چشم و هم‌چشمی یکی از انگیزه‌های جرم در سرقت‌اولی‌ها
کد خبر: 3833348
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۹

چشم و هم‌چشمی یکی از انگیزه‌های جرم در سرقت‌اولی‌ها

گروه اجتماعی ــ فرمانده انتظامی استان زنجان با اشاره به اینکه تغییر سبک زندگی می‌تواند عاملی برای بروز انحرافات باشد، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد یکی از انگیزه‌های سرقت‌اولی‌ها چشم و هم‌چشمی است.

چشم و هم‌چشمی یکی از انگیزه‌های جرم در سرقت‌اولی‌هابه گزارش ایکنا از زنجان، سردار رحیم جهانبخش، فرمانده انتظامی استان زنجان ۱۶ مردادماه در نشست خبری اظهار کرد: خبرنگار یک هنرمند است که می‌تواند در حوزه‌های مختلف، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خلق اثر کند. افزایش سطح آگاهی، توانمندی‌های علمی و اطلاعاتی و اخبار از اقدامات خبرنگاران به‌شمار می‌رود که نقش این فعالیت‌ها در اجتماع انکارناپذیر است.
 
وی یادآور شد: وقتی به اتفاقات کربلا و مکتب حسینی رجوع می‌کنیم، اوج اخلاق را در رفتار امام حسین(ع) می‌بینیم و خبرنگاران این استان به تاسی از سالار شهیدان اخلاق‌مدارانه قلم می‌زنند و تبیین بیانات رهبر فرزانه انقلاب، فارغ از گرایشات سیاسی در اخبار مشاهده می‌شود.
 
این مسئول بیانیه گام دوم انقلاب را سند تحول و نشان‌دهنده بلوغ سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... دانست و گفت: همه باید این سند ارزشمند را مورد مطالعه قرار دهند. توجه به نسل جوان و ظرفیت‌های ملی در بیانیه گام دوم مورد تاکید قرار گرفته و راهبردی‌ترین توصیه‌ها را در خود جای داده است.

فرمانده انتظامی استان زنجان تاکید کرد: عدم شفافیت‌ در پروسه‌های اداری می‌تواند سبب ایجاد خلوتگاه برای بروز فساد شود که خبرنگار باید به این‌بخش‌ها ورود کند و جلوی آن را بگیرد. بحث شفافیت در سخنان مقام معظم رهبری مشهود است و باید در تمام ساختارهای اداری و اجتماعی رعایت شود.

وی با اشاره به اینکه هر سرمایه اجتماعی در کشور به اندازه میلیاردها دلار می‌ارزد، تصریح کرد: مهمترین مسیر برای ایجاد سرمایه اجتماعی برای پلیس رسانه‌های منصف هستند و از خبرنگاران انتظار داریم هرچه که با این سرمایه‌ها تداخل دارد و موجب کاهش اعتماد مردم شود را به پلیس اطلاع دهند. در بحث رضایتمنری مردم از اجرای قانون کارهای خوبی انجام شده است.

وی با بیان اینکه فرهنگ ترافیکی زیبنده این استان نیست، ابراز کرد: به همین دلیل مجبور به اعمال قانون هستیم تا از بروز آسیب‌های بعدی جلوگیری کنیم.۹۰ درصد فوتی‌های زنجان ناشی از نبستن کمربند ایمنی است.

جهانبخش با اشاره به اینکه هر کشوری برای پوشش در اماکن عمومی ضوابط خاصی دارد، تصریح کرد: در بحث حجاب و عفاف قانون ما را موظف کرده، با کسی که ارزش‌های کشور را زبر پا بگذارد، برخورد شود؛ در واقع برخورد با موتورسواران مزاحم، معتادان متجاهر و بدحجابی‌ها مورد تاکید قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه سرقت موضوعی آزاردهنده است، یادآور شد: سرقت در استان ۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. استفاده از قفل فرمان برای خودروهایی که در خیابان پارک می‌شود به‌ویژه خودروهای پراید در کاهش سرقت موثر است.

فرمانده انتظامی استان زنجان آمار نزاع و درگیری را در استان بالا ارزیابی کرد و افزود: یکی از دلایل آن اختلافات خانوادگی است. تقویت خانواده در پیشگیری از آسیب‌هایی اجتماعی، طلاق و اوباش‌گری نقش مهمی دارد. تغییر سبک زندگی، انحرافاتی ایجاد می‌کند و سرقت اولی ها عمدتا ناشی از چشم و هم‌چشمی است.

وی با اشاره به اینکه آمریکا با عقاید دینی و سابقه تمدنی ما مشکل دارد، اظهار کرد: ضریب نفوذ رسانه‌ها خیلی بالاست. تغییرات سبک زندگی که مخالف هنجارها است در جامعه مشکل ایجاد می‌کند وچشم و هم‌چشمی از عوامل مشکلات اقتصادی و جرایم به‌شمار می‌رود.

جهانبخش ادامه داد: امسال در بیشتر آیتم‌ها شاهد کاهش جرایم بودیم اما جرایم مالی فضای مجازی افزایش یافته است. جرایم اخلاقی فضای مجازی 24 درصد کاهش یافته که نشان از ارتقای بلوغ اجتماعی دارد.
انتهای پیام
captcha