عید قربان؛ کریسمس مسلمانان
کد خبر: 3834823
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷
روزنامه فرانسوی نوشت:

عید قربان؛ کریسمس مسلمانان

گروه بین‌الملل ـ روزنامه «لوموند» فرانسه در مقاله‌ای درباره عید قربان و سنت‌های این عید نوشت: عید قربان نزد مسلمانان به اندازه جشن نوئل (کریسمس) نزد مسیحیان اهمیت دارد.

به گزارش ایکنا به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در پاریس؛ در این مقاله آمده است: مسلمانان جهان روز یکشنبه، 11 آگوست(20 مرداد) «عید الکبیر» (یا همان عید قربان) را، که به معنای پایان مراسم ایام حج است، گرامی داشتند.

در ادامه این مقاله با اشاره به مراحل مختلف مراسم حج به تغییر تاریخ این عید در هر سال پرداخته شده و آمده است: این تاریخ براساس ماه قمری است که تعداد روزهای کمتری نسبت به سال شمسی دارد.

به نوشته این روزنامه عید قربان نزد مسلمانان به اندازه جشن نوئل (کریسمس) نزد مسیحیان اهمیت دارد.

در فرانسه برای مسلمانان که بین 3 تا 5 میلیون نفر هستند، این عید تعطیل نیست؛ این در حالی است که در آمریکا شهرداری نیویورک از سال 2015 این عید را برای مسلمانان تعطیل رسمی خوانده است.

در بخش دیگری از این مقاله به تاریخ این عید مهم در اسلام و جریان قربانی‌ شدن (حضرت) اسماعیل به دست (حضرت) ابراهیم(ع) به امر خدا که آزمونی برای جدیت وی در ایمان بود و سپس ظهور جبرییل و آوردن گوسفند اشاره شده و آمده است: مسلمانان این رویداد را با قربانی‌ کردن گوسفند گرامی می‌دارند. مسلمانان در این روز ضمن پوشیدن زیباترین لباس‌های خود، گوشت حیوان قربانی‌شده را در میان دوستان و همسایگان به ویژه فقرا توزیع می‌کنند.

بخش دوم این مقاله به انجام عمل قربانی در فرانسه پرداخته و آمده است:  عمل قربانی‌ کردن که زمانی در فرانسه آزادانه انجام می‌شد، امروز به تدریج تابع مقرراتی شده و انجام آن در خارج از کشتارگاه‌ها مقدور نیست.

در سال 2016 وزارت کشور و وزارت کشاورزی فرانسه بعد از گفت‌و‌گو با رهبران جامعه اسلامی اقدام به انتشار دفترچه راهنمایی در این خصوص کردند که در آن به نکاتی، که مشمول مجازات قانونی می‌شود، اشاره شد. در سال 2017 جزوه تکمیلی دیگری به این جزوه اضافه شد و در آن فهرستی از کشتارگاه‌های موقتی با مجموعه‌ای از ضوابط در خصوص کنترل و نظارت بر فعالیت‌های آن‌ها منتشر شد.

بر اساس آمار موجود در سال 2015 به مناسبت عید قربان بیش از 129 هزار گاو و گوساله طی سه روز در فرانسه ذبح شدند. بر همین اساس هر سال فهرستی از این کشتارگاه‌های موقتی با آخرین تغییرات در روزنامه‌های رسمی منتشر می‌شود.

در بخش پایانی این مقاله آمده است: عید قربان و ذبح گوسفند از آیین‌های مهم اسلامی است؛ اما این عمل یکی از اصول پنجگانه اسلام نیست. با این حال برخی مسلمانان مانند مسلمانان ترکیه خود را مقید به ذبح قربانی در این روز می‌دانند؛ ولی برخی مسلمانان دیگر با توجه به توانایی مالی خود به این امر مبادرت می‌ورزند.

انتهای پیام

captcha