فلسفه امر به معروف و نهی از منکر نظارت همگانی در راستای سالم‌سازی جامعه است
کد خبر: 3836320
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۳

فلسفه امر به معروف و نهی از منکر نظارت همگانی در راستای سالم‌سازی جامعه است

گروه اجتماعی ــ عضو مجلس خبرگان رهبری مسائلی نظیر رانت، توصیه و پارتی‌بازی و حقوق‌های نجومی را از جمله منکرات دانست و گفت:‌ فلسفه امر به معروف و نهی از منکر نظارت همگانی در راستای سالم‌سازی جامعه است.

به گزارش ایکنا از گیلان، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیداحمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان رهبری امروز، 28 مردادماه در اجتماع بزرگ طلایه‌داران امر به معروف و نهی از منکر که تحت عنوان «غدیر تا عاشورا» در مصلی رشت برگزار شد، ضمن قدردانی از آمران به معروف و ناهیان از منکر به واسطه دغدغه‌مندی نسبت به دین، اظهار کرد:‌ نفس همایش امروز یکی از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به ویژه شهید «حسن پاینده»، شهید گیلانی امر به معروف و نهی از منکر، تصریح کرد: خیلی‌ها با مرگ از دنیا می‌روند و اثری از آنان باقی نمی‌ماند، اما مرگ شهدا تأثیرگذار است و لذا‌ شهدا پیروز واقعی میدان زندگی هستند و خون‌های پاکشان هدرشدنی نیست.

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر لزوم فراگیر شدن فریضه امر به معروف و نهی از منکر همچون سایر واجبات، افزود:‌ ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر با کمک دستگاه‌های اجرایی و رسانه‌های دیداری و شنیداری و مکتوب و مجازی به ویژه صدا و سیما می‌تواند به ترویج این واجب الهی بپردازد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین خاتمی با اشاره به وجود آیات و روایات فراوان در باب امر به معروف و نهی از منکر، یادآور شد:‌ در کلام امیرالمومنین علی(ع) مسلمانی که امر به معروف و نهی از منکر را ترک می‌کند، همچون مرده است، لذا حیات یک مسلمان در بها دادن به دین است.

وی با اشاره به جولان منافقین در سال‌های 59 و 60 و به شهادت رساندن 17 هزار نفر ایرانی، اضافه کرد: به کمک رسانه ملی منافقین به مردم معرفی شدند و شر این داعشی‌های وطنی از سر مردم کنده شد، لذا اگر جامعه اسلامی بتواند اهمیت امر به معروف و نهی از منکر را تبیین کند، جامعه به سمت سالم‌سازی پیش می‌رود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه تأثیرگذاری امر به معروف و نهی از منکر منوط به همگانی شدن آن است، گفت:‌ همه مردم باید وارد صحنه امر به معروف و نهی از منکر شوند، لذا باید معروف‌ها و منکرها را وسیع ببینیم؛ نه محدود.

وی حجاب را یک معروف و بی‌حجابی را یک منکر دانست و تصریح کرد:‌ نباید معروف و منکر را در حجاب خلاصه کنیم، بلکه همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند، امروز ناامید کردن مردم از نظام و تیره و تار نشان دادن آینده بزرگترین منکر است، لذا برخی نهی از منکرها خودش به نوعی منکر است و گاهی در عرصه اجرای نهی از منکر هرج و مرج ایجاد می‌شود.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین خاتمی خیانت در بیت‌المال را یکی از منکرات دانست و اظهار کرد:‌ امیرالمومنین(ع) شدیدترین برخورد را با مسئولان جامعه اسلامی که به بیت‌المال خیانت کردند، داشت. در این راستا نیازمند حمایت قوه قضائیه از ناهیان از منکر در ادارات هستیم. بی‌تردید این اقدام علاوه بر بازدارندگی، مردم را بیش از گذشته به نظام امیدوار می‌کند.

وی رانت، توصیه و پارتی‌بازی و حقوق‌های نجومی را از دیگر منکرات دانست و ادامه داد:‌ فلسفه امر به معروف و نهی از منکر نظارت همگانی در راستای سالم‌سازی جامعه است، لذا برای سالم‌سازی جامعه منکرات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و اخلاقی باید نهی شود.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه روش‌های امر به معروف و نهی از منکر باید مبتنی بر «قَوْلاً لَیِّناً» باشد، خاطرنشان کرد:‌ شرط امر به معروف و نهی از منکر احتمال تاثیر است و در عرصه اجرای دین باید تدبیر داشت. امر به معروف و نهی از منکر یکی از مصادیق تقیه است و باید برای حفظ دین تدبیر کنیم، بدون اینکه آسیبی متوجه خودمان شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه «لا یُکَلِّفُ اَللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها»، متذکر شد:‌ یأس در امر به معروف و نهی از منکر حاصلی جز ترک این فریضه الهی ندارد، لذا باید براساس توان امر به معروف و نهی از منکر کنیم.

وی وجود ولی فقیه مدیر و مدبر و دوراندیش در راس نظام مقدس جمهوری اسلامی را عامل عزت و اقتدار دانست و تأکید کرد:‌ کشوری بحران‌زده است که هیچ چیز در آن سر جای خودش نباشد، اما در کشور ما همه چیز سر جای خودش است و مشکلات اقتصادی موجود از ناحیه دشمنان ایجاد شده، اما با عنایت خداوند و در سایه ولایت این کشور که پایتخت اهل بیت(ع) است، اداره می‌شود.

انتهای پیام

captcha