لزوم تدوین سند جامع قرآنی/ ترسیم چشم‌انداز قرآنی اجتناب‌ناپذیر است
کد خبر: 3832844
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۴

لزوم تدوین سند جامع قرآنی/ ترسیم چشم‌انداز قرآنی اجتناب‌ناپذیر است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی با اشاره به حرکت‌های صورت گرفته در حوزه قرآن گفت: تا جایی که بنده می‌دانم افق و چشم‌انداز و سند جامع قرآنی در شأن نظام جمهوری اسلامی هنوز تدوین نشده است و دستگاه‌های مختلف قرآنی باید این امر مهم را با اهتمام ببشتری دنبال کنند.

حجت‌الاسلام حسین دلاوری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، در گفت‌وگو با ایکنا از استان مرکزی، بر لزوم تعریف چشم‌انداز و افق قرآنی تأکید کرد و گفت: ترسیم چشم‌انداز برای مباحث قرآنی می‌تواند رهاوردی همچون امید ایجاد کند.

وی با اشاره به ایجاد موج نخبه‌پروری در زمینه‌های علمی و صنعتی و وجود حرکت‌های هماهنگ و منسجم در این راستا اظهار کرد: نخبه‌پروری و استفاده درست از این افراد در حوزه قرآن باید مورد توجه قرار گیرد، به نظر می‌رسد این چشم‌انداز باید در حوزه قرآن ترسیم شده و هماهنگی‌های دستگاه‌های حاکمیتی در تحقق این مهم امری لازم است.

‌دلاوری بیان کرد: با وجود فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی، شورای عالی قرآن با توجه به جایگاه خاص در این حوزه تصویب دستور‌کارها و رایزنی با مجموعه‌های حاکمیتی برای تعریف و ترسیم چشم‌انداز مناسب قرآنی برای جامعه فعلی اجتناب‌ناپذیر است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی ادامه داد: با ترسیم چشم‌انداز قرآنی نخبگان این عرصه می‌توانند آینده‌ای روشن برای خود متصور باشند و به صورت تخصصی و جایگاه تثبیت شده در جامعه فعالیت داشته باشند. اینکه برای قاریان، حافظان یا برگزیدگان مسابقات بسته‌ها و امتیازهایی همچون اشتغال ایجاد شود، این بسته‌ها تنها یک امتیاز است و شاید در گذشته اثربخش بود.

تحقق اوامر رهبری خدمت کوچکی نیست
وی ادامه داد: امروز این احساس وجود دارد که باید پا را از امتیازها و این گونه بسته‌های آموزشی فراتر گذاشت و به صورت تخصصی به این امر پرداخت. اگر قرار است برای رسیدن به اهداف چشم‌انداز و افق دور قرآنی نهادهایی ادغام شده و یا نهادهایی در کشور شکل گیرد حتماً این کار انجام شود. امید است مبحث قرآن را به عنوان افق و چشم‌انداز براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری همچون تربیت 10 میلیون حافظ قرآن پیش ببریم، تحقق اوامر رهبری خدمت کوچکی نیست و موضوعی است که دستگاه‌ها با افق و چشم‌اندازی مشخص می‌توانند موضوع را پیگیر باشند.

دلاوری اظهار کرد: انجام حرکت‌های کوتاه‌مدت و مقطعی شاید شروع خوبی برای برآورده کردن مطالبه به حق رهبری باشد اما تا سیاستگذاری و چشم‌انداز ترسیم نشود نمی‌توان به آنچه مطالبه به حق ایشان است، برسیم. جامعه ما اسلامی است و مدعی هستیم که باید رهاوردهای قرآنی ـ فرهنگی در عالم نشر پیدا کرده و به عنوان ایدئولوژی برخاسته از مکتب اهل‌بیت(ع) باید مبانی قرآن و معارف دین را در جامعه بشری نشر دهد.

مدیرکل اوقاف استان تأکید کرد: امروز تشنگی فطرت و معرفت در سطح جهانی وجود دارد، اما در خیلی از زمینه‌ها در خود کشور نمی‌توانیم پاسخگو باشیم چه برسد به جامعه جهانی و فراتر از مرزها. بسیار پسندیده است این استراتژی‌ها و افق‌ها دیده شده و همه دستگاه‌ها همچون مجلس، دولت و هم دستگاه‌های فرهنگی مرتبط با ترویج فرهنگ قرآن در راستای چشم‌انداز حرکت کنند.

حرکت‌های ‌حوزه قرآن ‌کافی نیست
وی با بیان اینکه حرکت‌های خوبی در حوزه قرآن شروع شده است اما کافی نیست، اظهار کرد: تا جایی که بنده می‌دانم افق و چشم‌انداز و سند جامع قرآنی در شأن نظام جمهوری اسلامی هنوز تدوین نشده است و دستگاه‌های مختلف قرآنی باید این امر مهم را با اهتمام بیشتری دنبال کنند، در همین راستاست که آنچه مد‌نظر رهبر معظم انقلاب است جامه عمل پوشانده می‌شود.

‌دلاوری در بخش دیگری از سخنان خود به تحقق گام دوم انقلاب هم اشاره کرد و افزود: در گام دوم انقلاب برخلاف تصور برخی از افراد که انتظار داشتند رهبری تصورات سطحی داشته و در خصوص مباحث جزیی جامعه صحبت کنند اما شاهدیم که معظم له سند جامع تحولی را ارائه می‌دهند که کاملاً در مسیر جهانی شدن و رفتن به سمت جهانی شدن تفکر اهل‌بیت(ع) و مبانی قرآنی است.

وی اظهار کرد: مقام معظم رهبری حتی به عرصه‌های فرهنگی، علمی و صنعتی دید اسلامی و قرآنی دارند و با این دیدگاه صحبت کرده و در گام دوم راهکار ارائه دادند. مباحث دینی و قرآنی موتور محرک قوی در گسترش انقلاب اسلامی و تفکر انقلابی در دنیاست، شاهدیم تمام تفکرات و نحله‌هایی که توانستند با ابزار تبلیغاتی خود را عرضه کنند هیچ‌کدام به اندازه تفکرات امام راحل و رهبری نتوانستند در جهان تأثیرگذاری خود را داشته باشند.

نگاه جدی در حوزه‌های مختلف به قرآن
‌دلاوری لزوم نگاه جدی در حوزه‌های مختلف به قرآن را مورد تأکید قرار داد و افزود: قطعاً تحت لوا و سایه قرآن بهتر می‌توان حرکت عظیم اسلامی قرآنی را ادامه داد، در پرتو قرآن نیروی مضاعفی به جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی بخشیده می‌شود.

وی گفت: تجلی تعریف و ترسیم افق و چشم‌انداز قرآنی در قالب طرح‌های میان‌مدت در کشور انجام شده است، شاهدیم جبهه عظیمی در راستای تفکر دینی و قرآن نه تفکر و تعصب کورکورانه، نابجا و خشن به عنوان جبهه مقاومت در منظقه و دنیا عرضه شده است که در سایه حفظ و پاسداری از ارزش‌های انسانی، امروز از جوامع مختلف دنیا دانش‌آموختگان و دانشمندان در راستای تشکیل جبهه فرهنگی گام برداشتند، ایستادگی صاحبان تفکر جوامع بشری در برابر استکبار در تمام کشورها نشانگر آن‌ است که تلاش ما و دیگر عوامل قرآنی در کشور با برنامه‌ریزی بیشتری همراه شود.

مدیر‌کل اوقاف و امور خیریه استان در پایان اظهار کرد: در دنیا مشهود است که تمام چشم‌ها به انقلاب اسلامی دوخته شده است و با استفاده از این انتظارات باید افق‌ها را ترسیم کنیم و تشنگی و نیاز جامعه بشری را برآورده سازیم.

انتهای پیام

captcha