تبیین جایگاه امامت و ولایت؛ دستاورد بزرگ امام هادی(ع)
کد خبر: 3835646
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۶

تبیین جایگاه امامت و ولایت؛ دستاورد بزرگ امام هادی(ع)

گروه معارف- امام جمعه نظرآباد تبیین جایگاه امامت و ولایت را دستاورد بزرگ زندگی امام هادی(ع) دانست و گفت: تفکر ولایت فقیه را امام دهم شیعیان بنیان‌گذاری کرد که یکی از روش‌های معرفی این تفکر انتصاب نائب‌هایی بود که در برخی از مناطق از سوی این امام بزرگوار تعیین شدند.

تبیین جایگاه امامت و ولایت؛ دستاورد بزرگ امام هادی(ع)

حجت الاسلام سیدسجاد موسوی، امام جمعه نظرآباد در گفت‌وگو با ایکنا از البرز، اظهار کرد: امام هادی(ع) دهمین امام شیعیان و فرزند امام جواد(ع) در سال ۲۲۰ تا ۲۵۴ قمری، حدود ۳۳ سال امامت شیعیان را عهده‌دار بودند و بیشترین سال‌های امامت ایشان در سامرا سپری شد.
وی افزود: امام هادی(ع) با 6 تن از خلفای عباسی هم‌دوره بودند که از آن جمله می‌توان به معتصم عباسی، واثق پسر معتصم، متوکل برادر واثق، منتصر پسر متوکل، مستعین پسرعموی منتصر، معتز پسردیگر متوکل اشاره کرد و ایشان در دوران امامت خود در سامرا به‌شدت تحت نظارت حاکمان عباسی بودند.
این مسئول بیان کرد: در زمان امام دهم بحث جبر و اختیار، تشبیه خداوند متعال، تفویض و برخی دیگر از مباحث اعتقادی بسیار رایج بود و ایشان در زمان خود توانستند پاسخگوی سوالاتی که در آن زمان وجود داشت، باشند.
وی با اشاره به باب وکالت در زمان امام هادی(ع) افزود: در زمان ائمه گذشته مردم بیشتر به‌صورت حضوری سؤالات خود را می‌پرسیدند و مکاتبه کم بود، ولی در زمان امام هادی(ع) بحث مکاتبه و باب وکالت جدی‌تر گردید، وکالت ائمه(ع) یعنی بزرگان یا منتخبینی در شهرهای مختلف ارتباط بین مردم و امام معصوم را برقرار می‌کردند که این باب در زمان ائمه قبل بود، اما در دوره امام هادی(ع) که حلقه محاصره حاکمان تنگ‌تر شد، وسیع‌تر گردید.
موسوی با اشاره به شاگردان امام هادی(ع) گفت: ایشان بنابر روايات حدود ۱۸۵ نفر شاگرد داشتند که از میان آن‌ها می‌توان به فضل‌بن‌شاذان که از متکلمان بزرگ شیعه در قرن سوم هجری بود، حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) که از سادات جلیل‌القدری است که نسب وی به امام حسن مجتبی(ع) می‌رسد و از نظر علمی و عقیدتی مورد تایید امام هادی(ع) بود، علی‌بن‌مهزیار اهوازی که از فقها و محدثان و دانشمندان نامور شیعه و از اصحاب سه امام یعنی امام رضا و امام جواد و امام هادی(ع) است و امثال آنها اشاره کرد.
این مسئول در ادامه تبیین جایگاه امامت و ولایت را دستاورد بزرگ زندگی امام هادی(ع) دانست و تصریح کرد: تفکر ولایت فقیه را امام دهم شیعیان بنیان‌گذاری کرد که یکی از روش‌های معرفی این تفکر انتصاب نائب‌هایی بود که در برخی از مناطق از سوی این امام بزرگوار تعیین شدند و در واقع می‌توان گفت مفهوم کامل ولایتمداری را ایشان به مردم زمان خود نشان دادند و تبیین کردند.
موسوی در ادامه با اشاره به اهانت دشمنان اسلام به جایگاه و شخصیت امام هادی(ع) طی سال‌های گذشته، افزود: دلیل این اهانت‌ها این بود که دشمنان اسلام و دین به این حقیقت که برای تضعیف اسلام و نظام اسلامی باید ریشه مهدویت را بزنند، پی برده بودند و به همین جهت تخریب شخصیت امام هادی(ع) را آغاز کردند و هدفشان از بین بردن رنگ و بوی تشیع در اسلام ناب محمدی(ص) بود.
امام جمعه نظرآباد تصریح کرد: یکی دیگر از اهدافی که دشمنان از تخریب شخصیت امام هادی(ع) دنبال می‌کردند این بود که جریان مقاومت را تضعیف کنند. جریان مقاومت تازه در حال شکل‌گیری بود و دشمنان اسلام، نماد مقاومت را که اهل بیت(ع) و در رأس آنها اباعبدالله الحسین(ع) و امام هادی(ع) است را در دستور کار خود قرار دادند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: هدف اصلی دشمنان برای از بین بردن تفکر شیعه در درون اسلام و نماد مقاومت این بود که بتوانند نقشه‌های خود را در درون منطقه غرب آسیا پیاده کنند ولی امروز شاهدیم که جریان مقاومت به برکت تفکر اهل بیت(ع) به یک جریان قوی و مدافعی برای اسلام و تشییع تبدیل شده است.
انتهای پیام

 

captcha