تربیت پژوهشگران؛ ثمره و برکت برنامه‌های تحولی حوزه
کد خبر: 3836182
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۸

تربیت پژوهشگران؛ ثمره و برکت برنامه‌های تحولی حوزه

گروه فرهنگی ــ معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان گفت: از ثمرات و برکات اقدامات و برنامه‌های تحولی حوزه علمیه خراسان، تربیت پژوهشگران در حوزه‌های مختلفی چون ادبیات، فلسفه، فقه و دیگر موارد است.

تربیت پژوهشگران، ثمره و برکت برنامه‌های تحولی حوزه استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین کندری، معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان، روز گذشته، 27 مردادماه در آیین معرفی «درسنامه غنا و موسیقی؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای» در مدرسه علمیه سلیمانیه در خصوص اقدامات و برنامه‌های تحولی معاونت پژوهشی حوزه علمیه خراسان ضمن بیان روایتی از امیرالمؤمنین(ع) اظهار کرد: آن حضرت می‌فرمایند هیچ عملی مانند تحقیق نیست؛ لذا ضرورت بحث تحقیق و پژوهش و اهمیت و تأثیر آن در پیشرفت‌های علمی بر هیچ‌کس پوشیده نیست، حضرت علی(ع) نیز در روایتی مختصر به آن می‌پردازند، این موضوعی است که برای رشد علمی در جامعه اسلامی و هر جامعه بشری باید اتفاق افتد.

وی ادامه داد: معاونت پژوهشی حوزه علمیه خراسان طی سه ساله اخیر، برنامه‌های تحولی فراوانی را پیش رو قرار داده است که از جمله آن، بحث راه‌اندازی هیئت‌های اندیشه‌ورز در 6 محور اساسی است. همچنین محور دیگری که اقدامات مربوط به آن انجام شد، بحث کارگروه‌های پژوهشی بوده است. در این خصوص، 12 کارگروه پژوهشی در حوزه علمیه خراسان در مباحث مختلف مورد نیاز حوزه، جامعه، نظام اسلامی و سطح بین‌الملل راه‌اندازی شده و هر چهار سطح مباحث عمومی، تخصصی و نخبگانی را مد نظر قرار داده است.

معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان رضوی اضافه کرد: از حداقل ثمرات و برکات اقدامات انجام شده، بحث تربیت پژوهشگران بوده است. ضمن این‌که در حکم رهبر معظم انقلاب نسبت به اعضای شورای عالی و مدیرت حوزه علمیه خراسان نیز تأکید بر تربیت صدها پژوهشگر و نویسنده در عرصه‌های مختلفی چون فقه، ادبیات، فلسفه، اقتصادی، اخلاقی و دیگر موضوعات شده است.

کندری افزود: ثمره دوم آن، بحث تولید فصلنامه‌های علمی حوزه علمیه خراسان در 9 موضوع است که تعداد 7 مورد از آن به مرحله چاپ رسیده و دو مورد دیگر نیز امسال به مرحله جاپ خواهد رسید. ضمناً در خصوص همه این 9 فصلنامه، مجوزات لازم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت شده و امید است با ابلاغیه ماده واحده‌ای که نسبت به قطب‌های علمی، پژوهشکده‌ها و رتبه‌های علمی و پژوهشی، صورت می‌گیرد، درصدد شکل‌دهی و جهت‌دهی این فصلنامه‌ها به سمت علمی و پژوهشی شدن هستیم.

وی گفت: از مباحث دیگری که مدنظر قرار گرفت، نگاه ویژه به مسائل علمی مطرح شده از رهبر معظم انقلاب اسلامی است که اولین جلسه آن را با معرفی کتاب درسنامه غنا و موسیقی رهبری که حاصل 75 جلسه درس خارج ایشان است، با همکاری مؤسسه نشر و حفظ آثار رهبر انقلاب شاهد هستیم. همچنین طی جلسات صورت گرفته با مدیر حوزه علمیه خراسان، بنا بر آن شد که بتوانیم بعد از این جلسه، جلساتی را در باب نقد و بررسی دیگر مباحث علمی مطرح شده ایشان داشته باشیم.

انتهای پیام

captcha