مشهد؛ پیشگام در زمینه پرورش قاریان قرآنی
کد خبر: 3835697
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰

مشهد؛ پیشگام در زمینه پرورش قاریان قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ یک قاری مشهدی گفت: حضور قاریان و اساتید قرآنی نشان می‌دهد که مشهد در زمینه پرورش قاریان قرآنی پیشگام است.

مشهد، پیشگام در زمینه پرورش قاریان قرآنیامید رمضانی، قاری مشهدی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: حضور قاریان و اساتید زیادی در مشهد و همچنین برگزاری بیش از 20 جلسه تخصصی قرآن نشان می‌دهد که مشهد در زمینه پرورش قاری موفق بوده است.

وی افزود: این در حالی است که شاید تمام کشورها استعداد قرآنی داشته باشند، اما زمینه‌ای که در ایران فراهم آمده، باعث شکوفا شدن این استعدادها و مورد توجه قرار گرفتن این افراد در سطح بین‌المللی شده است، به‌گونه‌ای که در سال‌های اخیر ما شاهد قاریان ایرانی در مسابقات مالزی و سایر مسابقات بین‌المللی بوده‌ایم.

این قاری مشهدی اظهار کرد: به عقیده من، کارگاه‌های تخصصی که توسط شورای عالی قاریان و یا اوقاف تشکیل می‌شود، باعث شده که در عرصه‌های بین‌المللی هم حداقل در 30 سال اخیر موفق بوده‎ باشیم.

قاریان ایرانی در حال کنار گذاشته شدن هستند

رمضانی عنوان کرد: ما امروزه در حال نزدیک شدن به دوره‌ای هستیم که به تدریج قرآنیان کنار گذاشته می‌شوند و از سوی متولیان کمتر توجهی به این قشر از جامعه می‌شود.

وی با توجه به اینکه در مسابقات قرآن اوقاف در چند ماه اخیر در رشته ترتیل شرکت داشتم، سطح برگزاری مسابقات نسبت به دوره‌های گذشته از نظم خوبی برخوردار بود، همچنین شرکت‌کنندگان زیادی در این دوره حضور داشتند که اغلب آن‌ها نسل جدید بودند و همچنین نقطه قوتی هم که در این دوره از مسابقات وجود داشت این بود که داوران به سمت جوان‌گرایی سوق پیدا کرده بودند و انتخاب داوران، نوع اطلاع‌رسانی‌ها و سایر اموری که در این مسابقات دخیل بوده نظم بهتری پیدا کرده بود.

رمضانی ادامه داد: این در حالی است که سال گذشته متأسفانه نامهربانی‌هایی در حق قاریان‌ شد و در همین راستا هم انتقادهای زیادی به‌صورت کتبی به متولیان برگزار کننده، ارسال شد و یا در مسابقاتی که در قم برگزار شد، ناهماهنگی‌هایی به لحاظ اینکه متولیان نتوانستند بلیط هواپیما برای افراد در نظر بگیرند تا شرکت‌کنندگان بتوانند در آن مسابقات شرکت کنند، به وجود آمد. با این وجود می‌توان گفت که قشر قرآنی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

این قاری مشهدی عنوان کرد: در این میان نیز حتی اوقاف که یکی از متولیان فعال در این زمینه است، تنها هر سال به برگزاری اینگونه مسابقات می‌پردازد و افراد فعال در این عرصه را دور هم جمع می‌کند و فعالیت دیگری ندارد.

وی تصریح کرد: همچنین ایرادی که در این راستا وجود داشته و همچنان هم به چشم می‌خورد و همیشه هم به آن اشاره می‌شود، این است که قاریان ما به‌صورت تک بعدی فعالیت دارند.

رمضانی تأکید کرد: برای حل این موضوع باید در جلساتی که در آن به امر قرائت، ترتیل و... پرداخته می‌شود، نیز مقوله تفسیر هم مورد توجه قرار گیرد و همچنین در جلسات تفسیر هم اگر به مقوله‌هایی چون قرائت، ترتیل و... توجه شود، قطعاً می‌تواند از این تک بعدی بودن خارج شود و در این صورت می‎توان شاهد پیشرفت‌هایی در زمینه تفسیر باشیم.

این قاری مشهدی عنوان کرد: همچنین در حاشیه آن دوره از مسابقات، برگزاری آزمون کتبی معارف، حرکت خوب و مفیدی بود که انجام شد زیرا این آزمون بهانه‌ای بود تا قاریان، نگاهی به تفسیر قرآن داشته باشند و من نیز به‌عنوان شرکت‌کننده وقتی جزوه را مطالعه کردم مطالب مفیدی را آموختم.

رمضانی با بیان اینکه برخی از افراد بر این باور هستند که قاریان ایرانی نسبت به قاریان مصری برتری دارند، اظهار کرد: در واقع نمی‌توان قاریان ایرانی را برتر از مصریان دانست، زیرا قاریان ایرانی با اقتباس از قاریان مصری وارد این حرفه شده‌اند.

وی افزود: البته که قاریان زیادی در کشور داریم که صاحب سبک خاصی هستند، اما همان افراد هم برگرفته از قاریان مصری بوده‌اند اما این در حالی است که ایرانیان در برگزاری مسابقات نسبت به سایر کشورها، سرآمد بوده و مشهد نیز در این میان پس استان از تهران از بالاترین سطح مسابقات برخوردار است.

انتهای پیام

captcha