سخنان وزیر ارشاد در مراسم جشن ایثار؛ پرتکرارترین خبر صفحات معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3835920
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۹

سخنان وزیر ارشاد در مراسم جشن ایثار؛ پرتکرارترین خبر صفحات معارفی رسانه‌ها

گروه اندیشه ــ سخنان سیدعباس صالحی در مراسم جشن ایثار که صبح امروز برگزار شد، یکی از پرتکرارترین خبرهای معارفی رسانه‌هاست. وی در سخنانی ضمن تأکید بر لزوم جریان‌سازی در حوزه ایثار و شهادت اظهار کرد: دفتر ایثارگران و تمام مجموعه‌های این وزارتخانه با این نگاه دارای مسئولیت هستند که خوشبختانه توجه به این فرهنگ به صورت جدی وجود دارد. البته فاصله با آنچه باید انجام دهیم، بسیار است.

به گزارش ایکنا؛ تأکید وزیر ارشاد بر لزوم جریان‌سازی در حوزه ایثار و شهادت خبری بود که صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز 27 مرداد بیش از دیگر اخبار به آن پرداختند؛
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم تا ساعت ۱۴ امروز تعداد 9 خبر منتشر کرده است که عناوین آنها عبارت از «تقدیر رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی از اقدام انقلابی آیت‌الله رئیسی در برخورد با مفاسد»، «مداحی حماسی میثم مطیعی درباره توقیف نفتکش انگلیسی توسط سپاه»، «عید غدیر هیئت کجا برویم؟»، «عمل قاری با یک خواننده متفاوت است/ اهمیت رعایت آداب تلاوت در فضای مجازی»، «دانشنامه نهج‌البلاغه تدوین می‌شود»، «تازه‌ترین سروده برقعی در شکوه علی(ع): «لطیف طبع خدا آنِ آشکار تویی»+ صوت»، «ثواب زیارت امام علی(ع) در کلام امام صادق(ع)»، «نهج‌البلاغه| بدترین دوست در بیان امیرالمؤمنین(ع)» و «پرونده «ما و آنچه مسئله فردید بود»| مقدمه وقوع انقلاب اسلامی، درک بحران عالم جدید بود» هستند.
در بخش‌هایی از خبر «دانشنامه نهج‌البلاغه تدوین می‌شود» می‌خوانیم: حجت‌الاسلام محسن دین‌پرور، معاون پژوهشی بنیاد نهج‌البلاغه با اشاره به فعالیت‌های بنیاد نهج‌البلاغه در طول سال گفت: فعالیت‌های این بنیاد شامل انتشار کتاب، برگزاری مسابقات کتابخوانی، وجود کتابخوانه تخصصی نهج‌البلاغه و گروه‌های پژوهشی مانند پژوهشکده نهج‌البلاغه می‌شود و هم‌اکنون نیز در حال تدوین دانشنامه نهج‌البلاغه با همکاری اساتید هستیم.
وی با اشاره به تأسیس بنیاد نهج‌البلاغه قبل از انقلاب اظهار کرد: بنیاد در سال 1353 شمسی قبل از انقلاب و با الهام از افکار مرحوم علامه امینی تأسیس شد و البته شهید مطهری، شهید بهشتی و شهید باهنر در شکل‌گیری و تأسیس آن نقش موثری داشتند.
همچنین در بخش‌هایی از خبر «تقدیر رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی از اقدام انقلابی آیت‌الله رئیسی در برخورد با مفاسد» می‌خوانیم: محمدحسین مختاری، ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی در پیامی ضمن تقدیر از اقدام انقلابی آیت‌الله رئیسی در برخورد با مفاسد، آمادگی اساتید و دانشجویان شیعه و سنی دانشگاه مذاهب اسلامی در حمایت علمی و عملی از تحولات و اقدامات قوه قضائیه اعلام کرد.
در بخش‌هایی از پیام مختاری نیز آمده است: انقلاب اسلامی در گام دوم خود نیازمند بازتعریف اصول و راهبردهای کلان خود در عرصه جهاد اقتصادی است و تحقق این مهم جز با همت و اراده‌ای راسخ و استمداد از خداوند متعال و برنامه‌ریزی عالمانه ممکن نخواهد بود. اینجانب بر خود فرض می‌دانم تا ضمن تشکر فراوان از رویکرد جنابعالی در برخورد با فساد اقتصادی و برگزاری دادگاه‌های مبارزه با مفسدین دانه درشت اقتصادی، آمادگی اساتید و دانشجویان شیعه و سنی این دانشگاه در حمایت علمی و عملی از تحولات و اقدامات حضرتعالی را خدمتتان اعلام دارم.
فارس
صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس تا ساعت ۱۴ امروز هفت خبر را روی خروجی خود برده است و طبق روال روزانه در ابتدا ترتیل یک صفحه از قرآن منتشر شده است و تیتر دیگر اخبار عبارت از «اثری از گروه سیرت‌النبی در وصف امیر المؤمنین علی (ع)+صوت»، «ابلاغ ولایت امیرالمؤمنین هم‌وزن توحید و بیان وحی است»، «لزوم جریان‌سازی در حوزه ایثار و شهادت/ زنان ایثار‌گر مغفول‌ مانده‌اند»، «وظیفه وزارت ارشاد ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است نه خدمات‌دهی‌»، «برگزیدگان یازدهمین آزمون حفظ قرآن «ترنم وحی» معرفی شدند» و «آمادگی ۴ هزار مؤسسه قرآنی برای حضور در فعالیت‌های جهادی و محرومیت‌زدایی» هستند.
خبر «لزوم جریان‌سازی در حوزه ایثار و شهادت/ زنان ایثار‌گر مغفول‌ مانده‌اند» مربوط به سخنان سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم جشن ایثار است که صبح امروز در سالن اجتماعات سازمان امور سینمایی برگزار شد که در بخش‌هایی از آن آمده است: ایثارگران در سخت‌ترین شرایط و فضا استوار ماندند و روح خود را تسلیم دشمن نکردند، هر چند که جسم و بدن آنها آکنده از درد و مصیبت شد.
وی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس رسالت خود در حوزه گسترش فرهنگ ایثار در فضای فرهنگی و هنری دارای وظیفه است، تصریح کرد: دفتر ایثارگران و تمام مجموعه‌های این وزارتخانه با این نگاه دارای مسئولیت هستند که خوشبختانه توجه به این فرهنگ به صورت جدی وجود دارد. البته فاصله با آنچه باید انجام دهیم، بسیار است.
صالحی با اشاره به پژوهشی مبتنی بر ۱۶۶ فیلم سینمایی از سال ۶۰ تا ۸۶ با موضوع تحلیل محتوای فرهنگ ایثار و شهادت اظهار داشت: در این پژوهش خطاها و نقاط تاریک و کمتر دیده شده در این حوزه نشان داده شده است که به طور مثال در حوزه جنسیت آثار تولید شده ۹۰.۴ درصد مرد و ۶.۹ درصد زن و تعدادی نیز به صورت ترکیبی به ایثارگری‌های مردم پرداخته است که نشان می‌دهد تا سال ۸۶ به ایثارگری‌های حوزه زنان کمتر پرداخته شده است. البته در سال‌های اخیر فیلم‌هایی مانند ویلایی‌ها، در این زمینه تولید شده است. لذا تمرکز وزارت ارشاد باید بر این حوزه‌های مغفول قرار گیرد.
همچنین در بخش‌هایی از خبر «برگزیدگان یازدهمین آزمون حفظ قرآن «ترنم وحی» معرفی شدند» می‌خوانیم آئین اختتامیه یازدهمین دوره آزمون سراسری حفظ کل قرآن همراه با ترجمه و تدبر با عنوان «ترنم وحی» ویژه حافظان کل مؤسسه مهد قرآن از سراسر کشور با معرفی 91 حافظ کل در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گلپایگان برگزار شد.
در مراسم اختتامیه تجلیل از قهرمانان قرآنی کشور آیت‌الله بطحائی، عضو مجلس خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام فومنی الحائری، مؤسس و رئیس هیأت امناء، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی بختیار، نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی، استاد شهریار پرهیزکار، رئیس هیئت علمی مؤسسه کشوری مهد قرآن، و جمعی از مسئولین کشوری و استانی حضور داشتند.
سیدمحمود چاوشی مدیر عامل مؤسسه کشوری مهد قرآن در این مراسم طی سخنانی با اشاره به اهمیت سطح برگزاری این آزمون کشوری گفت: مرحله استانی یازدهمین دوره آزمون ترنم وحی با شرکت 296 حافظ کل در استان‌ها برگزار شد که از این تعداد 122 نفر در مرحله کشوری حضور پیدا کردند.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا تا ساعت ۱۴ به انتشار پنج خبر پرداخته که عناوین آنها عبارت از «تقدیر رییس دانشگاه مذاهب اسلامی از اقدام انقلابی آیت الله رئیسی در برخورد با مفاسد»، «رونمایی از پوستر ویژه غدیرخم»، «غدیر سرتا سر سیاست دینی است»، «مراسم مذهبی باید مردمی برگزار شود نه دستگاهی» و «گذری بر سیره هدایتگرانه امام هادی(ع)» هستند.
خبر «مراسم مذهبی باید مردمی برگزار شود نه دستگاهی» مربوط به سخنان حجت‌الاسلام محمدطاهر گرایلی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان هرمزگان است که در بخش‌هایی از آن می‌خوانیم: برای بزرگداشت عید سعید غدیر خم در ۱۵ بقعه مراسم برگزار می‌شود. البته مراسم مذهبی باید مردمی برگزار شود نه دستگاهی. هر کاری مردمی برگزار شود ماندگار می‌شود و وقتی به دستگاه‌ها سپرده شود، دیگر از رونق می‌افتد.
وی ادامه داد: بقاع متبرکه تعریفی متفاوت با اماکن متبرکه دارد. در دین چیزی به اسم قدمگاه نداریم و این مکان‌ها به‌عنوان مجتمع فرهنگی شناخته می‌شوند و نظارت آن‌ها با اوقاف است و برای جلوگیری از ایجاد خرافه چند مورد از اماکن خودساخته را تخریب کردیم. از دیگر کارهای شاخص اداره کل اوقاف هرمزگان تعیین تکلیف اختلافات ملکی با دانشگاه علوم پزشکی و نیروی انتظامی با قیمت حدود ۵۰ میلیارد تومان بود که اتفاق خوبی برای استان است.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تا ساعت ۱۴ امروز دو خبر را منتشر کرده است که تیتر آن عبارت از «دعوت از مردم برای حضور در راهپیمایی کاروان شادی عید غدیر» و «گره‌گشایی از مشکل مردم، مصداق شادی عید غدیر است» هستند.
در بخش‌هایی از خبر «دعوت از مردم برای حضور در راهپیمایی کاروان شادی عید غدیر» آمده است: ابوالقاسم آرزومندان روز یکشنبه در نشست خبری که در دفتر روزنامه امروز خراسان جنوبی برگزار شد اظهار داشت: برنامه‌های ستاد مردمی غدیر از قبل عید قربان شروع شده است و تا عید غدیر ادامه دارد.
وی اضافه کرد: این برنامه‌ها با همت جوانان و مشتاقان امامت و ولایت به صورت خودجوش دنبال شده است اما در طول سال برنامه‌ریزی آن انجام می‌شود.
دبیر ستاد مردمی غدیر در خراسان جنوبی یکی از برنامه‌های ابتکاری امسال را اجرای مراسم ضرب زورخانه عنوان کرد و گفت: این مراسم به مدت پنج شب در میدان ابوذر بیرجند تا شب عید غدیر اجرا می‌شود که تاکنون با استقبال خوب مردم مواجه بوده است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری تا ساعت ۱۴ به انتشار شش خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «چرا باید جشن غدیر را باشکوه برگزار کرد؟»، «عید غدیر ۹۸ چه روزی است؟»، «مداحی حماسی میثم مطیعی برای توقیف نفتکش انگلیسی»، «ریشه‌های ولایت امام زمان (عج) در خطبه غدیر + فیلم»، «روح انسان پس از مرگ چه چیزهایی را می بیند؟/ چهار عملی که از سختی‌های مرگ می‌کاهد» و «مقام و منزلت امام علی (ع) از منظر پیامبر (ص) چگونه است؟» هستند.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت به انتشار سه خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «آیات قرآن را با بیان ساده در زندگی مردم جاری کنید»، «آئین اختتامیه یازدهمین دوره آزمون سراسری ترنم وحی برگزار شد» و «پخش تفسیر سوره جن توسط آیت الله جوادی آملی از رادیو معارف» هستند.
خبر «آیات قرآن را با بیان ساده در زندگی مردم جاری کنید» مربوط به سخنان حجت‌الاسلام قرائتی است که در دیدار با رئیس شبکه قرآن و معارف سیما ایراد شده و در بخش‌هایی از آن آمده است آیات قرآن را با بیان ساده در زندگی مردم جاری کنید.
این مفسر قرآن با اشاره به اینکه آیا عزاداری و روضه خوانی در قرآن آمده است یا خیر، اظهار داشت: در زمان جاهلیت کافران دختران خود را زنده به گور می کردند و خداوند متعال برای عزاداری و روضه خوانی این دختران بی گناه سوره مبارکه تکویر را فرستاد که با تدبر در آن می شود گفت که خدا برای آن دختران بی گناه روضه خوانده است.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران نیز تا این ساعت به انتشار پنج خبر پرداخته که تیتر آن عبارت از «قم میزبان مرحله مقدماتی چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم شد»، «کتابی شامل آثار 14 عکاس با موضوع «پیاده‌روی اربعین» رونمایی شد»، «برگزیدگان یازدهمین آزمون حفظ قرآن «ترنم وحی» معرفی شدند»، «عصر شعر «بیعت واژه‌ها» در فرهنگ‌سرای خاتم(ص)» و «دومین فراخوان آثار پژوهشی اساتید حوزه علمیه قم تمدید شد» هستند.
انتهای پیام

captcha