کد خبر: 3835977
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰
گروه اجتماعی ــ دومین نشست «رسانه و توسعه» بعد از گذشت چهار سال شامگاه یکشنبه، ۲۷ مردادماه با حضور اصحاب رسانه استان کردستان برگزار شد که در این نشست رسانه‌های گروهی نظرات و دیدگاه‌های خود را در راستای توسعه همه‌جانبه استان و نقش رسانه‌ها در رسیدن به این امر بیان کردند.

در عصر حاضر، رسانه‌ها، تاروپود نمادین زندگی ما را تشکیل می‌دهند و نقش تسریع‌کننده نهادی را در جامعه دارند. امروزه نقش رسانه‌ها، در توسعه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی برکسی پوشیده نیست. رسانه‌ها در عصر حاضر، حکم تیغ دو لبه‌ای را دارند که نوع کاربرد آن بر افکار عمومی بسیار مؤثر است. هم می‌توانند مخرب جامعه و هم می‌توانند نقش اساسی در توسعه همه‌جانبه در راستای چشم‌انداز توسعه داشته باشند.
منطق و شکل هر رسانه در فراگرد ارتباطات توسعه‌ای مؤثراست؛ لذا خود رسانه نیز باید در فرایند توسعه و چشم‌انداز کشور شامل تغییرات اساسی شود تا بتواند نقش مطلوب خویش را پاسخگو باشد. رسانه‌ها می‌توانند با توجه به شرایط کشور و اقتضائات فرهنگی و اقتصادی جامعه عامل تغییر به مطلوب باشند. همه اجزای جامعه، باید متناسب با هم تغییر کنند تا توسعه‌ای اتفاق بیفتد.
رسانه‌ها نقش بالقوه معناداری در شکل‌گیری ادراک و افکار بازی می‌کنند. رسانه‌ها، تکثیرکنندگان شخصیت متحرک و قالب ذهنی متناسب با آن می‌باشند.

در راستای نقش رسانه در توسعه استان به همت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان و با حضور مسئولان مرتبط با حوزه رسانه و اصحاب رسانه اولین نشست رسانه و توسعه استان کردستان اسفندماه سال 94 در سالن جلسات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان برگزار شد.
دومین نشست «رسانه و توسعه» بعد از گذشت چهار سال، شامگاه یکشنبه، 27 مردادماه با حضور اصحاب رسانه استان کردستان برگزار شد که در این نشست رسانه‌های گروهی نظرات و دیدگاه‌های خود را در راستای توسعه همه جانبه استان و نقش رسانه‌ها در رسیدن به این امر بیان کردند.

بهرام نصراللهی‌زاده، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان در ابتدای این نشست گفت: توسعه به معنای همفکری، هم اندیشی و مشارکت تمام عوامل زیر مجموعه است و قطعاً اگر فرایند توسعه مبتنی بر خرد جمعی بوده و دستگاه مختلف ایفای نقش کنند دستیابی به اهداف مدنظر ممکن خواهد شد.

وی افزود: تجارب نشان داده که هرگاه مشارکت عمومی تضمین شده بود، کار به نحو احسن اجرا شده است اما اگر تک بُعدی و عامرانه باشد، هیچگاه به نتیجه نخواهد رسید.

نصراللهی‌زاده بیان کرد: توسعه یک فرایند همه جانبه است و نباید آن را به ایجاد فضای فیزیکی صرف محدود کرد و قطعاً با مشارکت عمومی و کنشگری تمام عوامل ذیربط فرایند توسعه شکل می‌گیرد.

وی افزود: رسانه به عنوان یک بخش مهم از جامعه نقش مؤثری در تحولات اجتماعی دارند و ما را در رسیدن به اهداف و توسعه هرچه بیشتر استان کمک می‌کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان بیان کرد: امیدواریم این هم‌اندیشی و همفکری در تسری روند توسعه استان، بهبود رویکرد، رفع موانع و نواقص ما را کمک کند.

وی با اشاره به تحول ایجاد شده در عرصه رسانه بیان کرد: در گذشته فردی که تولید محتوا می‌کرد به دنبال یک نشریه برای انتشار مطلب خود بود اما امروز تلفن همراه هر فرد به یک رسانه اجتماعی تبدیل شده و فرد به راحتی می‌تواند مطالب خود را نشر داد.

نصراللهی‌زاده افزود: متاسفانه در استان کردستان با توسعه دولت محور روبه رو هستیم و تمام انتظارات از دولت بوده و در این راستا بدبین‌های زیادی به دولت نیز وجود دارد.

سرسوزنی خدشه در اعلام آمار نداریم

وی با اعلام اینکه تمام آمار و اطلاعات استان توسط مرکز آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارائه می‌شود، افزود: در ماه ۹ هزار مورد نمونه گیری در مرکز آمار استان در حوزه‌های مختلف انجام می‌گیرد تا نرخ تورم ماهانه مشخص شود البته همه ما متعهدیم تا سرسوزنی در این آمار خدشه نباشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان با اشاره به اینکه نحوه برخورد با آمار و رقام متفاوت است، بیان کرد: در ماه‌های گذشته موضوع تورم نقطه به نقطه از سوی یکی از رسانه‌های استان مطرح شد در حالیکه در آمار مقایسه‌ای نشان می‌دهد که اقتصاد استان دچار پدیده غیر منتظره‌ای نشده است و وقتی سازمان آمار واقعی را در اختیار این رسانه قرار داد، حاضر به انعکاس آن نشد.

وی با تأکید براینکه مدیران باید نقد منصفانه را بپذیرند، عنوان کرد: ذات بشر با تعریف و تمجید سازگارتر است تا نقد لذا باید فرهنگ نقدپذیری در جامعه توسط رسانه‌ها بیشتر در جامعه توسعه یابد.

نصراللهی‌زاده با تأکید بر اینکه رسانه باید قدرت خود را تحمیل کند، ادامه داد: قدرت رسانه در بسیج افکار عمومی، به رسانه قدرت می‌دهد و رسانه نباید منتظر دریافت جایگاه و شأن از سوی کسی باشد.

عدم دعوت رسانه‌ها در جلسات کاری

وی کم کاری در حوزه پاسخگویی و ارتباط با رسانه را یکی از نقدهای اساسی بر دولت دانست و گفت: عدم دعوت رسانه‌ها در جلسات کاری به معنای بی اعتمادی به رسانه‌ها نیست و رسانه‌ها نباید خود را محدود به حضور در جلسات کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان گفت: ساختار و رویکردهای جامعه، تاثیرگذاری بسیاری دارد البته هر چه تحمل یک مدیر بالاتر باشد، آستانه نقدپذیری او بالاتر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه خبر منفی در جامعه زود باورتر است، افزود: رسانه‌ها باید در انعکاس اخبار خود به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند که انتشار مطلب چه مزایا یا موانعی را برای استان ایجاد خواهد کرد.

نصراللهی‌زاده با رد خبری مبنی بر رتبه نخست استان کردستان در فساد اداری گفت: این موضوع نتیجه نظرسنجی تلفنی اتاق بازرگانی از چند نفر از فعالان اقتصادی بوده است که انتظار داریم که با روشن شدن حقیقت، دستگاه قضا با آنان که موجب بی‌اعتمادی در ذهنیت افکار عمومی شده‌اند، برخورد کند.

وی با اعلام آمادگی برای برگزاری نشستی با حضور رئیس اتاق بازرگانی ایران و افرادی که این نظرسنجی را انجام داده‌اند، گفت: این نشست با حضور اصحاب رسانه استان به منظور شفاف سازی بیشتر اذهان عمومی انجام می‌گیرد.

نقش رسانه در توسعه استان ماندگار باشد

عبید رستمی، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه من خود یکی از منتقدان ارشاد در تمام برنامه‌ها بوده‌ام، عنوان کرد: در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان اجرایی استان همواره مشکلات حوزه فرهنگ و هنر از جمله نبود زیرساخت، کمبود بودجه و امکانات، آزادی عمل و ... را مطرح کرده‌ام و با نقد رسانه مخالف نیستم.

وی با اشاره به نقش اساسی رسانه در توسعه همه جانبه استان افزود: رسانه‌ها باید به دنبال این باشند که می‌توانند چه نقشی را در این بزنگاه تاریخ داشته که تأثیر ماندگار داشته باشد.

رستمی با اشاره به اهمیت اقتصاد رسانه عنوان کرد: ما معتقدیم همانگونه که جامعه برای رسیدن به رشد و شکوفایی به کمک رسانه نیاز دارد، رسانه نیز یک سری نیازها دارد که جامعه باید آن را مرتفع سازد.

وی در پایان یادآور شد: رسانه و فعالان رسانه‌ای در عصر ارتباطات می‌توانند منشاء تحولات اجتماعی خوب و مفیدی در استان باشند و اثرگذاری بیشتری در توسعه استان داشته باشند.

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: