نقش مهم شعر و آهنگ برای جذب مخاطب در تواشیح/ مسابقات به شیوه قدیم بازگردد
کد خبر: 3834478
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۶

نقش مهم شعر و آهنگ برای جذب مخاطب در تواشیح/ مسابقات به شیوه قدیم بازگردد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ داور لحن مسابقات مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن با بیان اینکه برای جذب مخاطب تواشیح هم شعر مهم است و هم آهنگ، گفت: تأکید بر انتخاب اشعار و قصاید خوب و فاحر باعث می‌شود که اثر تواشیح از نظر کیفیت آهنگ و لحن پایین بیاید و اگر مسابقات به شیوه قدیم خود بازگردد و گروه‌ها شعر را به آهنگساز بدهند و او آهنگ را بر آن اساس بسازد، کار بهتر خواهد شد.

برای جذب مخاطب تواشیح هم شعر مهم است و هم آهنگ/ کیفیت پایین آهنگ‌ها و سطح بالای اشعاررضا شریفی، داور لحن مسابقات مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، اظهار کرد: تفاوت مسابقات امسال نسبت به سال‌های گذشته افزایش داوران در رشته‌های مختلف بوده به این طریق که امسال برای هر بخش سه داور حضور داشت تا عدالت بیشتر رعایت شود.

وی با بیان اینکه کیفیت مسابقات متوسط رو به پایین بود، گفت: هر چه می‌گذرد سطح مسابقات پایین‌تر می‌آید، چرا که بر اساس آیین‌نامه جدید مسابقات بیشترین تأکید بر روی متن شعر است و آهنگساز را برای ساخت اثری مطلوب محدود می‌کند وکیفیت لحن پایین می‌آید. من که خود عرب هستم و بر زبان عربی مسلط، واقعاً سخت معنی بعضی از قصاید انتخابی گروه‌های تواشیح را متوجه می‌شدم. 

شریفی گفت: استقبال از مسابقات تواشیح به طور کلی کم بود. به طور مثال بعضی از گروه‌های بسیار خوب مثل «معراج» قم یا «بصائر» اصفهان در مسابقات شرکت نکردند.

این داور مسابقات بیان کرد: برای جذب مخاطب تواشیح هم شعر مهم است و هم آهنگ، اما همه که اهل شعر و شاعری و ادب که نیستند تا معنای قصاید و اشعار انتخابی گروه‌های تواشیح را درک کنند. مثلاً گروه «آل‌یاسین» در بخش شعر از بیست، 14 گرفت و در بخش شعر ضربه خورد.

وی ادامه داد: برگزاری مسابقات به این ترتیب نه تنها باعث می‌شود که آثار از لحاظ آهنگ کیفیت پایینی داشته باشند بلکه شعرای معاصر مثل عباس حزباوی یا مرتضی حیدری آل‌کثیر هم کنار گذاشته می‌شوند. ما از آثار ایشان همیشه استفاده می‌کردیم. به نظرم اگر مسابقات به شیوه قدیم خود بازگردد و گروه‌ها شعر را به آهنگساز بدهند و او آهنگ را بر آن اساس بسازد، کار بهتر خواهد شد.

داور لحن مسابقات مدیحه‌سرایی گفت: در مسابقات امسال ملودی‌های تکراری که فقط با ترکیب لحن سعی در زیبا شدن داشت را شنیدم. اگر مسابقات به همین روال پیش برود در سال‌های آینده چیزی از تواشیح باقی نخواهد ماند.

شریفی درباره عملکرد گروه «حسنین» هم گفت: کیفیت اجرایشان پایین بود چرا که بعد از ساخت اثر حتماً باید آن را برای استادانی مثل مهدی دغاغله یا قاسم مقدمی پخش می‌کردند و نظرشان را جویا می‌شدند اما آنها این کار را نکردند.

انتهای پیام

captcha