یزدی‌ها ‌به سخت‌کوشی و نجابت شهره هستند
کد خبر: 3834065
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۳

یزدی‌ها ‌به سخت‌کوشی و نجابت شهره هستند

گروه اجتماعی ــ نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس ‌گفت: یزدی‌ها همواره به سخت‌کوشی و نجابت شهره هستند و این سخت‌کوشی در انتقال آب از طریق قنات‌ها و کندن کیلومترها کانال و قنات و انتقال آب هویداست.

للفبه گزارش ایکنا از یزد، سیدابوالفضل موسوی بیوکی، نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی روز گذشته، 19 مردادماه در جمع خبرنگاران با اشاره به مسئله آب در استان اظهار‌ کرد: یزدی‌ها همواره به سخت‌کوشی و نجابت شهره هستند و این سخت‌کوشی در انتقال آب از طریق قنات‌ها و کندن کیلومترها کانال و قنات و انتقال آب هویداست.

وی افزود: تأمین آب یکی از وظایف حاکمیت است و هیچ کس نمی‌تواند از زیر بار آن شانه خالی کند و نجابت یزدی‌ها نباید باعث شود این حق پیگیری نشود.

موسوی گفت: بحث آب در استان یزد از چهار خط لوله آب انجام می‌شود که دو مورد مربوط به آب آشامیدنی و دو مورد دیگر مربوط به آبیاری مزارع و مختص به صنایع است‌.

وی افزود: از حدود 10 سال گذشته به طور میانگین سالانه ۶۴ میلیون‌ مترمکعب آب آشامیدنی از خط لوله زاینده‌رود بوده‌ که سال گذشته این عدد به ۵۰ میلیون مترمکعب رسیده‌ است و به این دلیل اینگونه رقم خورد که در استان اصفهان شاهد این اتفاق بودیم که سطح آب زاینده‌رود که از قله‌های کوه‌رنگ حاصل شده‌ بود به پایین‌ترین سطح خود رسید و دیگر امکان برداشت آب از آن نبود و سهمیه آب کشاورزان نیز تأمین نشد ولی امسال ظرفیت آب افزایش پیدا‌ کرد و توانایی انتقال بیش از ۶۴ میلیون مترمکعب را خواهیم‌ داشت.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس ‌گفت: خط لوله‌های آب استان یزد حدود ۹۸ میلیون مترمکعب ظرفیت دارد و ما در ذخیره آب آشامیدنی مشکلی نداریم. این را در نظر داشته باشید که تأمین آب آشامیدنی مردم برعهده‌ حاکمیت است و به هیچ‌ وجه قابل معامله نیست و نخواهد بود و به عنوان حق مسلم همه‌ مردم و استان یزد نیز است و اگر لازم شد به دنبال واکنش و مطالبه‌گری مناسب خواهیم بود.

موسوی تصریح‌ کرد: آب مورد نیاز سالانه از فرمول تعداد جمعیت ضربدر سرانه استان یزد ضربدر ۳۶۵ روز سال به دست می‌آید و به سرانه مصرفی آب هر استان و جمعیت هر استان بستگی دارد و میانگین سرانه مصرفی در سطح بین‌الملل ۱۵۰ لیتر به ازای هر نفر است که در استان یزد در حدود ۱۸۰ تا ۲۲۰ لیتر است البته استان یزد مهاجرپذیر است و مهاجران خارجی و داخلی بسیاری در افرایش این میانگین آب مورد نیاز لازم است‌.

وی ادامه داد: تصمیم بر این بود که خط لوله دوم تأمین آب استان از مبدأ خرسان یا بهشت‌آباد تأمین شود که در سال ۹۶ دولت با بررسی‌هایی که انجام داد به این نتیجه رسید که برداشت آب از بهشت‌آباد امکان پذیر نیست و تنها نقطه خرسان برای برداشت آب باقی‌ می‌ماند که مقدار قابل توجهی آب شرب مورد نیاز استان را در ۵ سال آینده در اختیار مردم قرار خواهد داد.

موسوی افزود: خط سه آب‌رسانی به مرکز کشور از خلیج‌ فارس تأمین خواهد شد و ظرفیت تأمین آب از این نقطه برابر با ۳۵۰ میلیون متر مکعب است که در حدود ۵۰ لیتر آن اختصاص به استان هرمزگان، ۱۰ میلیون مترمکعب آن در بین راهی و در حدود۲۲ درصد به استان یزد خواهد‌ رسید.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس گفت: در سفر ‌رئیس جمهور به استان یزد مطرح شد که ۴۵۰ میلیون یورو اعتبار برای انتقال آب از خلیج فارس به استان یزد تخصیص داده‌ شده و در حال انجام کار‌ها برای انتقال هستیم البته خط سه خلیج فارس به نام استان یزد خورده که تنها ۲۲درصد از این آب سهم استان یزد خواهد‌شد.

وی ادامه داد: برداشت آب از خلیج فارس موازینی دارد و آب باید در عمق ۱.۴۰۰ متری و در طول ۱.۲۰۰متر از ساحل انجام شود و پس از شیرین سازی آب ۷۰درصد آب به دریا و در نقطه‌ دیگر از دریا بازمی‌گردد.

موسوی افزود: خط چهارم انتقال آب به استان یزد از دریا‌ی عمان تأمین خواهد شد که توانستیم در مجلس حق برداشت آب را به مقدار ۲۵۰ میلیون مترمکعب بگیریم. که این مقدار ظرفیت را به استان‌های همجوار نیز قرار دادیم و استان‌های سیستان‌وبلوچستان، خراسان‌جنوبی و خراسان‌رضوی نیز در این آب سهم دارند.

وی گفت: استان یزد برای توسعه و پایداری خود باید به فکر توسعه مشرق نیز باشد و برای اینکه بتوانیم کار‌هایی انجام دهیم باید به فکر دیگران نیز باشیم و در حدود ۷۵۰ میلیون متر مکعب نیز امتیاز اب برای این استان‌ها در نظر گرفته‌ شد.

موسوی با اشاره به اینکه آب شرب استان از دو خط لوله یک و دو انجام می‌شود افزود: خط لوله‌های سه و چهار برای تأمین آب صتعت و کشاورزی است که از سوی بخش خصوصی تأمین خواهد‌شد.

انتهای پیام

captcha