پنجاه سال از به آتش‌ کشیدن مسجدالاقصی گذشت
کد خبر: 3835967
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸
بازخوانی جنایت تاریخی صهیونیست‌ها در قلب فلسطین/

پنجاه سال از به آتش‌ کشیدن مسجدالاقصی گذشت

گروه بین‌الملل ــ مسجدالاقصی نیم قرن پس از به آتش‌ کشیده‌ شدن از سوی یک یهودی تندرو استرالیایی، همچنان آماج حملات صهیونیست‌هاست و توطئه‌ها برای تقسیم زمانی و مکانی این مسجد ادامه دارد.

بازخوانی جنایت آتش‌سوزی مسجدالاقصی پس از نیم قرن

به گزارش ایکنا؛ مسجدالاقصی نخستین قبله مسلمانان و مکان مقدسی است که پیامبر اسلام(ص) از آنجا به معراج رفت. اين مسجد سومین حرم شریف مسلمانان پس از مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص) در مکه مکرمه و مدینه منوره است.

طی قرون گذشته، این مسجد مرکزی برای آموزش حفظ قرآن، تدریس معارف و علوم اسلامی و همچنین، محلی برای برگزاری جشن‌ها و مراسم‌ بزرگ دینی بوده است.

مسجدالاقصی نخستین قبله مسلمانان است که بنابر روایات، پیامبر اسلام(ص) از آنجا به معراج رفت. قرآن هنگام ذکر ماجرای معراج در سوره اسراء از آن یاد کرده و مسجدالاقصی نزد مسلمانان، یهودیان و مسیحیان محترم است؛ در احادیث اسلامی در کنار مسجدالحرام و مسجدالنبی از مساجد با فضیلت دانسته شده و آمده است که نماز گزاردن در آن با هزار نماز در مساجد دیگر برابر است.
 
به‌ گفته برخی محققان، منظور از مسجدالاقصی که در قرآن به کار رفته محوطه وسیعی بوده که شامل مسجد قبة الصخره (محل عروج پیامبر) و رواق‌ها هم می‌شده است. از این‌ رو برخی مفسران شیعه، منظور از مسجدالاقصی را که در آیه نخست سوره اِسراء به آن اشاره شده، بیت‌المقدس دانسته که حضرت داود و سلیمان آن را بنا کرده‌اند. در برخی روایات نیز از مسجدالاقصی با عنوان مسجد بیت‌المقدس یاد شده است.
بازخوانی جنایت آتش‌سوزی مسجدالاقصی پس از نیم قرن
برخی گفته‌اند هنگام معراج پیامبر(ص)، بنایی به نام مسجدالاقصی نبوده و کلمه مسجد در آیه معراج به‌ معنای مکانِ پرستش و عبادتگاه بوده است. امروزه بنای مسقفی که در دوره عبدالملک بن مروان در محدوده حرم قدس ساخته شده، مسجدالاقصای مسقف یا مسجدالاقصی شناخته می‌شود و از محوطه‌ای که بنای مذکور، مسجد صخره، مسجد عمر و دیوار براق در آن جای دارد با نام مجموعه مسجدالاقصی یاد می‌شود.

بازسازی‌های قبل از آتش‌سوزی
 
ساختمانی که امروزه مسجدالاقصی نامیده می‌شود، در دوره عبدالملک بن مروان در قرن نخست قمری تأسیس شد و در دوره‌های مختلف بازسازی و تعمیر شده است.
بازخوانی جنایت آتش‌سوزی مسجدالاقصی پس از نیم قرن

مسجدالاقصی نیم قرن پس از آتش‌سوزی همچنان آماج حملات صهیونیست‌ها و شهرک‌نشینان افراطی قرار دارد و نظامیان صهیونیست به تازگی به شهرک‌نشینان اجازه داده‌اند که همه روزه به این مسجد یورش ببرند و تقسیم زمانی و مکانی این مسجد میان مسلمانان و یهودیان از مهم‌ترین نگرانی‌ها و دغدغه‌های امروز فلسطینیان، گروه‌های مقاومت و امت عربی و اسلامی است.

امروز 21 آگوست به مناسبت سالگرد به آتش کشیده شدن مسجدالاقصی از سوی «دنیس مایکل روهان»، یهودی تندرو استرالیایی، در سال 1969 روز جهانی مساجد نامیده شد؛ پایگاه خبری الجزیره به همین مناسبت به بازخوانی این جنایت پرداخته و آن را اقدامی برای محو هویت اسلامی و عربی قدس دانسته است.

در این گزارش آمده است نام مسجدالاقصی در قدیم بر حرم مقدس و بناهای داخل آن اطلاق می‌شد که مهم‌ترین آنها قبة الصخره بود که آن را عبدالملک بن مروان در سال 72 هجری بنا کرد و یکی از آثار بزرگ اسلامی به شمار می‌رفت. سپس در سال‌های 86 تا 96 هجری ولید بن عبدالملک بنای آن را تکمیل کرد.

ساختمان کنونی مسجدالاقصی با زمان امویان تفاوت دارد؛ زیرا به دلیل زلزله‌های مختلف طی قرون متمادی از نخستین زلزله­‌ای که این مسجد شاهد آن بود و در سال 130 هـجری اتفاق افتاد تا زلزله‌ای که در زمان فاطمیان در سال 425 هجری رخ داد، بارها بازسازی شده است.

آنچه به عنوان مسجدالاقصی در قرآن از آن یاد شده، تمام مجموعه مسجد‌الاقصای مسقف، قبة‌ الصخرة، قبة ‌‌السلسلة، مصلای مروانی و گنبدها، محراب‌ها، راه‌ها، چاه‌ها، برکه‌ها، رواق‌ها و پل‌ها را همراه با دیگر بخش‌های باستانی و قدیمی دربرمی‌گیرد و بخش مسقف مسجدالاقصی در جنوب این مجموعه واقع شده است.

مسجدالاقصای مسقف بنایی مستطیلی است با رواقی بزرگ در میانه آن که مستقیماً به گنبد می‌رسد. از شرق و غرب سه رواق مسجدالاقصی را احاطه کرده است. طول آن از شمال به جنوب 80 متر و عرض آن از شرق به غرب 55 متر است.

آتش‌سوزی

در روز 21 آگوست 1969 (1348هـ) رژیم صهیونیستی آب منطقه مسجدالاقصی را قطع و شهروندان عرب را از نزدیک‌ شدن به این مسجد منع کرد. در همین زمان یک یهودی تندرو استرالیایی به نام «مایکل دینس روهان» بخش شرقی مسجدالاقصی را آتش زد. این آتش‌سوزی از سلسله اقداماتی بود که اسرائیل از سال 1948 با هدف از بین‌ بردن تمدن اسلامی در شهر قدس انجام می‌داد.

به بهانه سالروز آتش زدن مسجدالاقصی

در این آتش‌سوزی بخش‌های مختلفی از جله منبر تاریخی صلاح‌الدین در آتش سوخت و شعله‌های آتش تا نزدیکی گنبد تاریخی مسجد که از جنس نقره خالص بود و تا سطح جنوبی مسجد و سقف سه تا از رواق‌ها نیز کشیده شد.

آتش سرانجام با تلاش مسیحیان و مسلمانان علی‌رغم ممانعت نیروهای اسرائیلی مهار شد. اما اسرائیل ادعا کرد که علت آتش‌سوزی اتصال برق بود و پس از آنکه مهندسان عرب ثابت کردند که این آتش‌سوزی عمدی بوده، این رژیم اعلام کرد که یک جوان استرالیایی مسئول این خرابکاری بود و او را محاکمه خواهد کرد؛ اما پس از مدت کوتاهی ادعا شد که این جوان دیوانه بوده و او را آزاد کردند.

به بهانه سالروز آتش زدن مسجدالاقصی

بیشتر کشورها این آتش‌سوزی را محکوم کردند. شورای امنیت جلسه تشکیل داد و قطعنامه شماره 271 سال 1969 را با اکثریت آرا (11 رأی) صادر کرد و طی آن اسرائیل محکوم شد و از این رژیم خواسته شد تا همه اقداماتی را که منجر به تغییر وضعیت و شکل قدس می‌شود متوقف کند. این در حالی بود که چهار کشور از جمله آمریکا از رأی‌دادن به این قطعنامه امتناع کردند.

در این قطعنامه تأکید شد که شورای امنیت از آسیب‌های زیادی که در اثر آتش‌سوزی روز 21 آگوست 1969 بر مسجدالاقصی وارد شده، ابراز تأسف می‌کند و آسیبی را که به خاطر این آتش‌سوزی به فرهنگ انسانی رسیده است درک می‌کند.

همچنین بیانیه شورای امنیت سازمان ملل با تأکید بر اصل عدم پذیرش تصرف اراضی با حمله نظامی اعلام کرد: هر گونه تخریب یا آلوده‌ کردن اماکن یا ساختمان‌های مقدس در قدس یا تحریک و توطئه برای این کار می‌تواند امنیت و صلح بین‌المللی را به شدت تهدید کند.

به بهانه سالروز آتش زدن مسجدالاقصی

تأسیس سازمان همکاری اسلامی؛ پیامد آتش‌سوزی

آتش‌سوزی در مسجدالاقصی يكي از دلايل شكل‌گيری سازمان همکاری اسلامی(کنفرانس اسلامی سابق) در مهرماه 1348 بود. این سازمان يک ماه پس از اين حادثه، طی اجلاسی با شركت سران كشورهای اسلامی در شهر رباط، پايتخت مراكش، با 30 کشور اعلام موجوديت كرد و پس از آن در سال 1976 صندوق قدس تأسیس شد و در سال بعد نیز به منظور حمایت از مقدسات اسلامی قدس برای عملیات یهودی‌سازی اشغالگران اسرائیلی کمیته قدس تأسیس شد.

حفاری‌هایی که جنبش «امنای هیکل» زیر مسجدالاقصی انجام می‌دهد یکی از مهم‌­ترین خطرهایی است که این مسجد را تهدید می‌کند. این حفاری‌ها از سال 1967 به بهانه جست‌وجوی هیکل سلیمان(نخستین معبد باستانی یهود) زیر خانه‌ها، مساجد و مدارس عربی در سرزمین‌های اشغالی آغاز شد و در سال 1968 به زیر مسجدالاقصی رسید و یک تونل عمیق و طویل زیر حرم حفر و در درون آن یک کنیسه یهودی ساخته شد.

این حفاری‌ها با محکومیت گسترده جامعه بین‌الملل مواجه شد. یونسکو طی قطعنامه‌ای ادامه حفاری‌های اسرائیل و تغییر ویژگی‌های تمدنی شهر قدس به ویژه مسجدالاقصی را محکوم کرد، اما تا کنون تجاوزهای اسرائیل به این مسجد حتی یک روز هم متوقف نشده است.

بازسازی مسجد

کمیته عمران و بازسازی مسجدالاقصی وابسته به وزارت اوقاف اردن مسئول از بین‌ بردن آثار آتش سوزی در مسجدالاقصی و مرمت و بازسازی آن شد و تیم فنی این کمیته، که اوایل سال ۱۹۷۰ آغاز به کار کرد، منبر صلاح‌الدین ایوبی را بازسازی کرد.

آتش‌سوزی در مسجدالاقصی با واکنش گسترده کشورهای اسلامی و عربی همراه بود و روز بعد هزاران مسلمان نماز جمعه را در محوطه‌های خارجی مسجدالاقصی اقامه کردند و تظاهرات‌هایی در شهر قدس برگزار شد. یکی از پیامدهای آتش‌سوزی مسجدالاقصی، برگزاری نخستین اجلاس سران اسلامی در رباط و تأسیس سازمان همکاری اسلامی بود که به آن اشاره کردیم و تمامی کشورهای اسلامی در آن عضو شدند.

بسته‌ شدن مسجدالاقصی

در جولای 2017 صدها فلسطینی پس از ممانعت از ورود آن‌ها به مسجدالاقصی از سوی نظامیان صهیونیست، نماز جمعه را در خیابان‌های قدس اشغالی اقامه کردند که این برای نخستین بار پس از آتش‌سوزی سال 1969 بود که از ورود نمازگزاران به داخل مسجدالاقصی برای اقامه نماز جمعه ممانعت می‌شد.

به بهانه سالروز آتش زدن مسجدالاقصی

در این روز همچنین، شیخ محمد حسین، مفتی قدس و سرزمین فلسطین، از سوی نیروهای اشغالگر اسرائیلی بازداشت شد و نمازگزاران فلسطینی با شعار «الله اکبر» و «روح و جانمان فدای مسجدالاقصی» به مقابله با اشغالگران برخاستند.

ادامه تلاش‌ها برای تخریب مسجد

یک جریان مسیحی صهیونیستی که در آمریکا شکل گرفته مدعی است: ویرانی مسجدالاقصی و ساخت معبد سوم سلیمان به جای این مسجد، شرط ظهور حضرت مسیح(ع) است و بدون ساخت این معبد، مسیح هرگز ظهور نمی‌کند. گروه‌های تندرو صهیونیست اعتقاد دارند که خرابه‌های معبد نخست و دوم سلیمان در زیر مسجدالاقصی است و برای ساخت مجدد این معبد راهی جز ویرانی مسجد وجود ندارد.

با توجه به همین اعتقاد، پیروان این جریان صهیونیستی مبالغ هنگفتی را در سازمان‌های افراطی صهیونیستی مانند «عطیرات کوهانیم» سرمایه‌گذاری می‌کنند و یهودی‌ کردن قدس و تخریب مسجدالاقصی هدف اعلام‌شده آنهاست.

گزارش از سعیده بیرجندی

انتهای پیام

captcha