معرفی کتاب «سیره عبادی معصومان در کتاب‌های چهارگانه شیعه»
کد خبر: 3834778
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۶

معرفی کتاب «سیره عبادی معصومان در کتاب‌های چهارگانه شیعه»

گروه فرهنگی ــ کتاب سیره عبادی معصومان در کتاب‌های چهارگانه شیعه به قلم حجت‌الاسلام علی‌اکبر ذاکری از سوی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت‌(ع) به چاپ رسیده است.

معرفی کتاب «سیره عبادی معصومان در کتاب‌های چهارگانه شیعه»به گزارش ایکنا از قم، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، کتاب «سیره عبادی معصومان علیهم السلام در کتب چهارگانه شیعه» به قلم حجت‌الاسلام علی‌اکبر ذاکری، مدیر گروه سیره اهل بیت(ع) پژوهشکده تاریخ و سیره به تألیف رسیده و ابعاد مختلف سیره عبادی معصومان(ع) را در کتب چهارگانه شیعه مورد توجه قرار داده است.
 
بر اساس این گزارش، عبادت یکی از ویژگی ادیان الهی است و به معنای خاص آن شامل نماز، روزه و حج می‌شود. فصل آغازین کتاب در باره نماز است. ابتدا به آداب نماز پرداخته و نکاتی در باره مقدمات نماز مانند وضو، وضوی معصومان، غسل و تیمم، مکان نماز، قبله، اذان و اقامه پرداخته، سپس بیان قرائت سوره‌های خاص و خواندن نماز برای آموزش دیگران که در سیره معصومان آمده، مطرح شده است.
 
بررسی اخبار سهو یا اسهاء النبی(ص) از دیگر مباحث این فصل است و تفاوتی که بین اخبار شیعه و اهل سنت در این باره وجود دارد. نمازهای متعددی که برای امام علی(ع) و امام سجاد(ع) بیان کرده‌اند مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.
 
درباره نماز جماعت هفده محور مورد توجه قرار گرفته است که از جمله آن: «برخورد شدید پیامبر(ص) با ترک کنندگان نماز جماعت»، «توجه به بچه‌ها و ضعیفان در هنگام نماز جماعت»، «حضور زنان در نماز جماعت» و «بدعت بودن جماعت در نماز مستحبی»، «جماعت با خانواده»، «نماز جماعت با اهل سنت»، «بیان مسائل پس از نماز جماعت» و ... است.
 
فصل دوم این کتاب به موضوع «روزه» اختصاص داده شده که در سه گفتار «اهمیت ماه رمضان و اعلام آن توسط حاکم»، «اعمالی در ماه رمضان» و «احکامی درخصوص روزه» آمده و موضوعاتی همچون نام ماه رمضان، مزمزه غذا در زمان روزه توسط فاطمه(س)، درست نبودن روزه مریض، ممنوعیت گرفتن روزه در سفر، توصیه به روزه گرفتن پسر بچه‌ها از ۹ سالگی و ... به پیوست توضیح داده شده است.
 
موضوع فصل سوم این کتاب، «حج و عمره» است که اهتمام به حج و ابعاد مختلف آن، اهمیت و ثواب حج، توصیه معصومان به شرکت در حج، بعد فرهنگی-اجتماعی حج، دیدارهای معصومان در سفرهای حج، حج و عمره‌های پیامبر(ص)، آخرین حج پیامبر(ص)، بررسی تعداد حج های امامان شیعه، کمک به بنای کعبه و توسعه مسجدالحرام، حمایت فقهی امام کاظم(ع) از توسعه مسجدالحرام و ... از جمله مباحثی است که در فصل سوم این کتاب به آن پرداخته شده است.
 
یادآور می‌شود، این کتاب از سوی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) در ۵۰۰ شماره زیر نظر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به چاپ رسیده است.
انتهای پیام
captcha