هدف از برگزاری برنامه‌های کتاب‌خوانی؛ حرکت به سمت حیات طیبه
کد خبر: 3835181
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۴

هدف از برگزاری برنامه‌های کتاب‌خوانی؛ حرکت به سمت حیات طیبه

گروه فرهنگی ــ دبیرکل نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی گفت: هدف از برگزاری جشنواره‌ها و برنامه‌های کتاب‌خوانی، حرکت جامعه به سمت سبک زندگی صحیح‌تر و حیات طبیه است.

هدف از برگزاری برنامه‌های کتاب‌خوانی؛ حرکت جامعه به سمت حیات طیبهبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، علیرضا مختارپور دبیر کل نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی امروز 24 مردادماه مردادماه در «آیین اختتامیه نهمین جشنواره ملی کتاب‌خوانی رضوی» در مجتمع فرهنگی آفتاب ولایت،  پیرامون اهمیت شناخت معارف اهل‌بیت(ع) اظهار کرد: برگزاری تمامی چنین جشنواره‌هایی به این خاطر است که کتابی خوانده شود، معرفتی در ما افزایش یابد و جامعه ما به سمت جامعه بهتر، سبک زندگی صحیح‌تر و حیات طیبه حرکت کند. برای این امر، یکی از بهترین راه‌ها، عمل به معارفی است که ائمه اطهار(ع) در اختیار ما قرار داده‌اند.

وی به روابط اجتماعی موجود در کشور و خصوصا گسترش فضای مجازی که گاه از آن در توهین‌ها و افشاگری‌های بدون مبنا استفاده نامناسب می‌شود، اشاره و در ادامه با بیان حدیثی از امام رضا(ع) عنوان کرد: امام رضا(ع) در حدیثی می‌فرمایند: «خرد فرد مسلمان کامل نشود؛ تا آن که 10 ویژگی در او باشد» در این حدیث ایشان 10 ویژگی برای فرد مسلمان را بیان می‌کنند تا این که بسنجیم به عنوان فرد یا جامعه این چنین خصلت‌هایی را دارا هستیم یا خیر.

مختارپور در بیان این ویژگی‌ها خاطرنشان کرد: ویژگی اول آن است که به نیکی او امید رود و خیرش به دیگران برسد، دوم آن که از بدی او آسودگی و ایمنی باشد، سوم نیکی اندک دیگری را بسیار شمرده و چهارم نیکی بسیار خود را ناچیز شمارد. پنجم از نیازخواهی و درخواست دیگران دلگیر نشود. ششم از علم‌جویی و به دست آوردن دانش در طول عمرش خسته نشود. هفتم تهی‌دستی در راه خدا را از توانگری محبوب‌تر داند. هشتم خواری در راه خدا را از بزرگی و عزت نزد دشمن خدا، خوش‌تر داند و نهم آن که گمنامی را از شهرت خواهان‌تر باشد.

وی در خصوص اهمیت ویژگی دهم در حدیث امام رضا(ع) عنوان کرد: در این حدیث، ایشان می‌فرماید ویژگی دهم آن است که فرد مسلمان کسی را نبیند، مگر این که بگوید او از من بهتر و پارساتر است. به این معنا که هرکسی را که ببیند، از خود بهتر داند، حتی اگر در ظاهر این چنین نباشد.

دبیرکل نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی در حدیث دیگری از امام رضا(ع) عنوان کرد: فردی از امام رضا(ع) سوال می‌کند که امروزت را چگونه شروع کردی؟ ایشان می‌فرمایند: «امروزم را با عمری آغاز کردم که رو به کاهش است؛ اما هرکاری که انجام می‌دهم در حال ثبت و عمل من محفوظ است، مرگ به نزدیک می‌شود و پشت سر من می‌آید و آتش جهنم هم وجود دارد و ندانیم که با ما چه کنند.»

وی همچنین در تکمیل سخنان خود ضمن بیان اشعاری از حکیم الهی قمشه‌ای در مورد امام رضا(ع) خاطرنشان کرد: حکیم الهی قمشه‌ای شاعر و مترجم قرآن بود و فلسفه اسلامی می‌دانست. همچنین ایشان دارای دیوانی است و از ویژگی‌های ایشان آن که چند قصیده و شعر در مورد امام رضا(ع) سروده است.

شرکت بیش از ۳ میلیون نفر در جشنواره کتاب‌خوانی رضوی طی دوره چهارساله
در ادامه این مراسم مدیرکل نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی خراسان رضوی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اکبر سبزیان طی سخنانی اظهار کرد: در چهار دوره‌ای که جشنواره ملی کتاب‌خوانی رضوی بر عهده نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی بوده است، بیش از ۳ میلیون نفر شرکت‌کننده در آن حضور یافتند.

وی اظهار کرد: خدا را شاکریم که به همه ما سربازان انقلاب اسلامی این توفیق را عنایت فرمود تا به ترویج معارف رضوی در قالب جشنواره فرهنگی کتاب‌خوانی رضوی بپردازیم.

سبزیان ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران این امر افزود: از زمانی که دبیرکل محترم نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی کشور، علیرضا مختارپور در راس این نهاد قرار گرفتند، آمار توجه به کتاب‌خانه‌های عمومی بسیار رشد فزاینده‌ای داشته است.

مدیرکل نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی خراسان رضوی در خصوص آمار شرکت‌کنندگان این جشنواره بیان کرد: از زمانی که جشنواره ملی کتاب‌خوانی رضوی در طی چهار دوره بر عهده نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی قرار گرفته و مدیریت آن را داشته است، بیش از ۳ میلیون نفر شرکت‌کننده در آن حضور یافته‌اند.

سبزیان خاطرنشان کرد: از تمام کتاب‌داران عزیز خراسان رضوی و نیز سراسر کشور که سرباز جبهه دانایی انقلاب اسلامی هستند و با هدف احیای امر اهل بیت(ع) و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در دوره‌های مختلف، به ویژه نهمین جشنواره سر از پا نشناختند و در کتابخانه‌های عمومی، روستاها، حاشیه شهرها، مساجد، مدارس، سربازخانه‌ها، ندامتگاه‌های سراسر کشور و هرکجا که گوشی برای شنیدن بود، حضور یافته و معارف اهل بیت(ع) را ترویج کردند، صمیمانه تشکر کرده و دعاگوی ایشان هستم و امیداورم همگی احیای امر اهل بیت(ع) را فریضه جدی خود بدانیم.

در ادامه این مراسم از شرکت‌کنندگان نهمین جشنواره ملی کتاب‌خوانی رضوی در بخش‌های مختلف تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام

captcha