عید قربان یادآور الگوهای برجسته بندگی خداوند است
کد خبر: 3834109
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲

عید قربان یادآور الگوهای برجسته بندگی خداوند است

گروه معارف ــ مدرس حوزه علمیه اصفهان گفت: عید قربان، یادآور شخصیت‌های برتر بندگی خداوند است که تلاش‌های مجاهدانه آن‌ها در راه بندگی برای مؤمنان در این روز، عید یادآوری شده و از آن تقدیر می‌شود.

عید قربان یادآور الگوهای برجسته بندگی خداوند استحجت‌الاسلام حمید الهی‌دوست، مدرس حوزه علمیه اصفهان در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان، با بیان اینکه عید قربان، عید بندگی است، اظهار کرد: عید قربان یادآور شخصیت‌های برتر بندگی خداوند، یادآور بت‌شکنی حضرت ابراهیم(ع)، فداکاری حضرت اسماعیل(ع) برای قربانی شدن و راضی شدن حضرت ابراهیم به قربانی کردن فرزندش است. اینها الگوهای برتر بندگی خداوند متعال هستند که تلاش‌های مجاهدانه آن‌ها در راه بندگی برای مؤمنان در این روز، عید یادآوری شده و از آن تقدیر می‌شود.

وی افزود: در این عید همانطور که برای حضرت ابراهیم(ع) قربانی فرستاده شد، ما هم باید قربانی‌هایی به درگاه الهی بفرستیم تا در مسیر اطعام نیازمندان قرار گیرد، نه اینکه در یک مهمانی، افراد بی‌نیاز، سیرتر شوند. با این کار نیازمندان به نحوی در این عید سهیم خواهند شد. 

الهی‌دوست با بیان اینکه «عید» در هر فرهنگ و بر اساس ارزش‌های آن فرهنگ تعبیر می‌شود، بیان کرد: در فرهنگ اسلامی ما براساس ارزش‌های معنوی اعیادی مانند قربان وجود دارد که در آن از الگوهای برجسته بندگی یاد شده و ما در این عید نعمت‌های خدادادی که به ما عطا شده است را گرامی می‌داریم.

قربان؛ عید تقرب به درگاه الهی است

مدرس حوزه علمیه اصفهان گفت: وجه تمایز عید قربان با اعیاد دیگر این است که ما در این روز با قربانی کردن و بخشیدن آن به نیازمندان به خداوند تقرب می‌جوییم. خداوند در آیه 37 سوره حج می‌فرماید: «لَنْ يَنالَ اللَّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُها وَ لکِنْ يَنالُهُ التَّقْوي‏ مِنْکُمْ؛ هرگز گوشت و خون آن‌ها به خدا نمى‌رسد، زیرا او از همه چیز بى‌نیاز است، امّا تقواى شما به او مى‌رسد؛ چرا که پرهیزکاران به درگاه او تقرّب مى‌یابند».

الهی‌دوست تصریح کرد: با قربانی کردن و بخشیدن آن به نیازمندان، فرد بغض را از خود دور کرده و برای از بین بردن اختلاف طبقاتی در جامعه تلاش کرده است. در حقیقت بعد شخصی عید قربان این است که قربانی کردن در این روز تقوای فرد را نشان می‌دهد و در بعد اجتماعی نیازمندان اطعام شده و فقرزدایی می‌شود.

انتهای پیام

captcha