نرخ مداحی چگونه تعیین می‌شود/ مداح انتقاد سازنده و سوزنده را بشناسد
کد خبر: 3839079
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸
رئیس سازمان بسیج مداحان تبیین کرد؛

نرخ مداحی چگونه تعیین می‌شود/ مداح انتقاد سازنده و سوزنده را بشناسد

گروه اجتماعی ــ رئیس سازمان بسیج مداحان ایران با بیان اینکه مداحی نرخ ندارد، تصریح کرد: حدود 20 تا 25 درصد مداحان هیچ شغل و حرفه‌ای ندارند، اما بسیاری از آنها پاکت‌های پول هنگفت هم نمی‌گیرند و دنبال تعیین نرخ برای مداحی نیستند.

به گزارش ایکنا؛ یوسف ارجونی، رئیس سازمان بسیج مداحان ایران، با حضور در خبرگزاری ایکنا ضمن بازدید از این خبرگزاری، به سؤال‌های مطرح در حوزه مداحی پاسخ داد.

وی در مقدمه سخنان خود با تأکید بر اینکه در کنار هم قرار گرفتن ارزش‌های بسیجی و مداحی مسئولیت بزرگی برای ما ایجاد می‌کند، گفت: هر دو مقوله بسیج و مداحی مهم، تأثیرگذار و جریان‌ساز هستند و برای اینکه بتوانیم فضای مورد نیاز را برای مداحان و بسیجیان ایجاد کنیم، باید کار شبانه‌روزی انجام دهیم.

وی با تأکید بر اینکه سازمان بسیج یک مجموعه محدود و تشریفاتی نیست، گفت: هر فردی که در هر کجای جهان ادعای مقابله با ظالم را داشته باشد و دلش برای مستضعف بسوزد، بسیجی محسوب می‌شود و مهم‌ترین مسئله ایجاد این تفکر است. باید تمام تلاشمان را برای ترویج این تفکر به ویژه در حوزه مداحان و ستایشگران، که حوزه تأثیرگذاری در دین و باورهای مردم است، به کار گیریم؛ قطعاً اهل بیت(ع) به این تلاش برکت خواهند داد.

متن کامل این مصاحبه را در ادامه بخوانید.

ایکنا ـ‌ـ رصدهای شما از مراسم عزاداری باعث ایجاد نگرانی بابت کاهش تمایلات دینی مردم نشده است؟

نگرانی این مسئله را داریم اما این طور نیست که بگوییم اتفاق عجیب و خاصی با تأثیرگذاری بالا رخ داده است. هر ساله شاهد جوشش‌های مردمی عزاداران حسینی از اقشار مختلف مردم هستیم. نمی‌خواهم بگویم نگرانی نداریم، نگرانی هست و همیشه هم بوده؛ دشمن هم با تمام قدرت و قوایی که دارد در حال کار کردن و تأثیر گذاشتن بر باورهای دینی و مذهبی است اما عمده مردم وقتی به مسئله اهل بیت(ع) ورود پیدا می‌کنند با عِرق خاصی این قضیه را مد نظر قرار می‌دهند.

ایکنا ــ‌ بهترین واکنش مداحان به تورم و مشکلات اقتصادی مردم چه می‌تواند باشد؟

باید فضایی را برای نقد و انتقاد ایجاد کنیم اما باید بین انتقاد سازنده و سوزنده تفاوت قائل شد. انتقاد سازنده از سر دلسوزی و دغدغه بیان می‌شود ولی مباحث در انتقاد سوزنده به صورت کورکورانه مطرح می‌شود.

به شرایط فعلی انتقادهایی وارد است که همه هم می‌دانند. در برخی از حوزه‌ها کم‌کاری شده البته اگر بگوییم اصلاً تلاش نشده بی‌انصافی است اما می‌شد بهتر از این برنامه‌ریزی و کار کرد. خواهش می‌کنم انتقاداتمان را از سر دلسوزی مطرح کنیم و پیشنهاد و راهکار ارائه دهیم. مطمئن هستم مردم در عزاداری‌هایشان به روش، منش و سبک زندگی اباعبدالله اقتدا خواهند کرد. امام حسین(ع) به همراه خانواده خود در شرایط سخت محاصره قرار گرفتند اما حاضر به تسلیم نشدند؛ «هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة» بالاترین درسی است که باید به آن اقتدا کرد.

ایکنا ــ‌ یعنی به مداحان در خصوص خطوط قرمز و باید‌ها و نبایدهایی که مطرح خواهند کرد، دستورالعمل ارائه کرده‌اید؟

عمده کار ما تأکید بر امر به معروف‌هاست. بسیاری از مواقع به مداحان گفته می‌شود که این را نگویید، این را نخوانید، این گونه نخوانید و ...، یعنی مدام بر نبایدها تأکید می‌شود اما در حوزه بسیج مداحان تلاش می‌کنیم محتوای خوب ارائه دهیم. از مداحان هم خواهش کرده‌ایم در شرایط فعلی پرداختن به نقاط ضعف به گونه‌ای ناشد که نقاط قوت فراموش شود و اگر بنا شد از عملکرد برخی از مسئولان انتقادهایی داشته باشیم انتقادهای ما سازنده بر مبنای واقعیت و به دور از دغدغه‌ها و مباحث سیاسی باشد. خواهش اصلی ما از مداحان این است که به فرموده مقام معظم رهبری مردم را به آینده روشن این انقلاب امیدوار کنند.

ایکنا ــ‌ بزرگ‌ترین نقد شما به جامعه مداحی چیست؟

این مسئله مبتلابه همه نیست اما در حوزه محتوایی نتوانسته‌ایم محتوای خوب و قابل ارائه در اختیار مداحان قرار دهیم و برخی از مداحان هم سبک‌ها و اشعاری را می‌خوانند که دستاویزی برای دشمن می‌شود و آن را برجسته می‌کنند. با دست‌آویز قرار دادن همین مسئله هم دشمن هر از چندگاهی یک مداح را مورد هدف قرار می‌دهد. باید بحث شعر برای مداحان جدی‌تر گرفته شود و از شاعران شعرهای مداحی بیشتر حمایت شود.

ایکنا ــ‌آیا معتقد هستید نباید سبک جدیدی در مداحی ایجاد شود؟

حوزه مداحی پرتنوع است و مباحث متنوع در آن باید وجود داشته باشد اما برخی از سبک‌ها و اشعار را بزرگان و اساتید مناسب نمی‌دانند. دلیل این مسئله هم این است که جایگاه و شأنی که برای اهل بیت(ع) قائل هستیم با این اشعار و سبک‌ها ممکن است پایین بیاید.

مخالف خوانده شدن به سبک‌های جدید نیستیم اما باید در این سبک شأن اهل بیت(ع) حفظ شود. البته هیئت اندیشه‌ورز داریم که جمعی از پیشکسوتان در حوزه‌های مختلف مرتبط با مداحی در آن عضو هستند اما ایجاد سبک جدید مورد قبول، زمان‌بر است. البته سبک سنتی به عنوان سبک اصیل اسلامی ایرانی مورد تأکید است و باید زنده و پویا بماند و در کنار این سبک، سبک‌های جدیدی ارائه دهیم که شأن اهل بیت(ع) در شعر و مداحی حفظ شود.

ایکنا ــ‌ چند درصد مداحان پاکت‌های میلیونی می‌گیرند؟

اگر بخواهم آمار بدهم شاید دو تا پنج درصد چنین پاکت‌هایی می‌گیرند و 95 درصد جامعه مداحی آدم‌های مؤمن و با تقوایی هستند. ما مداحان معتقدیم که مزدمان را خود ائمه(ع) می‌دهند و مواقعی به کمک ما می‌آیند که هیچ کس دیگری توان آن را ندارد.

نرخ مداحی چگونه تعیین می‌شود؟

 

ایکنا ــ مداحی شغل چند درصد از مداحان است؟

حدود 20 تا 25 درصد مداحان هیچ شغل و حرفه‌ای ندارند. البته بسیاری از این مداحان هم به دنبال گرفتن پاکت‌های آنچنانی نیستند و همین مسئله باعث نشده به دنبال تعیین نرخ باشند.

ایکنا ــ نرخ مداحی چگونه تعیین می‌شود؟

مداحی نرخ ندارد.

ایکنا ــ اکنون با تورم مواجه هستیم، یعنی قیمت مداحی‌ها در محرم امسال بالا خواهد رفت؟

قطعاً این گونه نیست. در نظر داشته باشید در روایاتی که از اهل بیت(ع) به ما رسیده، آمده است که امام رضا(ع) برای شعرایی که برای امام حسین(ع) شعر می‌خواندند، بهترین صله و هدیه را می‌دادند. مداحی جایگاهی معنوی است و نباید با مباحث مادی آن را دخیل کرد. هیچ جایگاه و فضایی هم باز نشده که برای مداحی‌ها نرخ تعیین کند و قیمت‌گذاری وجود ندارد و کار قلبی و معنوی است.

ایکنا ــ‌ چه کنیم مداحی‌ همین طور دلی و معنوی باقی بماند؟

باید بر اخلاصمان بیشتر کار کنیم؛ هر کس باید خودش بر اخلاصش کار کند. شیطان قسم یاد کرده است که انسان را گمراه کند، قطعاً ورود شیطان در حوزه مداحی که حوزه دین و معنویت محسوب می‌شود، بیشتر است. باید به قرآن و اهل بیت(ع) پناه ببریم که ما را در این مسیر کمک کنند.

ایکنا ــ‌ آیا مانند گذشته پیرغلامانی داریم که حرفشان برای مداحان جوان حجت باشد؟

بله داریم. البته نه اینکه بگویم حتماً همه مداحان چنین حرف‌شنوی دارند. مداحان بزرگی داریم که همین اکنون هم پای درس پیرغلامان می‌نشینند و به این پای منبر و درس نشستن افتخار می‌کنند. واقعیت این است که در حوزه مداحی نیاز داریم تا پایان عمرمان پای درس پیرغلامان بنشینیم و از آنها خواهش کنیم که اگر اشتباهی مرتکب شدیم حتماً به ما تذکر دهند.

ایکنا ــ‌ آیا سازمان تبلیغات اسلامی نظارت کامل بر مداحان داد؟

فعالیت‌های این سازمان طوری نیست که برای مداحان دست و پاگیر باشد. در مجموعه‌های مختلفی این تجربه را به دست آورده‌ایم که باید بخش‌هایی سازماندهی شوند. کار هیئتی و مداحی باید 100 درصد مردمی، خودجوش و براساس توانمندی‌های خود مردم برنامه‌ریزی و اجرا شود و اگر سازمان‌های متفاوتی شکل گرفتند حتماً برای این است که کار را تسهیل و کمک کنند و اگر غیر از این باشد نباید به سازمان اجازه فعالیت داد.

به عنوان مثال ما در بخش‌های مختلف نیازمند آموزش هستیم و باید سازمان‌هایی برای ساماندهی مسئله آموزش وجود داشته باشند. همچنین متأسفانه برخی جریان‌ها در حوزه ستایشگری و هیئت‌داری تلاش‌هایی انجام می‌دهند که مجموعه‌های سازمانی می‌توانند هم سایر هیئت‌ها را روشنگری کنند و هم به مجموعه‌هایی که با اسم ارزشی کار ضد ارزشی انجام می‌دهند، تذکر دهند.

ایکنا ــ آیا سازمان تبلیغات اسلامی چنین کمک‌هایی به شما می‌کند؟

بله.

ایکنا ــ‌ چند نفر از نزدیکان شما مداح هستند؟

همه خانواده ما مداح هستند؛ البته در سطوح مختلف. یک نفر می‌تواند مجلسی را کامل بخواند، یک نفر نوحه را می‌تواند خوب بخواند، یک نفر دعا را خوب می‌خواند. پسرها و دختر من هم مداح هستند.

ایکنا ــ‌ مهم‌ترین توصیه شما به فرزندانتان در حوزه مداحی چیست؟

هر کاری که می‌خواهند در حوزه مداحی انجام دهند اول اهل بیت(ع) را مد نظر قرار دهند و بر این تمرکز کنند که برای چه کسی دارند می‌خوانند.

ایکنا ــ‌ توصیه شما به مداحان کشور چیست؟

خواهش من این است که در بحث معرفت‌افزایی تلاش بیشتری انجام دهند. مسئله بعدی تأکید به مردم در حوزه اقتصاد مقاومتی است که می‌تواند از زبان مداحان تأثیرگذار باشد. همچنین دشمن‌شناسی بسیار مهم است؛ اگرچه مردم به همه قضایا واقف هستند اما امام حسین(ع) دشمن را شناخت و با شناخت کامل در مقابل دشمن قرار گرفت. پس جا دارد در جلسات امام حسین(ع) هم از دشمن‌شناسی صحبت کنیم. معرفی شخصیت امام حسین(ع)، ادب ایشان، رفتارشان با خانواده، دوستان، دشمنان و نگاه بلندشان به دشمنان باید در مراسم‌ مطرح شود؛ در پایان آرزو می‌کنم دهه محرم امسال یکی از دهه‌های پرخیر و برکت و متفاوت باشد.

انتهای پیام

captcha