وی برنامهریزی برای گفتمانسازی، اجتماعی کردن موضوع سواد رسانهای و اطلاعاتی، اسلامیسازی و بومیسازی سواد رسانهای را مورد تأکید قرار داد و افزود: از این روزنه میتوانیم بسیاری از مشکلات آموزشی در کشور را مرتفع کنیم.
جدی گرفتهنشدن، مشکل امروز سواد رسانهای و اطلاعاتی است
بشیر تصریح کرد: جدی گرفتهنشدن، مشکل امروز حوزه سواد رسانهای و اطلاعاتی در کشور است و امید است با توجه به اهمیت استراتژیک موضوع رسانه و فضای مجازی، این موضوع مورد توجه قرار گیرد.
سیدمرتضی موسویان، مدیرعامل انجمن سواد رسانهای ایران نیز در این جلسه اظهار کرد: انجمن سواد رسانه ای ایران با حکم وزیر کشور فعالیت خود را بیش از دو سال و نیم است که آغاز کرده و تا امروز 16 دفتر نمایندگی در استانهای کشور را فعال کرده است و در افق پیش رو در تمام استانهای کشور نمایندگی فعال خواهد داشت.
وی افزود: انجمن سواد رسانهای ایران می تواند بازوی یاریگر مناسبی برای نهادهایی همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد و به عنوان یک سازمان مردم نهاد، نیازمند حمایت دستگاهها در زمینه پیشبرد اهداف مشترک است.
در ادامه این جلسه عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تبریک و گرامیداشت میلاد امام هادی(ع) و عید غدیرخم گفت: مهمترین ظرفیت این انجمن حضور اعضای آن است که در این زمینه تلاش جدی و تخصص لازم را دارند.
وی ادامه داد: مفهوم سواد رسانهای که توسط یونسکو توسعه یافت و ذیل آن سواد اطلاعاتی و مجازی مطرح شد امروزه با چنان گسترهای همراه شده است که فراتر از مفهوم صرف سواد رسانهای است. مباحثی چون خدمات هوشمند، اینترنت اشیا و یا نانو-بایو دیوایسها (Nano-Bio Devices) که در آن تمامی پدیدههای هستی در مقیاس نانو متصل به دیوایس میشوند و امکان ارتباطات شبکهای جدیدی را خلق میکنند.
مفهوم سواد رسانهای نیازمند بازنگری جدی است
عاملی گفت: در واقع سواد رسانهای پوششدهنده سواد مرتبط با فضای دوم زندگی که مجموعهای از پدیدههای مرتبط با حکمرانی، کسب و کار، خدمات پزشکی از راه دور و البته خدمات رسانهای را شامل میشود نیست و سواد رسانهای به هیچ وجه مفهوم جامعی برای وضعیت جدید ارتباطی و اطلاعاتی نیست و شاید بهتر بود انجمن به سواد مجازی و اطلاعاتی یا سواد مجازی و رسانهای حرکت میکرد.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت افزود: سواد رسانهای مفهومی با سابقه حدوداً 60 ساله است که هم اکنون نیازمند بازنگری جدی است. سواد یک مفهوم اجتماعی است که متناسب با شرایط اجتماعی تغییر پیدا میکند، چنانکه قبل از گوتنبرگ سواد به توانایی استفاده از حافظه و خطاطی و خوشنویسی اطلاق میشد و هر کسی را که میتوانست خوشنویسی کند با سواد میدانستند و بعد از انقلاب گوتنبرگ، سوای مفهوم خواندن و نوشتن و پیوند خوردن به نوشتارهای صنعتی را بهوجود آورد.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران تصریح کرد: امروزه با توسعه فضای مجازی و دو فضایی شدن زندگی بشری، سواد به مفهوم توانایی و کار و زندگی مؤثر و مفید در فضای دوم و فضای اول بهصورت همزمان است. امروز مفهوم سواد مجازی سه قلمرویی شده است و شامل سواد عمومی مجازی، سواد اختصاصی مجازی که مرتبط با زیست بوم و سواد مجازی فرهنگی زندگی است و البته سواد تخصصی که به موازات همه تخصصهای علمی جدید سواد مجازی جدید بهوجود آمده است.
دستور جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی در 35 سال گذشته، بیشتر در قالب طرح بوده است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی دوره 35 سالهای را پشت سر گذاشته است که بیشتر دستور جلسات آن در قالب طرح بوده و در آن نقشآفرینی مستقیم ذی نفعان کم رنگ بوده است.
وی با اشاره به جلسه دیدار با مدیران و صاحبنظران رسانهها تصریح کرد: در آن جلسه تشکیل کمیسیون معین رسانهای با مشارکت متولیان رسانه طرح شد که با توجه به ظرفیت غیردولتی و مردم نهاد بودن انجمن سواد رسانهای میتوان از ظرفیت این انجمن نیز در تشکیل آن کمیسیون استفاده کرد.
انجمن در تدوین اسناد مرتبط با سواد رسانههای اجتماعی به شورا کمک کند
عاملی بیان کرد: در زمینه تدوین اسناد سیاستی مرتبط با حوزه سواد رسانههای اجتماعی نیز انجمن میتواند به شورای عالی انقلاب فرهنگی کمک کند. در تدوین این اسناد باید پنج لایه سواد شامل سواد اطلاعاتی، سواد دانشی، سواد معرفتی، سواد حقوقی و سواد تحلیلی مورد توجه قرار گیرند.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به قابلیتها و چالشهای فضای مجازی و ارتباط آن با عرصه زندگی اجتماعی تصریح کرد: همه مواردی که در فضای واقعی ماهیت جرم دارد در فضای مجازی نیز دارای همان ماهیت جرم هستند منتهی روش و چگونگی آن تغییر میکند.
ضرورت مقرراتگذاریهای جدید برای فضای رسانههای اجتماعی و ارتباطات شبکهای
وی تصریح کرد: برای مثال دزدی که در فضای مجازی از مسیر هک کردن و نفوذ در سیستمهای رایانهای اتفاق میافتد؛ دسترسی به حساب مالی یک فرد یا نهاد را فراهم میکند و در نتیجه مقررات گذاریهای جدید برای فضای رسانههای اجتماعی و ارتباطات شبکهای یک ضرورت جدی است. ما اکنون وارد جامعه شبکهای شدهایم که اعضای آن در سطوح مختلف به صورت همزمان تأثیر و تأثر دارند اما در این زمینه مقرراتگذاری نشده است.
عاملی با اشاره به تفاهمنامهای که میان شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی امضا شده است، تصریح کرد: در زمینه ایجاد رشتههای جدید دانشگاهی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور نقش محوری دارند و شورای عالی فضای مجازی در این زمینه نقش همکار را ایفا می کند. همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای تحول و ارتقای علوم انسانی ظرفیت همکاری در ارائه رشتههای جدید دانشگاهی را دارند. انجمن سواد رسانهای میتواند در زمینه زندگی شبکهای همکاری کند و با توجه به مسائلی چون توسعه پایدار و سلامت اجتماعی میتوان نگاه اسلامی را در تشکیل جامعه اسلامی تعمیم داد.
انجمن سواد رسانهای میتواند در رشتههای تخصصی همکاریهای بسزایی انجام دهد
عاملی ادامه داد: انجمن سواد رسانهای میتواند در زمینه رشتههای تخصصی نیز همکاریهای بسزایی را انجام دهد چنانکه در حوزه پزشکی در حدود 24 تله (Tele) به وجود آمده و نیازمند بررسی تخصصی در زمینه ترویج سواد اطلاعاتی است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مسئولیت محوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه علم و فناوری و فرهنگ اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی سه سند مرجع، 85 سند سیاستی و حدود 2269 مصوبه دارد که سه سند مرجع نقشه جامع علمی کشور، سند مهندسی فرهنگی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هرکدام دارای برنامه اقدام های متعددی هستند. سند مهندسی فرهنگی حدود 304 برنامه اقدام دارد که با توجه به برگزاری اولین جلسات ستاد راهبری مهندسی فرهنگی کشور مباحث مربوط به رسانه را میتوان در برخی جلسات این ستاد پیگیری کرد.
یادآوری میشود؛ در این دیدار حسن بشیر، رییس هیئت مدیره انجمن سواد رسانهای، سیدمرتضی موسویان، مدیرعامل انجمن سواد رسانهای، حمیدرضا کمالی، نایب رییس انجمن سواد رسانهای، امیدعلی مسعودی، عضو هیئت مدیره و سخنگوی انجمن سواد رسانهای، معصومه نصیری، عضو هیئت مدیره و خزانهدار انجمن سواد رسانهای و محمدصادق افراسیابی، مدیرعامل سابق انجمن سواد رسانهای حضور داشتند.
انتهای پیام