نظارت ۲۷ گروه دامپزشکی بر ذبح دام‌های قربانی در ایلام
کد خبر: 3834241
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴

نظارت ۲۷ گروه دامپزشکی بر ذبح دام‌های قربانی در ایلام

گروه اجتماعی ــ مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: ۲۷ گروه دامپزشکی به‌صورت ثابت و سیار هم‌زمان با روز عرفه و عید سعید قربان بر عرضه و ذبح بهداشتی دام‌های قربانی در استان ایلام نظارت می‌کنند.

نظارت 27 گروه دامپزشکی بر ذبح دام‌های قربانی در ایلام
به گزارش ایکنا از ایلام، به نقل از روابط عمومی دامپزشکی ایلام، وهاب پیرانی، مدیرکل دامپزشکی استان ایلام، امروز بیستم مرداد‌ماه اظهار کرد: در روز عید سعید قربان و همچنین روز عرفه گوشت تمام دام‌های مستقر در مراکز عرضه دام و کشتارگاه‌های استان، با حضور گروه‌های نظارتی شامل 64 نفر در سطح استان مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 
پیرانی یادآور شد: 27 گروه دامپزشکی شامل ۱۳ گروه ثابت و ۱۴ گروه سیار متشکل از روحانی و ناظر شرعی، بازرس بهداشتی و دکتر دامپزشک در روز عید قربان از ساعت 7 صبح الی ۱۷ عصر با حضور در میادین عرضه دام و کشتارگاه‌ها اقدام به بازرسی بهداشتی و شرعی از دام‌های قربانی می‌کنند.
 
وی بیان کرد: هر گروه ناظر از یک نفر دامپزشک برای معاینه و بازرسی لاشه دام قبل، حین و بعد از ذبح و یک روحانی جهت خواندن دعای مخصوص عید قربان و نظارت بر اجرای احکام و ذبح شرعی در روز عید قربان و همچنین بازرس بهداشتی تشکیل‌ شده است.
 
مدیرکل دامپزشکی استان ایلام با اشاره به‌ ضرورت تهیه گوشت از مراکز مجاز و بهداشتی، یادآور شد: مردم  به‌منظور جلوگیری از بروز بیماری‌های قابل‌ انتقال بین انسان و حیوان، دام‌های قربانی مورد نیاز خود را تنها از مراکز عرضه دام تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند.
 
وی گفت: به‌منظور رعایت اصول بهداشتی و جلوگیری از انتشار بیماری‌های قابل‌انتقال از دام به انسان، در روز عید سعید قربان حتی‌المقدور دام‌های قربانی خود را در کشتارگاه‌های سراسر استان کشتار کرده و از خدمات بازرسی بهداشتی و شرعی بازرسان اداره‌کل دامپزشکی استان بهره‌مند شوند.
 
پیرانی تصریح کرد: افرادی که قصد دارند دام را در منزل ذبح کنند در صورت برخورد با لاشه مشکوک دام ذبح‌شده موضوع را سریعاً به دامپزشکی اطلاع دهند تا گروه‌های گشت سیار برای بازرسی لاشه به محل موردنظر مراجعه و دام را مورد بازرسی قرار دهند.
 
وی با تأکید بر اینکه در ذبح دام باید مخاطرات بهداشتی را جدی گرفت، اظهار کرد: هم استانی‌ها در صورت داشتن دام قربانی می‌توانند مراتب را با شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌ها هماهنگ کرده یا با شماره تلفن‌های ۳۳۳۳۴۱۶۲ - ۳۳۳۳۷۵۹۹ - ۱۵۱۲ تماس بگیرند.
 
پیرانی در پایان عنوان کرد: به همشهریان توصیه می‌شود که در فصل گرم، گوشت قرمز به‌ویژه گوسفند را به‌صورت تازه و سریع مصرف نکنند بلکه گوشت را به مدت حداقل 24 ساعت در یخچال نگهداری کنند تا ویروس عامل برخی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در صورت وجود از بین برود و بعد نسبت به مصرف گوشت اقدام کنند.
 
انتهای پیام
captcha