عید قربان روز بازگشت انسان به‌سوی ارزش‌های الهی است
کد خبر: 3834381
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹

عید قربان روز بازگشت انسان به‌سوی ارزش‌های الهی است

گروه معارف - مدرس حوزه علمیه بیجار با اشاره به اینکه عید قربان روز بازگشت انسان به سوی ارزش های الهی و ملکوتی است، گفت: در یوم النحر همان روز عید قربان هیچ عملى بهتر از آن نیست كه خونى به رسم قربانى ریخته شود.

عید قربان روز بازگشت انسان به‌سوی ارزش‌های الهی است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین پناهی، مدرس حوزه علمیه بیجار، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان غربی، با بیان اینکه عیدقربان، عید اخلاص و بندگی است، اظهار کرد: همانطور که در سوره حج آمده، گوشت و خون قربانی به خداوند نمی رسد، بلکه تقوا و خداترسی بوده که به خدا می رسد و قربانی نشان می دهد که انسان به چه میزان خود را از بند دنیا و مادیات رها ساخته تا مخلصانه به خداوند برسد و از این رو قربانی کردن در روز عید قربان نشانه اخلاص است.

وی با اشاره به داستان حضرت ابراهیم(ع) افزود: زمانی که خداوند به حضرت ابراهیم(ع) امر فرمود تا اسماعیل را قربانی کند و بعد از اینکه ابراهیم(ع) صداقت در وعده خود را به خداوند عرضه داشت، قوچی از سوی خدا به او هدیه شد تا به جای فرزندش قربانی نماید و این امر بیانگر مقام و منزلت والای ابراهیم در اخلاص و بندگی در راه خدا است.

پناهی با اشاره به لزوم قربانی کردن در راه خداوند گفت: پروردگار در مورد بندگان خود شناخت دارد و می داند بنده اش چقدر اخلاص و ایمان دارد، ولی باید این اخلاص نمود ظاهری نیز در عالم یافته و آشکار شود تا خداوند در روز قیامت بر اساس این اخلاص آشکار شده به بنده خود پاداش عطا فرماید و خود بنده نیز مورد آزمون قرار گیرد و این اخلاص در عالم ظاهر شود، زیرا خداوند به تمامی حالات و امورات بنده اش آگاهی دارد.

وی با اشاره به اینکه عید قربان روز بازگشت انسان به سوی ارزش های ملکوتی است، تصریح کرد: عید قربان یکی از اعیاد بزرگ و مهم مسلمین است، زیرا در این روز مسلمانانی که در سرزمین وحی مشغول انجام مناسک حج هستند، بندگی و فرمان برداری خود را به نمایش می گذارند و بر کسانی که مشغول اعمال حج هستند، واجب است تا در روز دهم ذی الحجه یا همان عید قربان، شتر، گاو، بز و یا گوسفندی را در منا ذبح کنند.

مدرس حوزه علمیه بیجار با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) بیان کرد: در یوم النحر همان روز عید قربان هیچ عملى بهتر از آن نیست كه خونى به رسم قربانى ریخته شود یا در مسیر احسان به والدین یا خویشاوندى كه قطع رحم مى ‌كند، گامى برداشته شود و آن كه حاجی درباره آن خویشاوند، تفضل بیشترى مبذول دارد و در گفتن سلام سبقت جوید یا از قسمت مرغوب گوشت قربانى اطعام كند و پس از آن بقیه همسایگان خود را از یتیمان گرفته تا مسكینان و بردگان را به استفاده از آن فراخواند و اسیران را تفقد كند.

وی با اشاره به اعمال عید قربان افزود: در این روز اعمالی نظیر غسل که بعضى از علماء واجب دانسته اند، نماز عید قربان، خواندن دعاهائى که وارد شده پیش از نماز عید و بعد از آن و در اقبال ذکر شده و شاید بهترین دعاهاى این روز ،خواندن دعاى ندبه، ذبح قربانى که سنت مؤکد بوده و خواندن تکبیرات سفارش گردیده است.

پناهی ادامه داد: گوشتی که قربانی می شود، بسیار توصیه شده است که در بین فقرا و مساکین تقسیم شود و صاحب قربانی کمتر از آن تناول نماید و بیشتر آن بین افراد مستمند تقسیم گردد.
انتهای پیام

captcha