اطاعت بی‌قید و شرط از ولایت وظیفه مسلمانان است
کد خبر: 3835442
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰

اطاعت بی‌قید و شرط از ولایت وظیفه مسلمانان است

گروه معارف ــ مدرس حوزه علمیه بیجار با اشاره به اینکه یکی از وظایف مسلمانان اطاعت بی‌قید و شرط از ولایت است، گفت: تمام و کمال دین به ولایت علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) است و اگر ولایت و پیشوایی امام علی(ع) نبود، دین ناقص می‌ماند.

اطاعت بی‌قید و شرط از ولایت وظیفه مسلمانان است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین پناهی، مدرس حوزه علمیه بیجار‌ در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌غربی، اظهار کرد: پیامبر‌‌‌‌‌‌ اکرم(ص) در آخرین حج خود و در آخرین سال زندگانی خود مأموریت یافتند که امام علی(ع) را از سوی خداوند به‌عنوان جانشین و وصی خود به مردم معرفی کنند و این جانشینی از طرف خداوند بود و پروردگار این جانشین را انتخاب کرده است.

وی افزود: پیامبر(ص) در روز غدیر مأمور ابلاغ بود و همانطور که در قرآن آمده است و نقشی در انتخاب امام علی(ع) به‌عنوان وصی ندارد و طبق علاقه شخصی یا نسبت فامیلی جانشین خود را در امامت و ولایت انتخاب نکرده است.

پناهی با بیان اینکه روز غدیر و معرف جانشین پیامبر روز تکمیل دین اسلام است، ادامه داد: در آیه ۳ سوره مائده آمده است که امروز کافران از دین شما و بازگشت شما از آن نومید شده‌اند؛ لذا از آنان نترسید و از من بترسید، امروز دین شما را برایتان به کمال رساندم و نعمتم را بر شما تمام کردم و دین اسلام را بر شما پسندیدم.

وی تصریح کرد: تمام و کمال دین به ولایت علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) است و اگر ولایت و پیشوایی امام علی(ع) نبود، دین ناقص می‌ماند و ممکن بود به دست افراد نامشروع و نااهل بیفتد، همان‌طورکه در طول تاریخ دین به دست بنی‌امیه و بنی‌عباس افتاد و آن‌ها از دین برای منافع شخصی خود استفاده کردند.

مدرس حوزه علمیه بیجار افزود: خداوند متعال در قرآن کریم فرموده که باید از خدا و رسول او و از صاحبان امر اطاعت کنید، ائمه(ع) و امام علی(ع) و اولاد آن حضرت و معصومین را صاحبان امر دانسته‌اند، پس باید از ایشان اطاعت کرد و این اطاعت بی‌قید و شرط است، زیرا این افراد برگزیده معصوم بوده و از خطا و گناه به‌‌دور هستند.

وی ادامه داد: یکی از وظایف مسلمانان اطاعت بی‌قید و شرط از ولایت است و مودت از دیگر وظایف مسلمانان بوده و مودت قلبی که همراه با شوق اطاعت بوده و همان‌گونه که خداوند خطاب به پیامبر(ص) فرمود که به آن‌ها ابلاغ کن که مزد رسالت، مودت به اهل بیت است و مودت یعنی محبت قلبی که همراه و منجر به‌عمل باشد.

پناهی به دیگر وظایف مسلمانان در برابر ولایت اشاره کرد و افزود: الگو قرار دادن زندگی اهل بیت(ع) از دیگر وظایف مسلمانان بوده، زیرا اهل بیت(ع) و پیامبر اکرم(ص) بهترین الگو برای ما هستند و باید به ایشان اقتدا کنیم.

وی یادآور شد: امام خمینی(ره) به واقعه عاشورا و امام حسین(ع) اقتدا کرده و ایشان را الگو قرار دادند و بنیان انقلاب اسلامی را بنا نهادند و با طاغوت مبارزه کردند که نتیجه اقتدای ایشان به اهل بیت(ع) است.

مدرس حوزه علمیه بیجار تصریح کرد: در این زمانه ولی‌فقیه جانشین اهل بیت(ع) و امام معصوم(ع) در غیبت کبری بوده و امام زمان‌(عج) فرمودند که در حوادثی که از این پس یعنی در زمان غیبت اتفاق می‌افتد، به مجتهدان خود و راویان حدیث ما مراجعه کنید که آنان حجت من هستند و من حجت‌الله هستم، یعنی مجتهدین و ولی‌فقیه، حجت امام زمان(عج) در زمان غیبت هستند، پس واجب است که در این زمان در همه مسائل به مجتهدین عصر رجوع کنیم.

وی بیان کرد: اکنون زمانی است که یکی از مجتهدین به‌عنوان ولی‌فقیه برگزیده شده و تمام مجتهدین ایشان را تایید می‌کنند و همه خود را ملزم به اطاعت از ایشان می‌دانند، پس باید ما نیز خود را ملزم به اطاعت و حمایت از ولی‌فقیه و رهبری جامعه اسلامی بدانیم.

انتهای پیام

captcha