تعریف غرب از قدرت با قرآن کریم سازگار نیست/ وارونگی حق و باطل؛ بزرگترین خطر فرهنگی کنونی
کد خبر: 3839581
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲
آیت‎الله اراکی:

تعریف غرب از قدرت با قرآن کریم سازگار نیست/ وارونگی حق و باطل؛ بزرگترین خطر فرهنگی کنونی

گروه سیاست و اقتصاد ــ دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، تعریف قرآن از قدرت سیاسی را با تعریف غرب از حیث بنیادین دو تفسیر کاملا متفاوت خواند و تاکید کرد:  منطق قرآن آن است که قدرت سیاسی اگر حق بود، مشروعیت هم دارد و اگر حق نبود، هرچه هم که قدرت داشته باشد مشروع نیست.

تعریف قرآن از قدرت سیاسی، با تعریف غربی همسان نیستبه گزارش ایکنا از قم، آیت‎الله محسن اراکی، دوشنبه شب 11 شهریورماه در مراسم شب سوم عزاداری دهه اول محرم در حسینیه شهدای قم با اشاره به این مسئله که حق تناقض‌پذیر نیست، گفت: حق قطعا یکی است و هرجا که حق است همدلی هم وجود دارد.

وی افزود: برعکس اینکه افرادی بیان می‎کنند، چند صدایی مطلوب است ولی باور دینی آن است که چند صدایی در یک جامعه که حق‌محور است، مطلوب نیست زیرا اگر حق یکی است، دیگر هرچه غیر از او است باطل است و چند صدایی در جامعه‎ای که محوریت آن با حق است معنا ندارد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب یادآورشد: نمی‎توان در یک جامعه هم از حق گفت و هم از باطل؛ عده‎ای که می‎گویند سیدنا یزید قتل سیدناالحسین(ع) هیچ فهمی از دین ندارند؛ عده‎ای هنوز بر تکثرگرایی که با منطق و عقل یکسان نیست، پافشاری می‎کنند.

وی بیان کرد: منطق به معنی راه رسیدن به حق است و عقل نیز بر این مفهوم تاکید دارد؛ اگر کسی با منطق و عقل سر ستیز داشته باشد و نخواهد آن را بپذیرد قطعا در این فضا، زور و سلطه حاکم خواهد شد.

منطق سلطه با قرآن سازگار نیست

اراکی با اشاره به مفهوم قدرت در دنیای غرب و تضاد آن با فرهنگ قرآنی بیان کرد: امروزه در نگاه غربی، مفهومی از قدرت سیاسی مطرح است که ماحصل آن، رسیدن به قدرت از هر راهی، حتی زور و سلطه است؛ غربی‎ها می‎گویند که کسی که زور دارد، حق هم دارد و هرکس که سلطه یافت می‎تواند حرفی برای گفتن داشته باشد ولی این سخن با منطق قرآن سازگار نیست.

وی با ذکر این مطلب که منطق قرآن و دین با رویکرد قدرت‌محور همخوانی ندارد، گفت: منطق قرآن آن است که قدرت سیاسی اگر حق بود، مشروعیت هم دارد و اگر حق نبود، هرچه هم که قدرت داشته باشد مشروع نیست.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: متاسفانه برخی از دانشگاهیان ما نیز بدون هیچ منطقی بیان می‎کنند به این دلیل که اسراییل با زور به یک منطقه حاکم شده پس مشروعیت دارد و حق با اوست؛ اگر دولتی با زور سرنیزه بر یک کشور سلطه یافت به معنی مشروعیت او نیست، حتی اگر سازمان ملل هم او را مشروع بخواند.

وی با اشاره به آیه «قُلْ لَا يَسْتَوِي الْخَبِيثُ وَالطَّيِّبُ وَلَوْ أَعْجَبَكَ كَثْرَةُ الْخَبِيثِ فَاتَّقُوا اللَّهَ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ بگو پليد و پاك يكسان نيستند هر چند كثرت پليد[ها] تو را به شگفت آورد پس اى خردمندان از خدا پروا كنيد باشد كه رستگار شويد» (مائده/100) گفت: این سخن قرآن پاسخ بسیار محکمی برای کسانی است که معتقد هستند اگر دور کسی شلوغ شد، حق با او است؛ قطعا قدرت نامشروع، از نظر خدا نامشروع است حتی اگر اکثر کشورها هم او را مشروع بدانند.

اراکی یادآورشد: امام حسین(ع) این خدمت بزرگ را به تاریخ و بشریت کردند که تکلیف مواجهه حق و باطل را در یک صحنه عینی به مردم نشان دادند؛ قطعا هر انسان با وجدانی از قیام عاشورا درس شناخت حق از باطل را می‎گیرد و حضور در مجالس امام (ع) اعلام حضور در جبهه ایشان یعنی جبهه حق است.

وی گفت: هرجا که حق و باطل در مقابل هم قرار می‎گیرند، جنگ و جدال دو فرهنگ است؛ فرهنگ نیز به معنی منظومه‎ای از خوب‎ها و بدها یا همان معروف‎ها و منکرها است؛ امام حسین(ع) نیز از همین جهت وارد جدال با جبهه باطل شدند و قصد داشتند که جامعه‎ وارونه شده اسلامی را بر جای خود بنشانند.

اراکی با اشاره به خطاب قرآنی خداوند به بنی اسراییل در خصوص جامعه وارونه شده بیان کرد: این جامعه از این جهت که معروف‎های آنها منکر و منکرات آنها معروف شده بود، یک جامعه وارونه شده بود و همین اتفاق در زمان پس از پیامبر نیز روی داد و امام حسین(ع) به حسب اصلاح این جامعه وارونه قیام کردند.

وارونگی؛ بزرگترین خطر فرهنگی دنیای معاصر

اراکی با ذکر این مطلب که بدترین خطری که یک جامعه را تهدید می‎کند، مساله وارونگی است، یادآور شد: امام حسین(ع) بنیاد انقلاب فرهنگی خود را بر همین اصل بناکردند؛ تکرار اینکه دوست و دشمن چه کسی است مصداق امر به معروف و نهی از منکر است؛ چه کسی است که نفهمد اسراییل و آمریکا و سعودی و... جنایت کار هستند و مردم یمن و سوریه و بحرین و... مظلوم هستند؟ منتها دنیای امروز سعی می‎کند که چهره بدان را خوب و چهره خوبان را بد نشان دهد.

این استاد حوزه گفت: تکبر در مقابل حق، بدترین نوع تکبر است که برخی از همین جهت جزو منفورترین انسان‎های تاریخ قرار گرفتند؛ خداوند بیان می‌کند که این افراد را از آیات خود منصرف می‎کنم و قدرت تشخیص را از آنها می‎گیرم چون آن‌ها خودشان چنین مسیری را با غرور انتخاب کردند.

اراکی در پایان بیان کرد: جمهوری اسلامی نیز برای احقاق حق سلب شده این ملت ایجاد شد زیرا نمی‎خواست سرنوشت این مردم در اختیار جانیان آمریکایی باشد و آن‌ها برای ما شاه و نقشه راه و زندگی انتخاب کنند.

انتهای پیام

captcha