برائت از مشرکین؛ زمینه‌ساز و مقوم وحدت امت اسلامی/ حج؛ بهترین فرصت برای دشمن‌شناسی
کد خبر: 3835931
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۱
حجت‌الاسلام رهبر بیان کرد:

برائت از مشرکین؛ زمینه‌ساز و مقوم وحدت امت اسلامی/ حج؛ بهترین فرصت برای دشمن‌شناسی

گروه سیاسی ــ امام جمعه اصفهان حج بی‌برائت را حجی تهی از معنای حقیقی خواند و گفت: برائت از مشرکین هم زمینه‌ساز وحدت است و هم تقویت‌کننده آن، تا مسلمانان با تکیه بر اشتراکات فراوان خود در کنار هم و مقابل دشمنان اسلام قرار گیرند و دشمنان نتوانند با برجسته کردن برخی اختلافات کوچک میان مسلمانان، آنها را علیه یکدیگر بسیج و کلیت امت اسلامی را تضعیف کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی رهبر، امام جمعه اصفهان و عضو جامعه روحانیت مبارز، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره تأکید رهبر معظم انقلاب در پیام حج سال 98 به مسئله برائت از مشرکین و تفاوت حج بابرائت با حج بی‌برائت گفت: حضرت امام خمینی(ره) با الگوگیری از اسلام و قرآن فرمودند: «حج بی‌برائت حج نیست».

وی تصریح کرد: استناد قرآنی برائت از مشرکین هم این است که در مراسم حج امام علی(ع) به دستور پیامبر اکرم(ص) سوره مشرکین را قرائت کرد که از سوی خداوند نازل شد. درست است که برائت از مشرکین جزء اعمال و مناسک حج شمرده نمی‌شود اما معنادهنده به حج است.

برائت از مشرکین مکمل حج است

وی ادامه داد: امام(ره) و رهبر معظم انقلاب هم بیان نمی‌کنند که برائت از مشرکین جزء اعمال عبادی حج است، بلکه منظور این است که کامل بودن حج در این است که از دشمنان اسلام در سرزمین مقدس مکه اعلام برائت و بیزاری شود. در واقع برائت از مشرکین مکمل حج است و مفهوم واقعی حج، که توحید خالص، برائت از کافران و شکستن بت‌هاست، باید امروز در قالب برائت از آمریکا، صهیونیسم جهانی و جریانات تکفیری و مجموعه سیاست‌های استکباری و صهیونیستی به نمایش گذاشته شود.

حجت‌الاسلام رهبر تأکید کرد: حج اگر بخواهد مفهوم و معنی واقعی خود را داشته باشد، باید همراه با برائت از بت‌ها و طواغیت زمان باشد تا بتواند امت اسلامی را در مقابل توطئه‌های آمریکا و صهیونیسم مصونیت ببخشد.

نقش برائت در جهت‌دهی به گردهمایی مسلمین در حج

عضو جامع روحانیت مبارز بیان کرد: نقش دیگر برائت از مشرکین، جهت‌دهی گردهمایی میلیونی مسلمانان در مراسم حج است تا این گونه نباشد که عده زیادی تنها به خانه خدا بیایند و یک سری عبادات را انجام دهند و در پایان انجام عبادات هم به کشورهای خود برگردند. این دشمن‌شناسی گام اول برای تحقق وحدت امت اسلامی است.

امام جمعه اصفهان ابراز کرد: اگر در سرزمین توحید آگاهی از توطئه‌های دشمنان اسلام ایجاد نشود و نفرت از سیاست‌های آمریکا و اسرائیل شکل نگیرد، در کجا و در کدام فرصت دیگری چنین آگاهی به وجود می‌آید؟ لذا برائت از مشرکین هم زمینه‌ساز وحدت است و هم تقویت‌کننده آن، تا مسلمانان با تکیه بر اشتراکات فراوان خود در کنار هم و مقابل دشمنان اسلام قرار گیرند، نه اینکه دشمنان سعی کنند با برجسته کردن برخی اختلافات کوچک میان مسلمانان، آنها را علیه یکدیگر بسیج و کلیت امت اسلامی را تضعیف کنند.

حجت‌الاسلام رهبر یادآور شد: از طرفی لازم است غیر از موسم حج، مفهوم برائت از مشرکین به منزله یک ایده و آرمان توحیدی به مسلمانان جهان منتقل و به خوبی تبیین شود تا به یک مفهوم قریب به ذهن برای همه مسلمانان بدل شود. به همین دلیل تأکید داریم در کشورمان «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» نباید کمرنگ شود تا از این طریق بتوان فرهنگ برائت را به یک فرهنگ جهانی تبدیل کرد.

انتهای پیام

captcha