رویکرد دینی در آثار هنری ضامن برخورداری از کیفیت نیست
کد خبر: 3837447
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۴
محسن مؤمنی‌شریف:

رویکرد دینی در آثار هنری ضامن برخورداری از کیفیت نیست

گروه هنر ــ رئیس حوزه هنری در آیین افتتاحیه نمایشگاه «از بلندای الوند» اظهار کرد: حوزه هنری حمایت از آثار دینی را وظیفه خود می‌داند، اما باید توجه داشت که حمایت به شرط کیفیت حاصل می‌شود و هیچ اثری صرفاً بر مبنای مفهومش باکیفیت نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین رونمایی از نمایشگاه «‌از بلندای الوند»، امروز، سوم شهریورماه در نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری برگزار شد. در این نمایشگاه، آثار هنرمندان هنرهای تجسمی استان همدان به نمایش گذاشته شده است و محسن مؤمنی شریف، رئیس حوزه هنری، سیدمسعود شجاعی طباطبایی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و جمعی از هنرمندان همدانی حضور داشتند.

در حاشیه این مراسم، محسن مؤمنی شریف، در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: در حوزه هنری هیچ فرقی میان هنرمند تهرانی و شهرستانی وجود ندارد، بلکه خود آثار میزان کیفیت آن را مشخص می‌کند. البته لازم به ذکر است که بگویم در تاریخ هنر و ادب این سرزمین هنرمندان شهرستانی در بسیاری از مواقع از هنرمندان تهرانی پیشی گرفته‌اند، به ویژه در حوزه ادبیات این اتفاق بسیار رایج است.

وی افزود: برقراری عدالت فرهنگی یکی از مهمترین رسالت‌های حوزه هنری است و برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی کمک می‌کند تا خواسته مورد نظر حاصل شود.

رویکرد دینی در آثار هنری ضامن برخورداری از کیفیت نیست

مؤمنی‌شریف در پاسخ به این مطلب که آیا ویژگی دینی بودن آثار مزیتی برای حمایت‌های حوزه هنری از هنرمندان شهرستانی محسوب می‌شود، گفت: طبیعتاً حوزه هنری همیشه خود را موظف دانسته است تا آثار دینی و انقلابی حمایت کند، اما به شرطی که کارهای مربوطه کیفیت لازم را داشته باشد، چرا که معتقدیم اگر یک کار دینی با کیفیتی ضعیف خلق شود، در حقیقت نه تنها به خود اثر، بلکه به مضمون مورد نظر هم خدشه وارد کرده است.

برخی هنرمندان شهرستانی از چهره‌های مطرح عالم هنر هستند

سیدمسعود شجاعی طباطبایی نیز در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد: 30 مرکز استان با حوزه هنری در ارتباط است. این موضوع باعث می‌شود تا ما حمایت‌های خود را تنها به تهران مختص نکنیم، بلکه با دیدن آثار هنرمندان شهرستانی و نمایش آنها در پایتخت، امکان شکوفایی استعدادهای ناشناخته را فراهم کنیم.

وی افزود: این اتفاق خوشایند نیست که امکان دیده شدن آثار هنری در تهران بیش از شهرستان‌ها فراهم است، ولیکن متأسفانه چنین وضعیتی وجود دارد. پس حوزه هنری با برگزاری نمایشگاه‌هایی نظیر «از بلندای الوند» شرایطی را به وجود بیاورد تا هنرمندان شهرستانی آثار خود را در شرایط مناسب‌تری به نمایش بگذارند. همچنین نمایش آثار آنها در شهرستان‌ها باعث می‌شود به معیشت‌ آنها نیز کمک شایان توجهی شود، چون در این رویداد، آثار به نمایش گذاشته به فروش نیز می‌رسد. در راستای تأمین معیشت هنرمندان، مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری هشت روز در هر ماه، آثار هنرمندان شهرستانی را به حراج می‌گذارد.

رویکرد دینی در آثار هنری ضامن برخورداری از کیفیت نیست

شجاعی طباطبایی با بیان اینکه برخی از هنرمندان شهرستانی چهره‌های مطرح عالم هنر هستند، گفت: آثاری که در این نمایشگاه مشاهده می‌کنم، به نوعی من را به شگفت‌زده کرده است، چون کیفیت آنها ستودنی است. البته چند اثر حاضر در نمایشگاه «از بلندای الوند» پیش از این در چند جشنواره به مقام‌های برتر دست یافته‌اند.

آثار دینی و انقلابی هنرمندان شهرستانی بکر و غنی است

سیدمحمد باقر حسینی، رئیس حوزه هنری استان همدان نیز در گفت‌وگو با ایکنا درباره این نمایشگاه این چنین اظهار کرد: در نمایشگاه «از بلندای الوند» 58 اثر از 50 هنرمندان همدانی به نمایش درآمده است. تمام آثار مورد نظر نیز در حوزه هنرهای تجسمی به ویژه نقاشی است. روز اول شهریور به نام همدان نامگذاری شده است و همزمانی این نامگذاری با برگزاری چنین نمایشگاهی اتفاقی خجسته است که امیدوارم تداوم داشته باشد.

رویکرد دینی در آثار هنری ضامن برخورداری از کیفیت نیست

وی اضافه کرد: هنرمندان شهرستانی آثار دینی و انقلابیشان بسیار بکر و غنی است، اما افسوس که شرایط را برای دیده شدن همانند هنرمندان تهرانی در اختیار ندارند. این مسئله بسیار رنج‌آور است و امیدوارم روزی فرارسد که همه هنرمندان ایرانی بتوانند کارشان را به بهتر شکل عرضه کنند.

این مدیر هنری تأکید کرد: در کنار این نمایشگاه کتاب‌هایی که در حوزه هنری همدان به چاپ رسیده، به نمایش گذاشته شده است و به علاقمندان توصیه می‌شود حین بازدید از نمایشگاه از این بخش نیز دیدن کنند. کتاب‌های به نمایش درآمده در حوزه‌های مختلفی چون ادبیات، هنر، فرهنگ و ... تألیف شده است.

شرایط نامساعد برای نمایش هنرهای دینی

مهدی پرستار شهری یکی از هنرمندانی است که با تابلوی عاشورا در نمایشگاه «از بلندای الوند» حضور دارد. وی به ایکنا گفت: تابلوی عاشورا در سوگواره دهم به نمایش درآمد و توانست به عنوان برگزیده انتخاب شود. این اثر با انگیزه کاملاً شخصی تولید شده، چون می‌خواستم عشقم را به عاشورا با زبان و گویشی جدید بیان کنم. البته هنرهای دینی متأسفانه شرایط چندان مساعدی برای دیده شدن ندارند و لیکن چنین نمایشگاه‌هایی به ما این امکان را می‌دهد تا کارمان را در شرایطی مناسب عرضه کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای خلق اثر دینی سفارش نیز می‌گیرد، گفت: برخی از آثاری که من با نگاه مذهبی خلق کرده‌ام، سفارش نهاد یا سازمان‌های مختلف بوده است، اما این مسئله به هیچ وجه بر کیفیت کار تأثیر منفی نگذاشته است، چون عشق به عاشورا و آموزه‌های اسلامی کیفیت آثار سفارشی را شاید از دیگر آثارم نیز بیشتر کند.

رویکرد دینی در آثار هنری ضامن برخورداری از کیفیت نیست

این هنرمند تأکید کرد: حوزه هنری در چند سال اخیر با حمایت‌های خود توانسته به هنرمندان شهرستانی انگیزه بدهد، ولی هنوز هم امکان رشد همانند تهران فراهم نیست. پس درخواست دارم نگاه به هنرمندان شهرستانی تنها به نمایشگاه‌ها خلاصه نشود، بلکه همیشه مد نظر باشد.

تمایز هنرمندان شهرستانی

اردشیر مهرابی، دیگر هنرمند حاضر در این مراسم در سخنانی کوتاه به ایکنا گفت: هنرمندان شهرستانی هیچ چیزی از هنرمندان تهرانی کم ندارند و تنها تفاوت آنها این است که با امکانات کمتر آثار زیباتری تولید می‌کنند.

نمایشگاه «از بلندای الوند» از سوم تا نهم شهریور از ساعت 9 تا 18 در گالری ابوالفضل عالی برپا است و علاقمندان می‌توانند به جز روزهای تعطیل از این نگارخانه دیدن کنند.

انتهای پیام

captcha