‌نشست تخصصی «بررسی وحی تسدیدی از نگاه قرآن و حدیث» در ساری برگزار شد
کد خبر: 3834137
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶

‌نشست تخصصی «بررسی وحی تسدیدی از نگاه قرآن و حدیث» در ساری برگزار شد

گروه معارف ــ موضوع «وحی تسدیدی از نگاه قرآن و حدیث» با ارائه محمد شریفی، عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران در بیست‌ودومین نشست تخصصی به سوی گفتمان قرآنی در ساری مورد بررسی قرار گرفت.

برگزاری نشست تخصصی بررسی وحی «تسدیدی» از نگاه قرآن و حدیثبه گزارش ایکنا از مازندران، در بیست‌ودومین نشست تخصصی به سوی گفتمان قرآنی با موضوع وحی تسدیدی از نگاه قرآن و حدیث شب گذشته، 19 مردادماه با ارائه محمد شریفی، عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران و با حضور محققان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه در اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، برگزار شد.

‌شریفی در ابتدای بحث با بیان اینکه وحی در قرآن کریم در مورد همه مخلوقات از جمله؛ فرشتگان، شیاطین، انسان، حیوان و زمین بکار رفته است، گفت: از اقسام وحی می‌توان به وحی تکوینی، وحی تشریعی، وحی رمزی و کنایی(اشاره پنهانی)، وحی شیطانی(وسوسه شیطانی)، وحی انبائی و وحی تسدیدی اشاره کرد.

وی ادامه داد: بیشترین استعمال این واژه و مشتقات آن دربازه وحی مربوط به پیامبران است. گرچه محتوای کتب آسمانی از طریق وحی بر پیامبران نازل شده است؛ امّا ارتباط خداوند با انسان‌ها، صرفاً از طریق وحی تشریعی بر پیامبران نیست؛ بلکه بر غیر پیامبران هم وحی می‌شود که یکی از اقسام آن، وحی تسدیدی یا وحی تأییدی است.

شریفی اظهار کرد: خداوند متعال، اولیای الهی را که قصد و نیت انجام کارهای خیر دارند، از طریق وحی تسدیدی، تأیید و دعوت به انجام کار خیر می‌کند. به عبارت دیگر، وحی تسدیدی به معنای «عصمت و توفیق عملی پیشوایان و اولیای الهی» اعم از زن و مرد است و با سایر انواع وحی، تفاوت دارد.

وی با بیان اینکه، وحی ششم وحی تسدیدی است و به نوعی دلگرمی برای امامان معصوم و اولیای الهی تعبیر شده است، افزود: وحی تسدیدی برای اولین بار، علامه طباطبایی به استناد به آیه 73 سوره مباره انبیا مطرح کرده است و در ذیل این آیه تأکید دارد که منشا این وحی تسدیدی است و تشریعی نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با بیان اینکه، وحی تسدیدی توفیق انجام کار نیک است، تصریح کرد: باب تسدید برای همه حتی کفار باز است، اما کافران با کفر و الحاد توفیق وحی تسدیدی را از خود سلب می‌کنند.

وی ادامه داد: یکی از نام‌های وحی تسدیدی وحی توفیقی است و شرط اصلی آن در وحی تسدیدی شایسته بودن بنده است.

این استاد دانشگاه گفت: وحی تسدیدی نوعی الهام وحی و غیرتشریعی بر انسان‌های کامل است و این وحی نوعی دستورالعمل شخصی، رهنمود اجتماعی و دادن خبرهایی از حوادث آینده است.

وی افزود: یکی از تفاوت‌های وحی تشریعی با تسدیدی انقطاع وحی تشریعی و باقی بودن وحی تسدیدی است و توصیه شده در شب‌های جمعه به مومنینی که پایبند به معارف الهی هستند وحی تسدیدی بیشتر نازل می‌شود.

شریفی اظهار کرد: علامه طباطبایی می‌گوید وحی تسدیدی به گونه‌ای است که ابتدا کار انجام می‌شود و وحی تسدیدی آن را تأیید می‌کند. منشأ وحی تسدیدی صریحاً مشخص نیست اما منشأ وحی تشریعی مشخص است.

این استاد دانشگاه درباره تفاوت وحی تسدیدی و تحدیث، بیان کرد: گفت‌وگوی مستقیم و مشاهده فرشته شرط تحدیث است. وحی تسدیدی با اراده و اختیار انسان منافات ندارد و با کشف و مکاشفه هم متفاوت است.

وی افزود: وحی تسدیدی برای همه است ولی انسان مومن از آن استفاده می‌کند و تفاوتش با وحی شیطانی این است وقتی کار خداپسندانه و با نیت الهی باشد متوجه می‌شویم وحی شیطانی نبوده است.

در این نشست دیانی، عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران گفت: ابهام ماهوی در وحی تسدیدی وجود دارد و جای کار دارد و بزرگان می‌گویند وحی تسدیدی همان سروش غیبی است و همان انبائی است و لازم است همه حدود و صغور این وحی تسدیدی مشخص شود.

حجت‌الاسلام اصفهانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قرآنی آمل گفت: خیلی از دانشمندان می‌گویند منشا اولیه اکتشافات و اختراعات از وحی تسدیدی نشأت می‌گیرد.

در ادامه حجت‌الاسلام ابوترابی، رئیس حوزه علمیه مازندران گفت: در فرهنگ قرآنی بسیاری از واژه‌ها را می‌توانیم منظومه‌ای ببینیم واژه«سدید» در آیه 9 سوره مبارکه نسا و در آیه 70 سوره مبارکه احزاب بیان شده است و لازم است واژه سدید و معانی آن در ایات و روایات متعدد مورد بررسی قرار گیرد و لازم است وحی تسدیدی را در آیات و روایات جستجو کنیم و بیابیم که استفاده از وحی تسدیدی در چه مواردی بوده است.

علی جعفری، عضو هیئت علمی دانشگاه کشاورزی نیز بیان کرد: به نظر من الهامات الهی برای همه است ولی این ما هستیم که باید این ظرف وجودیمان را برای دریافت این الهامات مهیا کنیم.

انتهای پیام

captcha