تاکید بر نشاط خانواده و ترویج تفرجگاه‌های پاک از جمله اهداف این طرح نمادین است.

وی با اشاره به برپایی ایستگاه‌های صلواتی «مائده ولایت» و پخت و توزیع غذای «غدیریه» طی سالیان متوالی در گیلان همزمان با عید غدیر، گفت:‌ به برکت حرکت مردمی همواره گیلان جزو پیشقراولان بزرگداشت عید غدیر بوده است. در اولین سال اجرای طرح «غدیریه» بیش از یکصد و 10 دیگ آبگوشت با همکاری مساجد و تشکل‌های مردمی پخت و توزیع شد و خوشبختانه سال به سال شاهد گسترش این سنت حسنه بودیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان از برپایی 313 ایستگاه اطعام «مائده ولایت» در سطح استان خبر داد و یادآور شد:‌ غذاهای پخت و توزیع شده در این ایستگاه‌ها حسب مقدورات تشکل‌های مردمی است و مردم با انواع غذاها اعم از ساده و گران پذیرایی می‌شوند.

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در گیلان با بیان اینکه امروز در مواجهه با تهاجم شدید فرهنگی دشمنان قرار داریم، اظهار کرد:‌ تا ما برای تمدن‌سازی اصرار بر هویت ملی و دینی خویش نداشته باشیم، همچنان در مقابل هجمه‌های فرهنگی منفعلانه عمل خواهیم کرد لذا اطعام عید غدیر یکی از ظرفیت‌های فرهنگی در جنگ نرم است.

وی معرفی دهه امامت و ولایت با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی، توجه به شعار «لبیک یا رسول‌الله(ص)» به عنوان شعار محوری دهه امامت و ولایت در سال جاری، تبیین بیانیه گام دوم انقلاب با بهره‌گیری از مبلغین و مبلغات به ویژه نخبگان حوزه و دانشگاه و عدم تحت‌الشعاع قرار گرفتن برنامه‌های دهه امامت و ولایت در آستانه محرم 1441 هجری قمری را از جمله سیاست‌های کلان سازمان تبلیغات اسلامی در عید غدیر دانست.

حمایت‌های دولتی از مجموعه‌های دینی بسیار اندک است

مهدوی توجه به برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی با موضوع تبیین و تفسیر آیات ولایت، ترویج مفاهیم نهج‌البلاغه و خطبه‌خوانی غدیر برای معرفت‌افزایی فرهنگ علوی، برگزاری نشست‌ها و گفتمان‌های دینی با محوریت غدیرشناسی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه جهت پاسخگویی به شبهات جوانان و نوجوانان و تبیین جایگاه غدیر و ولایت در امر تعلیم و تربیت در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه را از دیگر برنامه‌های این دهه دانست و تاکید کرد:‌ برپایی ایستگاه‌های صلواتی و دیدار با سادات به ویژه سادات شهید و مدافع حرم در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به تاکید سازمان تبلیغات اسلامی بر برگزاری مردمی شعائر دینی همچون غدیر خم، محرم و اربعین، خاطرنشان کرد:‌ دستگاه‌های دولتی فقط می‌توانند در کنار مشارکت‌های مردمی از مراسمات دینی و مذهبی حمایت کنند، اما اگر مراسمات دینی و مذهبی دولتی برگزار شود، در درازمدت آسیب جدی به اعتقادات مردم وارد خواهد شد لذا سازمان تبلیغات اسلامی در طرح «مائده ولایت» نقش حامی دارد؛ ‌نه برگزارکننده و باید مشارکت‌های مردمی را جلب کنیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان حمایت‌های دولتی از مجموعه‌های دینی و مذهبی را بسیار اندک دانست و گفت:‌ متاسفانه اظهار عشق و ارادت مردم به اهل بیت(ع) در استمرار ایستگاه‌های صلواتی غدیریه و موکب‌های اربعین تحت‌الشعاع جنگ روانی دشمنان اسلام و مسلمین قرار گرفته و دولتی بودن حرکت‌های مذهبی به دروغ رواج یافته است، اما بیش از 90 درصد هزینه‌های این حرکت‌های مومنانه و ولایی با هزینه مردم و مشارکت تشکل‌های مذهبی فراهم می‌شود.

مهدوی عدم برپایی موکب‌های ایرانی در کشور عراق را یکی از مطالبات جدی مقام معظم رهبری در سیاستگذاری حرکت اربعین دانست و تصریح کرد: بنا به فرمایش رهبر انقلاب که جزو سیاست‌های بالادستی است، ایرانی‌ها نباید در پذیرایی عراقی‌ها از زائران اربعین خدشه وارد کنند و لذا لازم نیست حتما موکبی در عراق به نام موکب ایران برپا شود، بلکه باید نذورات مردمی را تقدیم موکب‌های عراق کنیم و خادمین نیز در موکب‌های عراق به زائران خدمتگزاری کنند.

وی اربعین را تبلور اجتماع امت اسلام دانست و متذکر شد:‌ نباید در این حرکت بزرگ و جهانی مبتلا به مفاهیم اعتباری ایرانی - عراقی شویم.

خبرنگاران نقش اساسی در رسالت سازمان تبلیغات اسلامی دارند

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب در گیلان در ادامه خبرنگاران با هویت الهی را یکی از مصادیق آیه «الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ...؛ احزاب - 39» دانست و عنوان کرد: حضرت زینب کبری(س) الگوی کامل و نمونه برجسته یک حرکت رسانه‌ای با هویت الهی است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان با بیان اینکه رسانه‌های جبهه حق کارکرد زینبی دارند، گفت:‌ خبرنگارانی که هویت الهی دارند و جز خدا و وجدان از هیچ احدی نمی‌ترسند و برای نشر معروف و نهی منکر قلم می‌زنند، رزمندگان خط مقدم مواجهه با شبیخون فرهنگی دشمنان دین و آیین و میهن هستند.

وی اضافه کرد:‌ امروز خبرنگاران انقلابی علاوه بر اینکه مطالبات عمومی جامعه را به سمت نیارهای واقعی و صادقانه می‌برند، از یک طرف با تهاجم فرهنگی و رسانه‌ای دشمنان این مرز و بوم مقابله می‌کنند و از طرف دیگر در مقابل نفوذی‌های دشمن در کانون‌های قدرت و ثروت به امر به معروف و نهی از منکر می‌پردازند.

مهدوی با اشاره به فرارسیدن ایام انتخابات، یادآور شد:‌ در روزگاری که برخی از خواص آلوده و وابستگان به کانون‌های قدرت و ثروت جهت دستیابی به پست و مقام در فضاهای انتخاباتی برای مردم مطالبات کاذب ایجاد می‌کنند و می‌خواهند با فریب افکار عمومی به جایگاه قدرت تکیه بزنند، این خبرنگاران هستند که همچون «قیس بن مسهر صیداوی» باید افشاگر این جنگ روانی و مردم فریبانه باشند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان شهید صارمی را شهیدی دانست که برای تبیین حقایق علاوه بر جنگ با کفر به جنگ با نفاق می‌رود و اضافه کرد:‌ از خبرنگارانی که با مطالبه خود از محیط زیست حمایت می‌کنند، جلوی زمین‌خواری را می‌گیرند، ذبح فکری و معرفتی جوانان را فریاد می‌زنند و صدای انتقاد خود نسبت به سیاستگذاری‌های منفعلانه در حوزه فرهنگ را به گوش متولیان می‌رسانند، قدردانی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه خبرنگاران نقش اساسی در رسالت سازمان تبلیغات اسلامی دارند، تاکید کرد:‌ خبرنگاران در حوزه ماموریت رسانه‌ای خویش روح حاکم بر بیانیه گام دوم انقلاب را برای نیل جامعه به تمدن اسلامی و مبارزه با ظلم و بی‌عدالتی و سوءمدیریت‌ها تبلیغ و تبیین کنند.

انتهای پیام

captcha