نگاه عمیق به پیشینه تاریخی اسلام باید از ظرفیت تمدن‌ها استفاده حداکثری داشته باشد
کد خبر: 3833038
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰
رئیس جامعةالمصطفی العالمیه:

نگاه عمیق به پیشینه تاریخی اسلام باید از ظرفیت تمدن‌ها استفاده حداکثری داشته باشد

گروه حوزه‌های علمیه – رئیس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: باید ضمن بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت تمدن‌ها، نگاهی عمیق به پیشینه تاریخی جهان اسلام داشته باشیم و الزامات و اقتضائات مهم تمدن‌سازی را در عصر جدید مورد توجه قرار دهیم.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین علی عباسی امروز سه شنبه 15مردادماه در دیدار ستاد برگزاری کنفرانس «طب اسلامی» اظهار کرد: متأسفانه، بعضی از ما به دلیل ناآگاهی از سابقه علمی‌مان، باور نداریم که می‌توانیم راهبری علمی دنیا را به دست بگیریم.
وی با بیان این که برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی با تراز علمی برجسته، مقوم باور پیشگامی مسلمانان در عرصه‌های دانشی خواهد بود، افزود: تربیت علما و اندیشمندان فاخر اسلامی همچون «بوعلی سینا»، مرهون دوران شکوفایی اسلام در عرصه تمدن‌سازی بود.
رئیس جامعةالمصطفی با تأکید بر این که ارائه تمدن جدید، همیشه به معنای نزاع با دیگر تمدن‌ها نیست، خاطرنشان کرد: باید ضمن بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت تمدن‌ها، نگاهی عمیق به پیشینه تاریخی جهان اسلام داشته باشیم و الزامات و اقتضائات مهم تمدن‌سازی را در عصر جدید مورد توجه قرار دهیم.
وی به رنج ستم‌های تحمیلی به ایران در گستره تاریخ اشاره کرد وگفت: مسلمانان سهم بزرگی در پیشرفت‌های علمی جهان، به ویژه در عرصه‌ پزشکی، دارند، این پیشرفت‌ها و شکستن مرزهای دانش، محصول فضای تمدن اسلامی در برهه‌ای نه چندان دور است.
رئیس جامعةالمصطفی ضمن ابراز تأسف از عملکرد منکران میراث عظیم تمدنی اسلام و ایران، تصریح کرد: برای احیای میراث ارزشمند تمدنی اسلام، باید در عین روزآمدسازی میراث ارزشمند، از علوم امروز نیز برای بالندگی هر چه بیشتر آن استفاده کنیم.
عباسی بر اهمیت توجه مسئولان به سرمایه‌های غنی‌ و زمینه‌های احیای تمدن نوین اسلامی تأکید و خاطرنشان کرد: جامعة‌المصطفی با توجه به میراث کهن اسلامی، آموزش طب اسلامی و سنتی را جزو آموزش‌های کاربردی خود ترسیم نموده است.
وی با تأکید بر این که به منظور نهادینه‌سازی و گسترش طب اسلامی در جامعه، این مهم را باید در قالب‌های آکادمیک ارائه نمود، یادآورشد: جامعةالمصطفی همواره آمادگی دارد با فعال‌سازی ظرفیت‌های حوزوی و دانشگاهی، در زمینه نهادینه‌سازی و گسترش طب اسلامی در قالب‌های آکادمیک ایفای نقش کند.
رئیس جامعةالمصطفی، ضمن اشاره به چارچوب و مبانی علوم در دنیای امروز، خاطرنشان کرد: امروز مسلمانان با افتخار می‌توانند ادعا کنند که قادرند علم دینی را در چارچوب کلی و ناظر به تمدن سازی نوین اسلامی ارائه دهند.
انتهای پیام

captcha