توانمندی‌هایی که در خانه پناهگاهی ساخته می‌‍‌شود
کد خبر: 3836494
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹

توانمندی‌هایی که در خانه پناهگاهی ساخته می‌‍‌شود

گروه اجتماعی ــ در خانه پناهگاهی دختران آرام بیرجند دخترانی زندگی می‌کنند که معلولیت خفیف دارند و می‌توانند در این خانه‌ها استعدادهای خود را دوباره بیابند.

توانمندی‌هایی که در خانه پناهگاهی ساخته می‌‍‌شوندمعلولان باید فرصت یابند تا استعدادهای خلاق هنری و فکری خود را رشد داده و آن را نه تنها برای منافع خود، بلکه برای غنی‌سازی جامعه بکار گیرند، به این منظور باید دسترسی آن‌ها برای مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی تضمین شود.

از شمار این اقدامات نیز می‌توان تهیه وسایل کمک‌ارتباطی برای ناشنوایان، منابع و مطالب علمی به خط بریل یا نوارهای صوتی برای اشخاصی که دچار اختلالات بینایی در سطوح مختلف هستند، کمک به آنان برای راه‌اندازی کسب و کار، مناسب‌سازی شهرها و خواندنی‌هایی که از لحاظ کمی و کیفی باتوان و استعداد افراد کم‌توان ذهنی مناسب باشد را نام برد.

یکی از ابتکارات بهزیستی، ایجاد خانه‌ها برای معلولانی است که نمی‌توانند در محیط خانواده زندگی کنند، این افراد می‌توانند در این خانه‌ها استعدادهای خود را شکوفا کرده و به دور از دغدغه‌ها به زندگی معمولی خود بپردازند.

شمس عباسپور، مدیر مسئول مرکز خانه پناهگاهی دختران آرام بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: در این خانه در حال حاضر هفت دختر زندگی می‌کنند که معلولیت ذهنی خفیف و متوسط هستند.

وی بیان کرد: خراسان‌جنوبی از استان‌های پیشرو در تأسیس مراکز خانه‌های پناهگاهی معلولان کم توان ذهنی به شمار می‌آید که در این راستا دو مرکز پسرانه عقیق و دخترانه آرام برای سرپرستی معلولان ذهنی به ترتیب زیر و بالای 14 سال بدسرپرست و بی‌سرپرست، تحت نظارت بهزیستی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند که در این زمینه گام بزرگی برداشته شده است.

مدیر مسئول مرکز خانه پناهگاهی دختران آرام بیرجند اظهار کرد: برنامه‌ای مدون برای ارزیابی سطح معلولیت هر یک از مددجویان در نظر گرفته شده است که در این راستا آزمون‌هایی نظیر «وایلند» وجود دارد که از سوی مسئولان مرکز به صورت ادواری از مددجویان گرفته می‌شود تا به این وسیله از میزان پیشرفت معلولان آگاهی به دست آید.

عباسپور ادامه داد: در فصل تابستان که اوقات فراغت بیشتری فراهم است، برنامه‌هایی مانند موسیقی، نقاشی روی سفال و سایر برنامه‌های هنری مشابه در راستای ایجاد محیطی پویا و مفرح تدارک دیده شده که عمدتاً مطابق درخواست مددجویان است.

وی افزود: کادر اداری این مرکز شامل مسئول فنی، کارشناس آموزشی، مددکار، مربی هنری، مدیر داخلی و مراقب است که از مهم‌ترین اولویت‌های تمامی عوامل و پرسنل حاضر در این مجموعه، ایجاد و حفظ روابطی دوستانه است تا هرچه بیشتر محیط گرم و صمیمی خانه و خانواده برای مددجحویان تحت سرپرستی تداعی شود.

مدیر مسئول مرکز خانه پناهگاهی دختران آرام بیرجند بیان کرد: هدف این مراکز رساندن مددجویان به سطح مطلوبی از مهارت‌های فردی و رفتار سازشی بوده و تمامی برنامه‌ها برپایه رسیدن این گروه به یک زندگی مستقل تنظیم شده است.

عباسپور خواستار غربالگری و پایش معلولان مستقر در حوزه توانبخشی شد و اظهار کرد: در این صورت معلولان ذهنی خفیف و متوسط با پیوستن به این مراکز از امکانات بیشتری متناسب با سطح معلولیت خود برخوردار می‌شوند.

توانمندی‌هایی که در خانه پناهگاهی ساخته می‌‍‌شوند

کوچک سازی مجتمع‌های شبانه‌روزی‌

جمیله رضازاده، معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایکنا ‌اظهار کرد: این خانه در راستای اهداف تخصصی سازمان بهزیستی به منظور توانمند شدن معلولان در هفته بهزیستی سال جاری افتتاح شده است.

وی بیان کرد: در هفته بهزیستی و به صورت همزمان با سایر استان‌های کشور در راستای افتتاح 64 پروژه و برنامه معاونت توانبخشی بهزیستی کشور خانه‌های کوچک پناهگاهی دختران کم‌توان ذهنی آرام با اعتباری بالغ بر 500 میلیون ریال تجهیز و راه‌اندازی شد.

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان‌جنوبی یادآور شد: سیاست بهزیستی کشور بر کوچک‌سازی مجتمع‌های شبانه‌روزی بزرگ و ترغیب خانواده‌ها به نگهداری معلولان در منازل است.

رضازاده ادامه داد: هدف از تاسیس خانه‌ها این است که این افراد چون از نظر ذهنی در حد خفیف هستند و می‌توانند زندگی مستقل داشته باشند، بتوانیم برای توانمندسازی آنان کاری انجام دهیم.

وی بیان کرد: در گذشته این افراد با معلولان ذهنی شدیدتر زندگی می‌کردند که ممکن بود از رشد آنان کاسته شود، اما اکنون در خانه‌هایی پذیرش شدند که جمعیت کوچک است و خدمات توان پزشکی را به آن می‌دهیم.

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه این افراد از خدمات مراکز حرفه‌آموزی و توانمندسازی و همچنین مدرسه بهره‌مند می‌شوند، افزود: در شهرستان قاین به زودی مرکز خانه کوچک ذهنی افتتاح خواهد شد.

رضازاده با بیان اینکه همگام با سایر استان‌های کشور این کار را انجام می‌دهیم، اظهار کرد: به صورت ماهانه یارانه‌ای به این معلولان داده می‌شود.

توانمندی‌هایی که در خانه پناهگاهی ساخته می‌‍‌شوند

توانمندی‌هایی که در خانه پناهگاهی ساخته می‌‍‌شوند

توانمندی‌هایی که در خانه پناهگاهی ساخته می‌‍‌شوند

انتهای پیام

captcha