برقراری عدالت فرهنگی؛ هدف اصلی کتابخانه‌های سیار روستایی در آذربایجان‌غربی
کد خبر: 3836686
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۷

برقراری عدالت فرهنگی؛ هدف اصلی کتابخانه‌های سیار روستایی در آذربایجان‌غربی

گروه فرهنگی - مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان‌غربی از فعالیت ۸ سیار روستایی در استان خبر داد و گفت: هدف ما از راه‌اندازی و توسعه کتابخانه‌های سیار روستایی، برقراری عدالت فرهنگی در مناطق محروم و دوردست روستایی است.

برقراری عدالت فرهنگی؛ هدف اصلی کتابخانه‌های سیار روستایی در آذربایجان‌غربی

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، جواد زاهدی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان‌غربی، ظهر امروز، ۳۰ مردادماه، در حاشیه بازدید از کتابخانه‌های سیار روستایی ارومیه اظهار کرد: کتابخانه‌های سیار روستایی در صعب‌العبورترین، دوردست‌ترین و محروم‌ترین بخش‌های استان به ارائه خدمات به کودکان و نوجوانان می‌پردازند و هر سیار روستایی ۲۰ پایگاه را در اختیار خود دارد.

وی ادامه داد: هر سیار روستایی جمعیت دانش‌آموزان ۲۰ روستا را تحت‌پوشش خود قرار داده و گاهی این تعداد در روستاها به بیش از ۴۰ نفر می‌رسد و هدف ما از راه‌اندازی و توسعه سیار روستایی، برقراری عدالت فرهنگی در مناطق محروم و دوردست روستایی است.

زاهدی با تاکید بر اینکه کودکان و نوجوانان مناطق روستایی و محروم نیز همانند مناطق شهری به خدمات و فعالیت‌های کانون نیاز دارند، تصریح کرد: هرآنچه در کانون‌های شهری انجام می‌شود، در سیارهای روستایی نیز صورت گرفته و فقط برخی از فعالیت‌های علمی که امکان‌پذیر نیست، در سیارهای روستایی ارائه نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه امانت کتاب، کتاب‌خوانی، نقد کتاب، معرفی شخصیت‌های کتاب، اوریگامی، قصه‌گویی و نمایش فیلم از جمله فعالیت‌های ارائه‌شده در سیارهای روستایی هستند، خاطرنشان کرد: کودکان و نوجوانانی که از خدمات سیارهای روستایی بهره‌مند می‌شوند، در فراخوان‌های ادبی، فرهنگی و هنری نیز شرکت می‌کنند و سال گذشته ۳ جایزه جهانی کانون متعلق به کودکان مناطق محروم و روستایی استان بود و این نشان می‌دهد که استعدادهای فراوانی در این مناطق وجود دارد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان‌غربی با بیان اینکه استان از جمله قدیمی‌ترین مناطق کشور بوده که دارای سیار روستایی است، افزود: تاریخچه سیار روستایی در استان به قبل از انقلاب برمی‌گردد و درحال‌حاضر ۸ واحد سیار در ۳ شهرستان ارومیه، تکاب و اشنویه به ارائه خدمات مشغول هستند که از این تعداد ۱ مورد شهری و ۷ مورد روستایی است که عمدتا در مناطق صعب‌العبور فعالیت دارند و خوشبختانه به‌هیچ‌وجه در شرایط سخت نیز تعطیل نشده‌اند.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های ثابت کانون بر ۵ محور ادبی، فرهنگی، هنری، علمی و دینی است، گفت: عمدتا در مراکز سیار این فعالیت‌ها در قالب ۴۰ فعالیت انجام می‌پذیرد.

زاهدی با اشاره به اینکه سال ۹۸، سال بسیار مساعدی برای توسعه سیارهای روستایی در استان است، ادامه داد: مجوزهای لازم برای راه‌اندازی سیارهای روستایی جدید اخذ شده و لازمه این است که مسئولان استانی در تجهیز ماشین‌های خدماتی یاری کنند و طی سال جاری در ۷ شهرستان چایپاره، پلدشت، خوی، سردشت، سلماس، مهاباد و میاندوآب سیار روستایی جدید راه‌اندازی خواهد شد و در هر شهرستان برای راه‌اندازی سیار روستایی اعتبار ۲۰۰ میلیون تومان اختصاص یافته است.
انتهای پیام

captcha