بزرگترین مهدکودک خاورمیانه کجاست/ میزبانی از 18 هزار طلبه ایرانی و غیرایرانی/ فعالیت مدارس علمیه شش‌گانه
کد خبر: 3836598
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱
به انگیزه سی و پنجمین سالروز تأسیس جامعه‌الزهرا(س)؛

بزرگترین مهدکودک خاورمیانه کجاست/ میزبانی از 18 هزار طلبه ایرانی و غیرایرانی/ فعالیت مدارس علمیه شش‌گانه

گروه حوزه‌های علمیه – بزرگترین مهدکودک خاورمیانه با بیش از 1000 کودک از شیرخواره تا پیش‌دبستانی در جامعةالزهرا(س)، بزرگترین حوزه علمیه خواهران جهان تشیع واقع شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود مدنی، مدیر جامعةالزهرا، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: اسلام به عنوان کامل‌ترین آیین الهی و «قرآن» معجزه‌ جاویدِ پیامبر خاتم، سعادتِ همه انسان‌ها را تضمین کرده و تحصیلِ علم و دانش و دوری از نادانی را از ضروریات رسیدن به کمال دانسته است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به روایت «طَلَبُ العلم فریضةٌ علَی کُلِّ مُسلمٍ ومسلمةٍ» از پیامبر اکرم(ص) افزود: جایگاه تعلیم و تعلُّم در کلام خدا، پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)، وظیفه هر مسلمانی را برای تلاش و خدمت در عرصه علم آموزی و فراهم کردن شرایط لازم برای تربیت عالمان و فرهیختگان را دوچندان می‌کند و تاریخِ اسلام، گَواهِ مردان و زنانی است که با تلاشی خستگی‌ناپذیر به مراتب بالایی از دانش و معرفت رسیده و جویندگانِ علم را از چشمه دانایی و فضل خویش سیراب کرده‌اند.

نماینده سابق مقام معظم رهبری در کشورهای حوزه خلیج فارس ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران که با تلاش و مجاهدت بانوان غیور، دوشادوش مردانی از جان گذشته در بهمن ۱۳۵۷ به پیروزیِ شکوهمندی دست یافت، برای ادامه راهش به حضور بانوانِ عالِم و متعهد در مجامع علمی و مَناصب مدیریتی نیاز داشت.


جامعةالزهرا بزرگترین حوزه علمیه خواهران جهان تشیع است

مدنی بیان کرد: جامعه زنان ایران اسلامی برای ارتقای وضعیت علمی و برون‌رفت از جهالتِ دوران ستمشاهی، کمر همت بستند تا در عمل به سفارش اهل بیت علیهمالسلام و رسیدن به اهداف انقلاب، با حضور در دانشگاه‌ها و مراکز علمی حوزوی، نقشی بی‌بدیل برای زنان مسلمان رقم زدند و به فضل الهی این اتفاق مهم در روز 31 مرداد 1363 از سوی امام راحل به ثمر نشست.

نویسنده کتاب ارزشمند «سنن الرسول الاعظم(ص)» اظهار کرد: جامعة‌الزهرا علیهاالسلام پس از تأسیس و طی مراحل آماده‌سازی و تجهیز، با حمایت علمای اعلام و هدایت‌های حکیمانه رهبر معظم انقلاب با سرعت در مسیر تعالیِ بانوانِ مشتاق گام نهاده است و اکنون به عنوان «بزرگترین حوزه علمیه خواهران جهان تشیع» در سطح ملی و بین المللی فعالیت می‌کند.

مدیر جامعةالزهرا(س) افزود: این تجربه موفق به تدریج باعث راه‌اندازی حوزه‌های علمیه خواهران و تأسیس صدها مدرسه علمیه خواهران در سایر نقاط کشور و کشورهای دیگر شد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه صحبت درباره جامعةالزهرا(س) و آثار و برکات آن در نظام اسلامی ساعتها زمان لازم دارد، گفت: این مجموعه بزرگ و فرهیخته در بخشهایی از جمله «تحصیلات حوزوی»، «تحصیلات غیرحوزوی»، «آموزشهای کاربردی»، «امور پژوهشی»، «مدیریتها و مراکز مستقل» و همچنین سایر خدمات و امکانات اقدامات ارزشمندی را انجام می‌دهد که به مناسبت این روز مبارک می‌توان به آنها اشاره‌ای کرد.

مدنی یادآور شد: هم‌اکنون این مرکز بزرگ علمی به عنوان بزرگترین حوزه علمیه خواهران در جهان تشیع همچون نگینی در جوار حرم کریمه اهل بیت فاطمه معصومه(س) می‌درخشد و میزبان بیش از 18هزار طلبه ایرانی و غیرایرانی در سطوح مختلف عمومی و عالی حوزه، بیش از 2200 دانش‌آموز پیش‌دبستانی تا دبیرستان در مجتمع هدی و حدود 500 دانشجوی ایرانی و غیرایرانی در 8 رشته علمی و زیر نظر 6 گروه علمی در دانشکده هدی است.

نویسنده کتاب «موسوعه کلمات الامام امیرالمؤمنین(ع)» ادامه داد: ارائه خدمات علمی در طول سال تحصیلی با حداقل 45000 ساعت کلاسهای آنلاین آموزشی به بیش از 8 هزار طلبه غیرحضوری در سطح کشور، آموزش زبان فارسی به بیش از 7500 طلبه متقاضی از داخل و خارج از جامعةالزهرا(س)، پشتیبانی از پژوهشگران خواهر و اهتمام به تربیت محقق و پژوهشگر، مدرس، مترجم، مشاور همراه با ارائه خدمات کتابخانه‌ای در بزرگترین کتابخانه اختصاصی خواهران قم و استقرار پژوهشگاه حضرت معصومه سلام‌الله علیها، ارائه خدمت در ورزشگاهی مجهز به استخر و 20 رشته ورزشیِ دیگر برای خواهران طلبه و بانوان فرهیخته و فرهنگی نمونه‌ای از فعالیتهای این مرکز بزرگ آموزشی است.

 تربیت 43 هزار طلبه ایرانی و 7 هزار طلبه غیرایرانی از 90 کشور

وی ادامه داد: دارا بودن بزرگترین مهدکودک خاورمیانه با بیش از 1000 کودک از شیرخواره تا پیش‌دبستانی، امکان اسکان طلاب خواهران شهرستانی و غیرایرانی در خوابگاه حضرت خدیجه سلام‌الله علیها با ظرفیت 1200 نفر، ارائه خدمات برگزاری اجلاسیه‌ها و همایشها در بزرگترین سالن مجهز استان قم با ظرفیت 1400 نفر و هدایت امور کلی دبیرستانهای معارف اسلامی هدی در شهرستان‌های مختلف و ... از خدمات جاری این مرکز مهم علمی به شمار می‌رود.

مدنی اظهار کرد: جامعةالزهرا(س) در طول 35 سال خدمت با تربیت بیش از 43000 طلبه خواهر ایرانی و 7000 طلبه غیرایرانی از بیش از 90 کشور جهان در کسوت اساتید مجرب، پژوهشگران و محققان متخصص، مبلغان زُبده و فعالان فرهنگی مفتخر است که شرایط فراگیری علم و معرفت در تمامی سطوح دانشی حوزوی برای بانوان سرتاسر دنیا در شهر مقدس قم مهیا کرده است.

نماینده ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود به خدمات علمی و آموزشی جامعةالزهرا(س) پرداخت و گفت: در عرصه تحصیلات حوزوی در حال حاضر در سطح ۲ (کارشناسی) سالانه با پذیرش هزاران طلبه بانو از سراسر ایران و کشورهای دنیا و همچنین جذب طلبه در دوره‌های غیرحضوری و الکترونیکی در سطح ۲ (کارشناسی) گام بلندی در مسیر آموزش علوم حوزوی خواهران زیرنظر ۹ گروه علمی برداشته شده است.

مدارس علمیه

مدیر جامعةالزهرا(س) افزود: مدارس علمیه شش‌گانه این مرکز بزرگ علمی عبارت‌اند از: صالحات (طلاب تمام وقتِ روزانه)، بیّنات (طلاب تمام وقتِ خوابگاهی)، طیّبات (طلاب نیمه وقتِ صبح)، فائزات (طلاب نیمه وقتِ عصر)، کوثر (استعدادهای برتر) و مشکات (طلاب غیرایرانی) که بانوان بر اساس وقت و توانایی خود می‌توانند در یکی از مدارس علمیه مشغول به تحصیل شوند و پس از گذراندن 160 واحد عمومی و 30 واحد گرایشی دانشنامه سطح دو خود را دریافت کنند.

وی به فعالیت‌های سطح ۳ (کارشناسی ارشد) این مرکز اشاره کرد و گفت: بانوان فارغ‌التحصیلِ سطح ۲ و همچنین خواهرانِ دانش‌آموخته دانشگاه‌های ملی و بین‌المللی با مدرک کارشناسی در رشته های همسو می‌توانند تحصیلات تکمیلیِ کارشناسی ارشد را در مراکز تخصصی جامعة‌الزهرا(س) ادامه دهند.

مدنی بیان کرد: رشته‌های مختلف علمی این مؤسسه در حال حاضر عبارتند از: «تفسیر و علوم قرآن (حضوری و از راه دور)»، «کلام با گرایش مهدویت و کلام اسلامی (حضوری و از راه دور)»، «فقه و اصول (حضوری و از راه دور)»، «فلسفه اسلامی و تعلیم و تربیت اسلامی (حضوری و از راه دور)»، « مُدرّسی ادبیات عربی و تاریخ اسلام (حضوری و از راه دور)»، «تبلیغ با گرایش حج»، «مطالعات اسلامی زنان»، «مشاوره خانواده»، «تربیت دینی کودک و نوجوان» از جمله گرایش های سطح 3 یا کارشناسی ارشد مرکز است.

نویسنده کتاب «فرهنگ کتب حدیثی شیعه» ادامه داد: با توجه به درخواست های مکرّرِ طلاب خواهر و پس از اخذ مجوزهای لازم، دوره آموزشی سطح ۴ علوم حوزوی با هدفِ احاطه به مبانیِ رشته‌های مختلف در سال ۱۳۹۳ راه‌اندازی شد.

این مبلغ عرصه بین‌الملل افزود: هم اکنون جذب طلبه در رشته‌های «فقه و اصول (گرایش فقه خانواده)، تفسیر(گرایش تفسیر تطبیقی و گرایش علوم و معارف قرآن)، کلام اسلامی، حکمت متعالیه، تاریخ اسلام (گرایش اهل بیت(ع)» صورت می‌پذیرد.

مدیر جامعةالزهرا(س) به سطح عالی یا دوره اجتهاد این مؤسسه اشاره کرد و گفت: این مؤسسه، زمینه ارتقای درجات علمیِ بانوان مستعد را از طریق شرکت در دوره فوق تخصصی «آموزش عالی فقه» با هدف تربیت عالمانی طرازِ اوّل و صاحب نظرانی مهذّب و فقیه، از سال ۱۳۹۶ با بهره‌گیری از اساتید برجسته مهیا کرده است. فارغ‌التحصیلان این دوره 8 ساله، مبانی استنباط احکام از منابع را به صورت کاملاً استدلالی فرامی‌گیرند.

وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود به فعالیت های آموزشی و تحصیلات غیرحوزوی اشاره کرد و افزود: «دبیرستان دخترانه‌ دولتی علوم و معارف‌ اسلامی هُدی» براساس نیازهای ‌‌روز جامعه اسلامی و تلاش هیئت موسّس، در سال ۱۳۶۷ با مجوز رسمیِ وزارت آموزش‌ و‌ پرورش در جامعةالزهرا(س) تأسیس و به‌ تدریج در کرمان، بَوانات، کَهنوج و رفسنجان شعبه هایی از آن ایجاد شد. سال ۱۳۸۶، در پیِ نتایجِ درخشان «مدارس علوم و معارف اسلامی»، راه اندازیِ مجتمع آموزشی تربیتی غیردولتی هُدی در دستور کار قرار گرفت و در کنار دبیرستان مذکور، مدارس پیش‌دبستانی، دبستان دوره اول و دوم، دبیرستان دوره‌ اول و دوم (با رشته‌های علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی) شروع به کار کرد.

مدنی به «دانشکده هُدی» اشاره کرد و افزود: «دانشکدة الهیات و معارف اسلامی هُدی» با الهام از برنامه ها و اهداف سند چشم‌انداز ۲۰ ساله جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد تحول راهبردی و ارتقای سطح کیفی آموزش با مجوز رسمیِ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در سال ۱۳۷۷ راه‌اندازی و امکان تحصیل برای متقاضیان خواهر، از ایران و سایر کشورهای دنیا در سطح کارشناسی با ۵ رشته «علوم قرآن و حدیث، فلسفه و حکمت اسلامی، فلسفه و کلام اسلامی، فقه و مبانی حقوق اسلامی، روانشناسی) و کارشناسی ارشد با ۷ رشته «علوم قرآن و حدیث، مدیریت آموزشی، فلسفه و کلام اسلامی، فقه و حقوق خانواده، حقوق خصوصی، حقوق جزا و جرم شناسی، شیعه شناسی با گرایش کلام» تحت اشراف کادر علمی مجرّب مهیّا شد.

آموزش‌های کاربردی
استاد حوزه علمیه قم به موضوع «آموزش‌های کاربردی» در جامعةالزهرا سلام‌الله علیها پرداخت و اضافه کرد: در کنار آموزش های مصوبِ تحصیلی، دوره‌های کاربردی متنوعی (تربیت پژوهشگر، مبلغ، مدرّس، مشاور، مدیر فرهنگی، کارشناس پاسخگویی به سوالات دینی و مترجم، تدوینگر متون درسی) برای کسب مهارت به‌کارگیری اندوخته‌های دانشی برگزار می شود که نتیجه آن آمادگی طلاب برای فعالیت در یکی از عرصه‌های تخصصی مورد نیاز جامعه است.

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه در ادامه به برگزاری دوره‌های متنوع فرهنگی و مهارت‌افزایی از جمله دوره‌های رایانه، هنرهای زندگی، هنرهای تجسمی، نویسندگی ویژه طلاب و دختران آنها در ایام تحصیلی یا تابستان اشاره کرد.

مدیر جامعة‌الزهرا(س) در پایان صحبت های خود پژوهش را محور اصلی فعالیت های این مرکز توصیف کرد و گفت: ضرورت ارتقای شاخص‌های علمی پژوهشی طلاب و دانش‌آموختگان با نگاهِ «آموزش پژوهش محور» از ابتدا مورد اهتمامِ متولیانِ امر پژوهش در این مؤسسه بزرگ علمی بوده است.

مدنی افزود: راه‌اندازی پژوهشگاه حضرت معصومه در سال ۱۳۸۴ با بهره‌گیری از ۵ گروه علمی ـ پژوهشی اخلاق وتربیت، تفسیر و علوم قرآن، تاریخ اسلام، فقه و حقوق و فلسفه و کلام، تأمین و بروزرسانیِ منابع علمی و روشهای ارائه خدمات در کتابخانه حضرت معصومه(س)، اجرای طرح‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی، برگزاری کرسی‌های ترویجی و آزاداندیشی، نشست‌ها و کارگاه‌های علمی ـ پژوهشی، تدوین نشریات مختلف، راه‌اندازی دانشنامه زن مسلمان و تربیت صدها کارشناسِ مسائلِ اجتماعیِ روز به ویژه در حوزه زن و خانواده، بخشی از دستاوردهای مهم پژوهشی این مرکز است.

یادآور می‌شود، سی و یکم مردادماه سالروز تأسیس جامعةالزهرا(س) به دستور بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) است که در سال 1363 در پی درخواست برخی علما و بزرگان وقت از حضرت امام خمینی(ره) و با دستور مستقیم معظمٌ له تاسیس و برای اولین بار، مسیر روشنی برای تعلیم و تربیت بانوان عالمه، مهذب و دین‌شناس به صورت متمرکز در شهر مقدس قم راه‌اندازی شد.


گفت‌وگو از اکبر پوستچیان

انتهای پیام

captcha