ضرورت استفاده از «پلیس الکترونیک» در راستای کاهش تصادفات جاده‌ای
کد خبر: 3836226
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲

ضرورت استفاده از «پلیس الکترونیک» در راستای کاهش تصادفات جاده‌ای

گروه اجتماعی - معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی لزوم استفاده از تکنولوژی نوین را مورد تأکید قرار داد و گفت: در کشورهای پیشرفته از پلیس انسانی کمتر استفاده می‌شود، منطقی نیست در نقطه به نقطه کشور از نیروی انسانی استفاده کنیم با استفاده از پلیس الکترونیک و استفاده از تکنولوژی نوین می‌توان در کاهش تصادفات جاده‌ای به ویژه صدمات جانی تأثیرگذار بود.

ضرورت استفاده از پلیس الکترونیک در راستای کاهش تصادفات جاده‌ای

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، بهروز اکرمی، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی، امروز، 28 مرداد در جلسه کمیسیون مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی استان که با حضور سردار سید تیمور حسینی، فرمانده پلیس‌راه کشور در سالن جلسات استانداری مرکزی برگزار شد، گفت: تجزیه و تحلیل علمی انجام شده در حوزه پلیس‌راه و راهور در راستای تصادفات رانندگی بسیار با اهمیت است، اما با اهمیت‌تر وقتی است که ارائه آمارها منجر به اخذ تصمیمات شود.

وی بابیان این نکته که با ارائه آمارهای کارشناسی مشخص می‌شود که کدام ناحیه حادثه‌خیز بوده و برای رفع مشکلات آن نواحی می‌توان برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کرد، تصریح کرد: علت‌های حادثه باید شناسایی شود تا برای برطرف کردن آنان بتوان راهکاری اساسی در نظر گرفت.

اکرمی تأکید کرد: پایه و الگوی کار برای کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای توسط پلیس آماده شده است، حال برای کاهش آمارهای ارائه شده استاندار و جانشین رئیس کمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی استان می‌توانند وارد عمل شده و نسبت به الگوی آماده شده توسط پلیس تصمیماتی اتخاذ شود تا اینکه شاهد کاهش تصادفات به ویژه تلفات فوتی باشیم.

این مقام مسئول اظهار کرد: حتما باید عوامل وزن دهی داشته باشد، زیرا وزن دهی به عوامل پتانسیل و ظرفیت موجود با کمترین آمار هدر رفت مواجه است، به طور مثال اگر 9 درصد تصادفات به واسطه سرعت غیرمجاز رخ می‌دهد نیاز نیست انرژی 50 درصدی را برای رفع این مشکل بگذاریم برای رفع این عامل می‌توان از 10 درصد انرژی استفاده کرد. به میزان وزن علت تقسیم کار کرده و برای رفع علت چاره‌جویی کنیم.

اکرمی لزوم استفاده از تکنولوژی نوین را مورد تأکید قرار داد و گفت: در کشورهای پیشرفته از پلیس انسانی کمتر استفاده می‌شود، منطقی نیست در نقطه به نقطه کشور از نیروی انسانی استفاده کنیم با استفاده از پلیس الکترونیک و استفاده از تکنولوژی نوین می‌توان در کاهش تصادفات جاده‌ای به ویژه صدمات جانی تأثیرگذار بود.

معاون استاندار مرکزی بازنگری در شیوه‌های ترافیکی و مهندسی ترافیکی را مهم ارزیابی کرد و افزود: امیدست با هم‌افزایی و تعامل بتوانیم شاهد کاهش چشمگیر آمار تصادفات جاده‌ای و تلفات جانی باشیم.

به گزارش ایکنا، سرهنگ حسن مفخمی شهرستانی، فرمانده انتظامی استان مرکزی هم در این جلسه گفت: کاهش ترافیک و حوادث جاده‌ای از اولویت‌هاست و مقام معظم رهبری نیز بر کاهش تلفات جاده‌ای تأکید ویژه دارند.

وی با تأکید براینکه کاهش تلفات جاده‌ای پیرو فرمایش رهبری در دستور کار ویژه قرار دارد و اجرای تکالیف در این حوزه از اهم اهداف و اولویت‌ها به شمار می‌آید، اظهار کرد: برای کاهش تلفات جاده‌ای باید هم‌افزایی و تعامل بین‌دستگاهی صورت گیرد، بدون تعامل و هماهنگی نمی‌توان به نتیجه مطلوب دست یافت.

سرهنگ شهرستانی بیان کرد: جزئی‌نگری ما را به اهداف و سرمنزل مقصود نمی‌رساند، جهت پیروی و جامه عمل پوشاندن به منویات رهبری در خصوص مطلب یاد شده برنامه‌هایی در قالب برنامه‌های کوتاه مدت(یک ساله)، میان مدت(3 ساله) و بلند مدت(5ساله) تنظیم شود.

این مقام مسئول افزود: وضعیت ترافیک و آمار جان‌باختگان حادثه تصادف باید در برنامه‌های تعریف شده نسبت به مدت زمان‌های در نظر گرفته شده کاهش یابد، قطعا باید با اجرای برنامه‌های کوتاه مدت شاهد کاهش 10 درصدی جان‌باختگان و در برنامه‌های میان مدت و بلند مدت شاهد کاهش 20 درصدی به بالا در حوزه کاهش تلفات جانی ناشی از تصادفات باشیم.

شهرستانی لزوم استفاده از ظرفیت‌های موجود جهت کاهش آماری جان‌باختگان ناشی از تلفات رانندگی را ضروری دانست و گفت: اگر اعتباری در این حوزه تخصیص پیدا کند باید عوامل حادثه‌خیز را برطرف کرده تا به کاهش آمار تصادفات کمک شود.

به گزارش ایکنا؛ سرهنگ ایرج کهریزی، رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی ضمن ارائه گزارش کامل از وضعیت راه استان و مقایسه آماری تصادفات از سال 96 تا چهار ماهه نخست سال جاری، گفت: انجام کنترل ترافیک و حوادث جاده‌ای به روش سنتی امکان پذیر نیست.

وی در خصوص انتظارات این مجموعه گفت: تجهیز محورهای آزادراهی و بزرگراهی به دوربین‌های هوشمند جهت ثبت تخلفات رانندگی و ارسال پیامک آنی به رانندگان متخلف، تجهیز محورهای آزادراهی به دوربین‌های فوق هوشمند، ارائه خدمات رفاهی در مجتمع‌های بین راهی، ایجاد روشنایی در محورهای آزادراهی و بزرگ‌راهی، اصلاح دوربرگردان‌ها، اصلاح هندسی محورهای روستایی، نصب تابلوها و علائم هشداردهنده در روستاها، افتتاح زیرسازی ساوه همدان و ادامه این پروژه، ساماندهی 10 کیلومتر اول جاده ساوه تهران، خط کشی محورهای فاقد خط کشی، احداث بیمارستان مجزا جهت رسیدگی به مصدومان حوادث رانندگی، جبران کمبود پایگاه های امداد و نجات(اورژانس و هلال احمر) به ویژه در محورهای آزادراهی از جمله انتظارات است.

به گزارش ایکنا؛ سرهنگ سیدعلی حسینی، رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان مرکزی، هم گفت: پیاده‌سازی هسته مرکزی، اجرای گذرگاه‌های دو منظوره جهت تردد ایمن عابران پیاده، احداث جزیره‌های مخصوص عابران در معابر، فعال کردن چراغ‌های هوشمند در گذرگاه‌های عابر، کانالیزه کردن محل عبور عابران پیاده در معابر درون شهری، الزام به ایفای تعهد از شرکت‌های تولید موتورسیکلت جهت واگذاری کلاه ایمنی به خریداران، آموزش قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در مدارس و آموزشگاه‌های عالی برای دانش‌آموزان و دانشجویان از جمله انتظارات است.

به گزارش ایکنا؛ علی زندی‌فر، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی هم در این جلسه گفت: با توجه به اینکه استان مرکزی استانی پرتردد است و در رتبه هشتم حمل ونقل قرار دارد؛ ازاین‌رو 18 میلیون تن بار و 2 میلیون و 500 هزار نفر مسافر سالانه توسط ناوگان حمل و نقل عمومی این استان به نقاط مختلف کشور جابه جا می‌شوند.

وی بابیان اینکه در استان 13هزار و 500 نفر کارت هوشمند در زمینه جا‌به‌جایی بار و مسافر دریافت کردند، از فعالیت 10 هزار خودرو در این حوزه خبرداد و افزود: جهت رفع خستگی رانندگان و مسافران 23 مجتمع خدمات رفاهی در نقاط مختلف استان احداث و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و در عملیات اجرایی 8 مجتمع دیگر بیش از 90 درصد پیشرفت وجود دارد.

انتهای پیام

captcha