اراده‌ برخاسته از تقوا، ضامن سلامت اداری است
کد خبر: 3835887
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۴

اراده‌ برخاسته از تقوا، ضامن سلامت اداری است

گروه اجتماعی ــ نماینده ولی‌فقیه در قزوین با بیان اینکه وجود عقل و اراده‌ برخاسته از تقوا تضمین‌کننده سلامت اداری است، گفت: ما کارگزاران دین هستیم و باید خودمان را با دستورات دینی و الهی هماهنگ کنیم تا بتوانیم در کارها موفق و اثرگذار باشیم و گره مشکلات مردم را باز کنیم.

کارگزاران ضمن هماهنگی با دستورات الهی گره گشای مشکلات باشند

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، امام‌جمعه قزوین در دیدار محسن عمرانی معاون حقوقی و مجلس دیوان محاسبات کشور که ظهر امروز، 27 مردادماه انجام شد، اظهار کرد: تقوا یکی از مهم‌ترین مقوله‌های دینی محسوب می‌شود که به‌عنوان هدف آفرینش می‌توان از آن نام برد.

وی با بیان اینکه خلقت انسان برای عبادت، عبادت برای رسیدن به تقوا و تقوا برای رسیدن انسان به مقام کرامت است، گفت: هر چه ناهنجاری در جامعه مشاهده می‌کنیم، به خاطر وجود آدم‌هایی است که از کرامت نفس برخوردار نیستند.

امام‌جمعه قزوین افزود: انسانی که از کرامت نفس برخوردار نیست، اقدام به دزدی و سایر رذایل اخلاقی می‌کند و چنین انسانی برای نجات از این شرایط باید به سراغ عبادت و بندگی برود تا با کسب تقوا به مقام کرامت دست یابد.

نماینده ولی‌فقیه در قزوین دانایی در عقل و توانایی در اراده را از دستاوردهای تقوا برشمرد و گفت: کسانی که صاحب عقل دانا و اراده توانا هستند، هیچ شیطانی در آن‌ها نفوذ نمی‌کند و ایمانشان استوار و مستحکم می‌ماند.

وی توجه هر چه بیشتر به اقامه دین و نماز در جامعه را ضروری عنوان کرد و گفت: خداوند بر اقامه نماز تأکید دارد و اقامه نماز تنها نماز خواندن نیست؛ چرا که آدمی ممکن است نماز بخواند و اقدام به دزدی کند اما کسی که نماز را اقامه می‌کند از هر انحرافی به دور است.

آیت‌الله عابدینی اضافه کرد: نمازی که اقامه می‌شود، جلوی فحشا، منکر و همه انحرافات و کجی‌ها را می‌گیرد؛ این نماز ما را در اجرای میدانی دستورات دینی که گره‌گشای تمام مشکلات است، یاری می‌کند.

امام‌جمعه قزوین با تأکید بر اینکه قرآن دستورالعمل زندگی است، بیان کرد: همه دستورالعمل‌ها و قوانین به میزانی اثرگذار است که برخاسته از دستورات قرآنی باشد زیرا در منابع دینی داریم هر کسی قرآن را جلودار خود قرار دهد، قرآن او را تا بهشت رهبری و هدایت می‌کند.

وی اعتقاد به قیامت را تضمین‌کننده سلامت افراد دانست و تأکید کرد: کسانی که اعتقادی به قیامت ندارند ممکن است هر تخلفی را مرتکب شوند اما کسانی که به قیامت اعتقاد دارند، صاحب سلامت نفس هستند و می‌توان به آن‌ها اعتماد کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با بیان اینکه اعتقاد و عمل به منویات رهبری به کارهای ما مشروعیت می‌بخشد، بیان کرد: به هر میزانی که پیروی از منویات رهبر معظم انقلاب را سرلوحه کارهای خود قرار دهیم، به همان میزان مشروعیت کاری داریم، در غیر این صورت نمی‌توانیم حامی مردم، محرومان و مستضعفان باشیم.

آیت‌الله عابدینی در پایان گفت: ما کارگزاران دین هستیم و باید خودمان را با دستورات دینی و الهی هماهنگ کنیم تا بتوانیم در کارها موفق و اثرگذار باشیم و گره مشکلات مردم را باز کنیم.

عمده تخلفات و فسادها ناشی از ناآگاهی مدیران از قوانین است

محسن عمرانی، معاون حقوقی و مجلس دیوان محاسبات کشور نیز در ابتدای این دیدار بیان کرد: در پرونده‌هایی که از مدیران دستگاه‌ها در دست بررسی داریم به این نتیجه رسیدیم که بخش عمده تخلفات و فسادها ناشی از ناآگاهی مدیران و مسئولان از قوانین و مقررات است.

وی با بیان اینکه بیشتر خسارت‌هایی که به کشور وارد می‌شود، به خاطر انتصابات نادرست مدیران است، گفت: در خیلی از موارد مدیران ما با حسن نیت و متعهد هستند اما مدبّر، کاربلد و متخصص نیستند و در حالی که هیچ سوءنیتی در کار نیست اما خسارت‌های عمده از بی‌تدبیری آن‌ها به کشور وارد می‌شود.

عمرانی عنوان کرد: خیلی مواقع در انتصابات بر متعهد بودن، با اخلاق بودن و نداشتن سوءنیت‌ها متمرکز شده‌ایم که لازم و ضروری است اما مهم‌ترین مسئله که در پرونده‌های رسیده به دیوان محاسبات به آن رسیده‌ایم، بی‌تدبیری و تصمیمات نادرست مدیران خوب است که باعث شکل‌گیری تخلفات می‌شود و در نهایت باعث فساد در کشور شده است.

معاون حقوقی و مجلس دیوان محاسبات کشور افزود: الحمدالله دستگاه‌های نظارتی کارهای خوبی را انجام داده‌اند و اخیراً قوه قضائیه با جدیت برخورد می‌کند و جای امیدواری است که بتوانیم این مشکلات را حل کنیم.

وی با بیان اینکه مسئله این است که مدیران ما نسبت به وظایف و رسالت‌های خودآگاهی ندارند، عنوان کرد: رویکرد دیوان محاسبات این است که ضرر و زیان به بیت‌المال وارد نشود و برای رسیدن به این هدف، سمت‌وسوی پیشگیرانه را در پیش گرفته‌ایم تا با ارتقای آگاهی مدیران از قوانین و مقررات، مانع تخلفات شویم.

عمرانی گفت: مدیران باید از شرح وظایف خود به‌خوبی آگاه شوند، تدبیر داشته باشند و تکالیف قانونی را فرا بگیرند تا شاهد تخلفات نباشیم و برای همین منظور آموزش‌های میدانی را در دستور کار قرار داده‌ایم تا ضعف‌ها و کاستی‌ها را برطرف کنیم.

معاون حقوقی و مجلس دیوان محاسبات کشور در پایان گفت: شعار دیوان محاسبات، پیشگیری و هدایتگری است و هر زمان به تخلف رسیدیم، با اقتدار برخورد خواهیم کرد.

انتهای پیام

captcha