رسانه؛ تعیین‌کننده موضوع تفکر در جامعه/ رویکرد اخلاقی در انتخابات ‌از ضرورت‌‍‌ها‌ست
کد خبر: 3835599
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۸

رسانه؛ تعیین‌کننده موضوع تفکر در جامعه/ رویکرد اخلاقی در انتخابات ‌از ضرورت‌‍‌ها‌ست

گروه اجتماعی ــ عضو هیئت علمی دانشگاه ابن سینا همدان با اشاره به اینکه موضوع تفکر را در جامعه رسانه معین می‌کند، اظهار کرد: بی‌شک رسانه با ورود یک شخص به مجلس در ترویج یک تفکر خاص در جان جامعه نقش مهمی دارد.

رسانه؛ تعیین‌کننده موضوع تفکر در جامعه/ رویکرد اخلاقی در انتخابات یکی از ضرورت‌‍‌های کار رسانه‌به گزارش ایکنا از همدان، سید‌محمد معصومی، عضو هیئت علمی دانشگاه ابن سینا همدان روز گذشته، 26 مردادماه در کارگاه «اخلاق انتخاباتی در رسانه» که ویژه خبرنگاران برگزار شده بود، گفت: مفهوم انتخابات یک مفهوم دموکراسی و جمهوری است که انتخابات 40 ساله جمهوری اسلامی بعد از پیروزی انقلاب با مشارکت مردم بوده است.

وی با اشاره به غنی نبودن نظام شاهنشانی نسبت به جمهوری اسلامی در انتخاب و مشارکت مردم بیان کرد: نظام جمهوری اسلامی یک جمهوری محض نیست بلکه جمهوری تابع قانون اساسی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه ابن سینا همدان با اشاره به در پیش‌رو بودن انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، افزود: مجلس شورای اسلامی در دوره دهم یکی از ناکارآمدترین مجلس‌های پس از انقلاب بوده که با دغدغه‌‌های مردم هم سو نبوده است بنابراین مجلس شورای اسلامی دوره یازدهم بایستی با عناصری کارآمد تشکیل شود.

معصومی با بیان اینکه رسانه‌ها نفش مؤثری در انتخابات دارند، اظهار کرد: رسانه‌ها تعیین‌کننده موضوع انتخابی آحاد مردم در جامعه هستند، رسانه‌ها بازوهای قوی در انتخابات یک کشور هستند و رویکرد اخلاقی در هر رسانه امری ضروریست.

عضو هيت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با معرفی کتاب امت و امامت به نویسندگی علی شریعتی بیان کرد: در این کتاب مسئله دموکراسی در غرب به نقد کشیده می‌شود و درنهایت نویسنده مسئله امامت و ولایت را بهترین نوع حکومت مطرح می‌کند.

وی با اشاره به قرآن کریم مبنی بر قرین هر انسان تصریح کرد: در روز قیامت از قرین هر انسان سوال می‌شود و می‌توان گفت فضای مجازی و گوشی‌های تلفن همراه قرین هر فرد در عصر حاضر است.

معصومی با اشاره به اینکه موضوع تفکر را در جامعه رسانه معین می‌کند، افزود: بی‌شک رسانه با ورود یک شخص به مجلس در ترویج یک تفکر خاص در جان جامعه نقش مهمی دارد.

این مدرس دانشگاه اشاره‌ای به اخلاق رسانه‌ای در انتخابات داشت و گفت: برخی رسانه‌ها در ایام انتخابات در راستای طرفداری از کاندیدای خاص به دنبال برنده شدن نامزد خود در انتخابات به هر قیمتی هستند که به چنین رسانه‌‌ای رسانه ماکیاولی گفته می‌شود.

معصومی ادامه داد: برخی رسانه‌ها نیز در ایام انتخابات به دنبال بازنشر اخبار سالم و صحیح از کاندیدای خود به هر قیمتی هستند در حالی که بیان آن مطالب در آن زمان هیچ ضرورتی نداشته و هیچ ارتباطی به کاندیداتوری انتخابات ندارد.

وی با اشاره به اینکه رسانه‌های کشور طی 10 سال گذشته به دنبال برنده شدن کاندیدای خاص خود در انتخابات هستند، گفت: باید مجموعه‌ای از الزامات توسط رسانه در جریان انتخابات رعایت شود.

این مدرس دانشگاه ابراز کرد: «صداقت» یکی از مهمترین بایسته‌هایی است که باید توسط رسانه‌ها در انتخابات رعایت شود٬ دوری از تحریف و مبالغه و تکیه بر اصل صداقت از الزامات رسانه در انتخابات است.

معصومی با اشاره به گفت: باید رسانه‌ها در جریان انتخابات استقلال داشته باشد، «عینی سازی و واقعی بودن» پیام‌های باز نشری از کاندیداتور‌ها و موضوعیت داشتن اخبار انتخابات از دیگر الزامات رسانه‌ها در انتخابات است‌.

وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها باید منطبق بر استانداردهای واحد باشد، ادامه داد: رسانه‌های امروز کشور باید از استاندارد‌های دوگانه عبور کند٬ به عبارتی «رعایت اصل بی‌طرفی» از دیگر بایسته‌های اخلاق رسانه‌ای است.

معصومی در پایان اظهار کرد: «موثق بودن اخبار و پیام‌های بازنشری» از کاندیدا‌های انتخاباتی از دیگر الزامات و بایسته‌های اخلاق رسانه‌ای است که می‌توان این مهم را واجب عینی قلمداد کرد.
انتهای پیام

captcha