سمن‌ها به دنبال توسعه کشور هستند
کد خبر: 3834771
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۸

سمن‌ها به دنبال توسعه کشور هستند

گروه اجتماعی ــ استاندار اصفهان با بیان اینکه سمن‌ها نوعی مسئولیت اجتماعی به وجود آوردند، گفت: سمن‌ها اهداف گوناگونی را دنبال می‌کنند و برای پیشبرد اهداف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور می‌توان از ظرفیت‌ آن‌ها استفاده کرد.

برای توسعه کشور به سمن‌ها می‌توان اعتماد کرد

به گزارش ایکنا از اصفهان، عباس رضایی، استاندار اصفهان، عصر روز گذشته، 22 مرداد در آیین گرامیداشت روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی که با حضور نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد برگزار شد، اظهار کرد: این تشکل‌ها یک همخوانی خوبی با نظام مقدس جمهوری اسلامی دارند، زیرا انقلاب ما یک انقلاب مردمی بود و پشتوانه اصلی نظام مردم هستند، این همخوانی، تطابق بسیار زیبایی به وجود آورده، چوت بعضی از انقلاب‌ها که در مناطق مختلف دنیا به وقوع می‌پیوندد، انقلاب‌های مبتنی بر نهادهای مردمی نیستند.

وی افزود: امام خمینی(ره) از همان بدو شروع انقلاب، به مردم توجه داشتند. سمن (سازمان‌های مردم نهاد) کار جالبی بود که حتی نظیر آن در انقلاب کبیر فرانسه و دیگر انقلاب‌های دنیا کمتر دیده شد. آن سمنی که امام خمینی(ره) شکل دادند، سمن یکپارچه، متحد و مولد این نظام بود.

استاندار اصفهان بیان کرد: قبل از انقلاب سمن‌های مختلفی وجود داشت، مثلا نمونه عینی آن مساجد و هیئت‌های مذهبی بود. در سطح دنیا سمن‌ها به صورت سنتی و غیر رسمی در زمینه ‌امدادرسانی وجود داشت که نمونه آن صلیب سرخ جهانی است. اما بعدا این سمن‌ها از وظایف حمایتی خود فاصله گرفتند و شکل خود را کوچک‌تر کردند و مجموعه‌های خودکفایی را به وجود آوردند. امروز ساختار واقعی آن‌ها شکل گرفته و بعضی سمن‌ها در سطح ملی و جهانی به دنبال تغییر هستند.

رضایی بیان کرد: سمن‌ها نوعی مسئولیت اجتماعی به وجود آوردند، سمن‌ها از کار امدادرسانی به سمن‌های توسعه و آبادانی رسیدند، آن رسالتی که امروز سمن‌ها برای خودشان قائل‌ هستند، توسعه و آبادانی در ابعاد مختلف است، مثلا سمن‌های بهداشت و درمان به دنبال تغییر ساختار یک بیمارستان هستند.

وی ادامه داد: سمن‌ها اهداف گوناگونی را دنبال می‌کنند. برای پیشبرد اهداف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور می‌توان از سمن‌ها استفاده کرد، به همین خاطر شاهد شکل‌گیری سمن‌ها در ابعاد مختلف مثلاً در حوزه محیط زیست، حقوق بشر، افزایش رفاه و کاهش آسیب‌های اجتماعی هستیم، که هر کدام در جایگاه خود اهمیت دارد و ما می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم.

رضایی ادامه داد: بعد از پیروزی نهاد انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره)، ما وارد جنگ‌های داخلی مثل کردستان و جنگ‌های خارجی مثل دفاع مقدس شدیم که در این جنگ‌ها، مردم برای حفظ تمامیت ارضی مشارکت داشتند.

استاندار اصفهان گفت: نظام مقدس جمهوری اسلامی در بحث استفاده از سمن‌ها و رویکردی که در قبال آن‌ها داشته، به خوبی از ساختار آن‌ها شناخت پیدا کرده است. اگر سمن‌ها وجود نداشتند، شاید خیلی از مأموریت‌ها و مسئولیت‌هایی که امروز بر عهده دولت است، دولت توان اجرای آن‌ها را نداشت. مثلا در حادثه سیل سال جاری، سمن‌ها جایگاه واقعی خودشان را نه تنها در امداد رسانی، بلکه در عرصه توسعه آن مناطق نیز به خوبی نشان دادند. سمن‌ها در اصفهان در کل کشور بی‌نظیر است.

رضایی بیان کرد: اگر بخواهیم استمرار حضور سمن‌ها و فعالیت‌ آن‌ها را شاهد باشیم، باید از فرصت‌های ارتباطات بهره ببریم. برقراری روابط سالم بین دولت و سمن‌ها یک ضرورت است. در راه شکل‌گیری و استمرار یک سمن، سه اصل بسیار مهم وجود دارد که عبارتند از داوطلبانه بودن، غیرسیاسی و غیر انتفاعی بودن. سمن‌ها هر زمان که رنگ و بوی سیاسی بگیرند، مقطعی عمل می‌کنند.
انتهای پیام

captcha